Gå til innhold

Unytte rester

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

*jaddah, skrivefeil i overskrifta, skal selvfølgelig være Utnytte Rester :gjeiper:

Er det noen som har lure tips til å utnytte restemat? Jeg har lyst til å bli flinkere til å ikke kaste smårester med mat og sier jatakk til f.eks middagstips ol. som utnytter rester på en fornuftig måte.

Noen tips selv:

Har vi kokt for masse ris går det i fryseren, så blir det gjerne stekt ris til kvelds en dag vi vil ha noe godt.

I dag prøvde jeg meg for første gang til å lage brødkrumme av restebrød. To litt store skalker som ellers mest sannsynlig hadde blitt kasta fikk seg en runde i stavmikserkverna, så inn i ovnen for å tørkes. Da holder det seg lenge på glass i skapet.

Siste flisa av gulosten går i frysa, og er flott å bruke til pizza eller annen mat der osten skal smelte. Forøvrig er "se hva vi har i kjøleskapet-pizza" strålende.

Druer som ikke blir spist går og i fryseren, og funker utmerket som isbiter i drikke.

Flere nyttige tips?

Endret av fruBeist
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg elsker ovnsformer - der kan du også blande mye rart sammen, grønnsaker, kjøtt, fisk... Lag en egg-melk-rømme blanding og hell over hele greia, og litt revet ost på toppen.

Njæmm :)

Skrevet

Rester av kokte grønnsaker og poteter kan bli purésuppe. Surr løk og hvitløk, ha i de kokte grønnsaksrestene og kraft/buljong, kok 10 minutters tid, mos med stavmikser e.l., smak til med muskat, fløteskvett og feks litt revet parmesan.

Har man rester av feks Sandefjordsmør eller fløtesaus kan det også puttes i. Og så kan man evt servere suppa med feks sprøstekt bacon eller strimlet røykelaks på toppen.

Skrevet

Vi pleier å lage en basis-saus til spaghetti, pizza ol av råvarer som vi lager i en stor gryte. Også fryser vi ned i mindre porsjoner i fryseposer. Lett å ta opp og tine når skal ha noe som krever en saus, i stedet for å kjøpe inn for eksempel en hel boks tomatpure (som man bruker en spiseskje av, for så å kaste) en basilikum plante som man kun bruker noen blader av før den tørker, osv.. Sparer mye penger på dette i stedet for å kjøpe en boks med dolmio eller andre ferdigprodukter.

Vi har flere små fryse-beholdere, som vi bruker flittig. Blir det rester, så fryses det ned, være seg kjøttdeig m/saus, wok, lasagne osv. Men jeg dropper alltid å fryse dette ned sammen med tilbehøret, altså spaghetti, ris, poteter osv. Det er billig å lage, og i tillegg prøver vi å begrense oss, sånn at vi vet hvor mye vi må lage uten at det blir noe igjen. Maten blir ikke like god med oppvarmet spagetti til, syns jeg.

Prøver regelmessig å utnytte det vi har i fryseren, i stedet for å kjøpe nytt. Det er greit å si at man fryser ned alt mulig rart, men bruker man ikke frysen, er man like langt. ;) Så man må tvinge seg til å gå gjennom fryseren med jevne mellomrom. Veldig kjekt å ha faste dager man setter seg ned å planlegger middag for flere dager på rad, slik at man kan gå gjennom fryser og kjøleskap i sånne tilfeller.

Skrevet

Kjempegode tips! Hvis jeg har igjen en slant med rødvin som jeg ikke tror jeg kommer til å drikke opp de nærmeste dagene, går den i fryseren. Så bruker jeg den til sauser og gryter som har rødvin i seg.

Skrevet

Vi pleier å lage en basis-saus til spaghetti, pizza ol av råvarer som vi lager i en stor gryte. Også fryser vi ned i mindre porsjoner i fryseposer. Lett å ta opp og tine når skal ha noe som krever en saus, i stedet for å kjøpe inn for eksempel en hel boks tomatpure (som man bruker en spiseskje av, for så å kaste) en basilikum plante som man kun bruker noen blader av før den tørker, osv.. Sparer mye penger på dette i stedet for å kjøpe en boks med dolmio eller andre ferdigprodukter.

Jeg er oppvokst med å fryse ned tomatpurèrester, som igjen har blitt brukt på f.eks pizza. Her bruker vi gjerne mye tomatpurè, og kjøper glass med lokk vi setter i kjøleskapet. Det blir som regel brukt opp. Glass med ferdigsaus brukes egentlig aldri. Jeg er heldig å ha en kone som er veldig glad i å lage mat, også å lage mat fra grunnen av.

Kjempegode tips! Hvis jeg har igjen en slant med rødvin som jeg ikke tror jeg kommer til å drikke opp de nærmeste dagene, går den i fryseren. Så bruker jeg den til sauser og gryter som har rødvin i seg.

Genialt! Her har jeg flaskevis med rødvin liggense som aldri blir åpna. Jeg drikker ikke ei flaske alene, og kona drikker ikke i det hele tatt. Da blir det til at jeg aldri åpner noe. Har ikke tenkt ver at vina kan fryses og brukes i sauser! Takk for tips! Hvordan fryser du vina forresten? Ser for meg at å fryse ned i isbitposer blir litt krunglete :fnise:

Foreløpig har vi bare fryser på kjøleskapet, og ikke spesielt god plass. Men vi har planer om å kjøpe en på ca 100 liter, helst før jul.

Skrevet

Jeg elsker ovnsformer - der kan du også blande mye rart sammen, grønnsaker, kjøtt, fisk... Lag en egg-melk-rømme blanding og hell over hele greia, og litt revet ost på toppen.

Njæmm :)

Ovnsformer er kjempegodt! Egg-melk-rømmeblandinga skal jeg huske på. Funker det forresten å bytte ut rømme med yoghurt naturell?

Skrevet

Ovnsformer bruker vi en hel del også. Det er genialt og billig :) Istedenfor egg-melk-rømmeblanding pleier jeg å lage en tykk hvit saus til å helle over godsakene. Da kalles maten muligens en grateng?

Ellers er omelett også en restematslager hos oss. Visper sammen egg og litt vann/melk/fløte, og tilsetter hva vi enn har av grønnsaker, pølser, poteter, sopp og ost.

Skrevet

Hvordan fryser du vina forresten? Ser for meg at å fryse ned i isbitposer blir litt krunglete :fnise:

Jeg har det i en liten plastbolle med lokk. Veldig greit :)

Skrevet

Jeg har det i en liten plastbolle med lokk. Veldig greit :)

Når jeg tenker meg om, det kan jo kanskje være like greit å bruke en plastflaske. Bare å passe på å ikke fylle den for full. Vina må vel tines før den kan brukes i mat uansett.

Et annet tips som ikke har med rester å gjøre, men som allikevel er ganske praktisk. Lag iste selv. Ikke disse pulverene man får kjøpt som løses opp i vann, men skikkelig te. Lag teen som du vanligvis ville drukket den varm, men kjøl ned. Om sommeren er dette en herlig tørsteslukker. Fyll tomme brusflasker ca 3/4-fulle, frys ned, og ta med på jobb, skole, stranda. Så smelter det i løpet av dagen, og drikken er kald langt lenger enn om du tar den ut av kjøleskapet :jepp:

Skrevet

Brune bananer kan skrelles, deles i biter og fryses. Kan så brukes i smoothie, eller verdens beste bananmilkshake. Man kjører ganske enkelt frosne bananbiter og melk i blenderen, noe som blir utrolig god go veldig søt milkshake.

Skrevet

Brune bananer kan skrelles, deles i biter og fryses. Kan så brukes i smoothie, eller verdens beste bananmilkshake. Man kjører ganske enkelt frosne bananbiter og melk i blenderen, noe som blir utrolig god go veldig søt milkshake.

Godt tips! Også kan man lage bananbrød av det. Det er nelig best med modne tomater. :)

• Liker 1
Skrevet

Godt tips! Også kan man lage bananbrød av det. Det er nelig best med modne tomater. :)

:fnise:

Skrevet

:fnise:

Hahaha.... Er det mulig. Overtrøtt på jobb her. Det er noe slikt jeg kan finne på å si i søvne. :ler:

Modne BANANER. Ja, det var det jeg skulle si! :nigo:

Skrevet

Banankake er og godt :jepp:

Forresten, kesam rørt inn med kakao blir en god og sunn dressing eller hva jeg skal kalle det, til en fruktsalat. En melonbit her, en banan der, noen druen og en klædd restekesam med kakao nomnomnom :jepp:

Skrevet

Pytt i panna är genialt. Det mesta går att ha i: potatis, pölser, bacon, alla typer av kött, kyckling, lök och de flesta rotgrönsaker bara för att nämna något. Stek i panna och servera med rödbetor & ägg. Och det är alltid någon som vill ha ketchup till...

Skrevet

Jeg har ingen strategi, annet enn at jeg ALDRI kaster mat. Men - jeg liker ikke å ha den samme maten to dager på rad, så jeg fryser så å si alt (hvis jeg ikke tar det med til lunsj og lager noe annet til middag). Selv den minste potet går i fryseren. Veldig fint å ha diverse rester å tine i mikroen en dag man er sliten eller syk!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...