Gjest Hilde Skrevet 16. november 2010 #1 Skrevet 16. november 2010 Hei jeg er veldig i mot barnehage fordi jeg har jobbet i 5 ulike barnehager samt husker jeg mye fra min egen barnehage.. Det verste var at min barnehage fremsto veldig bra og jeg husker at de ansatte var veldig hyggelig med meg når foreldrene mine kom for å hente. De kunne også vise til fine bilder av barna men hverdagen var en annen. To av de barnehagene jeg har jobbet i var mye verre en den barnehagen jeg gikk i mens de 2 andre var cirka det samme. Minner fra min barnehage plager meg enda. Samboer vil at vårt barn skal være i barnehage fra det er 1 år – om ikke tidligere. Dette er et veldig er mer enn et stort ønske fra hans side og han mener det veldig bastant nærmest har bestemt det. Jeg mener ikke at alle barnehager er forferdelige men jeg synes det er vanskelig og vite sikkert og kontrollere. Jeg vil ikke sende mitt fremtidige barn i barnehage før det kan snakke. Jeg kan også gå med på og sende mitt fremtidige barn i barnehage om jeg kjenner de som jobber der. Jeg setter pris på alle kommentarer
Gjest imli Skrevet 16. november 2010 #2 Skrevet 16. november 2010 Kva er grunnane til at han absolutt vil ha ungen i barnehage så tidleg? Viss du har moglegheit til å vere heime med ungen ei stund til, så er vel det greit? Ingen 1-åringar treng barnehage.
AnonymBruker Skrevet 16. november 2010 #4 Skrevet 16. november 2010 Har dere økonomi til at du er hjemme 6-12 mnd ekstra eller er dine argumenter og usikkerhet fordi du ikke vil forlate barnet?
Gjest n Skrevet 17. november 2010 #5 Skrevet 17. november 2010 hei eg hadde ingen av mine barn i barnehagen før dei var 2,5 år.syns ikkje mindre unger har noe der å gjøre.barn har godt av å vere sammen med andre barn ogg utvikle.når mine begynte i barnehagen gjekk dei halv tid frem til dei var 3 år. etter dette full tid og dei er veldig trygge!! ingen sutring når mamma går! nå er dei 5 og skal på skulen. dei lærer mye skule ting no siste året og syns derfor det er viktig at dei går no.er veldig glad for at dei ikkje gjekk i barnehagen da dei var mindre enn året ja.anbefaler deg også å sjekke litt ut ulike barnehager ..snakke med andre foreldre om dei forsjellige.du kan jobbe fult vis dere deeler opp dagen.ein tidlig og ein seint annakvar uke.
Harlekin Skrevet 17. november 2010 #6 Skrevet 17. november 2010 Dette er jo noe dere må være enige om, han (eller du) kan ikke bestemme noe som helst alene. Men ofte er det slik at økonomien bestemmer. Har dere økonomi til at du kan være hjemme lenger? Hvorfor vil mannen din at barnet skal tidligst mulig i barnehage, er det økonomi, tror han veldig på barnehage fra tidlig alder, eller hva? Jeg synes det er trist at du har slike negative erfaringer med barnehage. Nå har ikke jeg så mye erfaring med barnehager generelt, men jeg kan si at vår datter er 16 mnd nå og trives veldig godt i barnehagen sin. Det er en veldig god barnehage.
Harlekin Skrevet 17. november 2010 #7 Skrevet 17. november 2010 hei eg hadde ingen av mine barn i barnehagen før dei var 2,5 år.syns ikkje mindre unger har noe der å gjøre.barn har godt av å vere sammen med andre barn ogg utvikle.når mine begynte i barnehagen gjekk dei halv tid frem til dei var 3 år. etter dette full tid og dei er veldig trygge!! ingen sutring når mamma går! nå er dei 5 og skal på skulen. dei lærer mye skule ting no siste året og syns derfor det er viktig at dei går no.er veldig glad for at dei ikkje gjekk i barnehagen da dei var mindre enn året ja.anbefaler deg også å sjekke litt ut ulike barnehager ..snakke med andre foreldre om dei forsjellige.du kan jobbe fult vis dere deeler opp dagen.ein tidlig og ein seint annakvar uke. Barn er forskjellige. Noen trives i barnehage fra de er små, andre ikke. Min datter er av de sistnevnte. Jeg har selv verken økonomi eller mulighet til å ha henne hjemme lenger, og ikke ville hun ha fått alt det hun får i barnehage heller. Min datter er forøvrig blid og glad når hun kommer i barnehagen og det er såvidt hun gidder å si ha det til meg, så opptatt er hun av leken
helenaa Skrevet 17. november 2010 #8 Skrevet 17. november 2010 Jeg gikk i mange forskjellige barnehager da jeg var liten, og noen av dem var ikke like bra (særlig den ene). Men det var ikke sånn at foreldrene mine ikke oppdaget det - de merket det både da de var der, og på hvordan jeg reagerte på å gå der. Som du skjønner, har jeg mer tro enn deg på at man som voksen kan vurdere litt hvordan barnehagen er, særlig ved å komme på besøk før man søker. Det er de færreste barnehager som har kapasitet til å snu rundt på dårlige rutiner "bare" fordi foreldre vil på besøk, og jeg tror derfor du kan få et nokså realistisk bilde. Dessuten kan du snakke med andre foreldre som har barn i den aktuelle barnehagen. Som andre over her sier, må dere snakke videre om dette. Kanskje kan løsningen bli at dere venter litt med barnehage (ett år eller to).
einna Skrevet 17. november 2010 #9 Skrevet 17. november 2010 Hva med dagmamma til barnet er litt eldre?
Soon Skrevet 17. november 2010 #10 Skrevet 17. november 2010 (endret) hei eg hadde ingen av mine barn i barnehagen før dei var 2,5 år.syns ikkje mindre unger har noe der å gjøre.barn har godt av å vere sammen med andre barn ogg utvikle.når mine begynte i barnehagen gjekk dei halv tid frem til dei var 3 år. etter dette full tid og dei er veldig trygge!! ingen sutring når mamma går! nå er dei 5 og skal på skulen. dei lærer mye skule ting no siste året og syns derfor det er viktig at dei går no.er veldig glad for at dei ikkje gjekk i barnehagen da dei var mindre enn året ja.anbefaler deg også å sjekke litt ut ulike barnehager ..snakke med andre foreldre om dei forsjellige.du kan jobbe fult vis dere deeler opp dagen.ein tidlig og ein seint annakvar uke. Må si meg enig med Harlekin lenger opp her - barn er forskjellige. Jeg tror mange unger har godt å være i barnehage. Ser på min tass på 15mnd - han stortrives i barnehagen! Kan se ut som han kjeder seg litt de dagene han er hjemme fra barnehagen. Ingen sutring når vi går her heller, han vinker så blidt og sier hade og er i gang med leking før vi får snudd oss. TS: man må undersøke litt, besøke de forskjellige barnehagene etc, tror nok man da får et ganske godt bilde av hvordan barnehagen er. Endret 17. november 2010 av Soon
Gjest imli Skrevet 17. november 2010 #11 Skrevet 17. november 2010 Ingen 1-åringar "kjedar seg" heime. At dei treng oppmerksomheit og underhaldning, er ikkje det same som at dei kjedar seg. 1
Gjest Gjest Skrevet 17. november 2010 #12 Skrevet 17. november 2010 Ingen 1-åringar "kjedar seg" heime. At dei treng oppmerksomheit og underhaldning, er ikkje det same som at dei kjedar seg. De kjeder seg dersom de ikke får nok oppmerksomhet og aktivisering, da vet du. Og det er ikke bare bare å skulle aktivisere en "hyperaktiv" unge, synes jeg. Min (20 mnd) er hjemme en dag i uka og selv om jeg forsøker så godt jeg kan å ha en plan for aktivitet, så blir han fort rastløs. I barnehagen trives han kjempegodt i lek sammen med de andre ungene. 1
Gjest imli Skrevet 17. november 2010 #13 Skrevet 17. november 2010 De kjeder seg dersom de ikke får nok oppmerksomhet og aktivisering, da vet du. Og det er ikke bare bare å skulle aktivisere en "hyperaktiv" unge, synes jeg. Min (20 mnd) er hjemme en dag i uka og selv om jeg forsøker så godt jeg kan å ha en plan for aktivitet, så blir han fort rastløs. I barnehagen trives han kjempegodt i lek sammen med de andre ungene. Men det gjer dei jo uansett. Alle ungar treng oppmerksomheit og stimuli, men det betyr ikkje at dei treng barnehage. Klart, viss ungane ikkje får oppmerksomheit heime, treng dei barnehage, men forhåpentleg får dei fleste barn dette heime. Små ungars sosiale behov er sterkt overvurderte. Ein 1-åring treng ikkje leike med andre ungar i timesvis kvar dag. Er ein heime med ungen, er åpen barnehage eller treff med andre heimeverande alternativ på dagtid. Det er fyrst når ungen blir 2-3 år at dei treng å leike mer med andre ungar, og då er det (dessverre?) blitt slik at det må dei i bhg for å få gjort...
Gjest Gjest Skrevet 17. november 2010 #14 Skrevet 17. november 2010 Men det gjer dei jo uansett. Alle ungar treng oppmerksomheit og stimuli, men det betyr ikkje at dei treng barnehage. Klart, viss ungane ikkje får oppmerksomheit heime, treng dei barnehage, men forhåpentleg får dei fleste barn dette heime. Så dersom man sliter med å aktivisere en 1 1/2 åring tilstrekkelig så påstår du at han "ikke får oppmerksomhet og stimuli". Jeg stod på som bare det, jeg, men jeg følte absolutt at han kjedet seg. Han virket mye mer tilfreds etter å ha kommet i rutine i barnehagen. Små ungars sosiale behov er sterkt overvurderte. Ein 1-åring treng ikkje leike med andre ungar i timesvis kvar dag. Min 1 1/2 åring har i alle fall stor glede av å leke med andre barn hver dag. Og timesvis blir det ikke akkurat. 2-3 timer med lek, kanskje (det går jo vekk mye tid på soving og spising, og så forsøker vi å holde oss på relativt korte dager med å forskyve arbeidstiden vår -en henter og en leverer). Jeg synes det er fint at mitt barn får noe han har glede av, om han nå ikke trenger det, jeg da.. Er ein heime med ungen, er åpen barnehage eller treff med andre heimeverande alternativ på dagtid. Er det det? Jeg var hjemme i ulønnet permisjon i 3 mnd i sommer (fram til barnehagestart) og her er det ingen "åpen barnehage" (det har jeg kun hørt om fra deg her på KG) og jeg kjente ingen andre å besøke heller. 1
Gjest imli Skrevet 17. november 2010 #15 Skrevet 17. november 2010 Så dersom man sliter med å aktivisere en 1 1/2 åring tilstrekkelig så påstår du at han "ikke får oppmerksomhet og stimuli". Jeg stod på som bare det, jeg, men jeg følte absolutt at han kjedet seg. Han virket mye mer tilfreds etter å ha kommet i rutine i barnehagen. Min 1 1/2 åring har i alle fall stor glede av å leke med andre barn hver dag. Og timesvis blir det ikke akkurat. 2-3 timer med lek, kanskje (det går jo vekk mye tid på soving og spising, og så forsøker vi å holde oss på relativt korte dager med å forskyve arbeidstiden vår -en henter og en leverer). Jeg synes det er fint at mitt barn får noe han har glede av, om han nå ikke trenger det, jeg da.. Er det det? Jeg var hjemme i ulønnet permisjon i 3 mnd i sommer (fram til barnehagestart) og her er det ingen "åpen barnehage" (det har jeg kun hørt om fra deg her på KG) og jeg kjente ingen andre å besøke heller. Eg tvilar ikke på at du gir ungen din oppmerksomheit. Poenget mitt er vel berre at ungar treng oppmerksomheit og underhaldning uansett, det er ikkje slik at det behovet forsvinn nåår ungen kjem i barnehage. Då er det berre andre som underhalde ungen, og ikkje du sjølv Ungen din har sikkert godt av ein dag i veka heime? Greit å ikkje ha fullt kjør heile tida... Visar ungen teikn på å "kjede seg" er jo for så vidt ikkje det noko negativt. Det stimulerar jo berre fantasien og kreativiteten. Sånn sett er det vel berre sunt viss ungen kjedar seg Eg har heller aldri skrivi at ungen ikkje kan ha glede av barnehage, men eg står fast på at dei ikkje treng det Åpen barnehage er vanleg over heile landet, det. Enkelte stader er det kommunen/helsestasjonen som driv det, andre plassar lokale menigheitar o.l.
Gjest Gjest Skrevet 17. november 2010 #16 Skrevet 17. november 2010 Eg tvilar ikke på at du gir ungen din oppmerksomheit. Poenget mitt er vel berre at ungar treng oppmerksomheit og underhaldning uansett, det er ikkje slik at det behovet forsvinn nåår ungen kjem i barnehage. Då er det berre andre som underhalde ungen, og ikkje du sjølv Selvfølgeig er det da noen andre som tar en del av aktiviseringen. Det var vel nettopp mitt poeng. Så da blir ungen mer aktivisert, da de får aktiviteten i barnehagen i tillegg til de påfunnene vi har hjemme (og nei, jeg kom ikke på mye mer å gjøre mens jeg var hjemme, så barnehagen kommer så absolutt i tillegg). Ungen din har sikkert godt av ein dag i veka heime? Greit å ikkje ha fullt kjør heile tida... Hvorfor mener du han "har godt av" en dag hjemme? Føler mer det er jeg som har lyst på tid med han enn han som "har godt av" tid med meg, jeg. Og hva mener du med "fult kjør"? Er ikke det nettopp stimuli -altså noe positivt. Eg har heller aldri skrivi at ungen ikkje kan ha glede av barnehage, men eg står fast på at dei ikkje treng det Nei, men barn trenger ikke så mye annet enn mat og klær. Men de fleste foreldre ønsker jo at de skal få så mye mer. Åpen barnehage er vanleg over heile landet, det. Tull og tøys! Jeg har forhørt meg rundt og ingen jeg kjenner (og jeg kjenner folk mange steder etter studietiden) har noen "åpen barnehage" der de bor. Til TS: Jeg forstår godt at din mann/samboer ikke er villig til å sponse at du skal gå hjemme i et par år (dersom det var forslaget ditt?).
Gjest imli Skrevet 17. november 2010 #17 Skrevet 17. november 2010 (endret) Selvfølgeig er det da noen andre som tar en del av aktiviseringen. Det var vel nettopp mitt poeng. Så da blir ungen mer aktivisert, da de får aktiviteten i barnehagen i tillegg til de påfunnene vi har hjemme (og nei, jeg kom ikke på mye mer å gjøre mens jeg var hjemme, så barnehagen kommer så absolutt i tillegg). Hvorfor mener du han "har godt av" en dag hjemme? Føler mer det er jeg som har lyst på tid med han enn han som "har godt av" tid med meg, jeg. Og hva mener du med "fult kjør"? Er ikke det nettopp stimuli -altså noe positivt. Nei, men barn trenger ikke så mye annet enn mat og klær. Men de fleste foreldre ønsker jo at de skal få så mye mer. Tull og tøys! Jeg har forhørt meg rundt og ingen jeg kjenner (og jeg kjenner folk mange steder etter studietiden) har noen "åpen barnehage" der de bor. Til TS: Jeg forstår godt at din mann/samboer ikke er villig til å sponse at du skal gå hjemme i et par år (dersom det var forslaget ditt?). Det er jo "fullt kjør" i barnehagar, det veit alle som har jobba i ein Skal vel ikkje mykje til for å forstå at det er rolegare dagar heime enn i barnehagan? I tillegg kjem aspektet med stress ift bringing og henting (mange må opp tidleg, stress om morgonen osv). Eg vil seie at ungar har godt av ein dag heime i veka viss dei går i bhg elles. Ungar treng faktisk tid med foreldra sine! Barn treng veldig mykje meir enn mat og klær. Dei treng kjærleik og omsorg, oppmerksomheit, stimuli, aktivisering og sosialisering. Dei to fyrste får ungane mykje meir av heime enn i bhg. Oppmerksomheit kan dei få vel så mykje av heime. Er vel kun aktivisering og sosialisering som dei kan få meir av i barnehage. Du snakkar som om åpen barnehage er noko eg har finni på Kan love deg at det er eit heilt reelt tilbod mange plassar over heile landet Bl.a i nesten alle kommunane i fylket her. At du meiner at TS' mann i "sponsar" TS for at ho skal "gå heime" viss ho vil vere heime med ungen, seier litt om kva verdi du tillegg omsorg for barn Det er jo ikkje berre TS sitt barn, men mannen hennar sitt og, og han burde i så fall vere glad for at TS vil vere heime og gi ungen ein best mogleg start på livet. Endret 17. november 2010 av imli
Gjest Gjest Skrevet 18. november 2010 #19 Skrevet 18. november 2010 hmm lure jo litt på enkelte her.kjeder seg heime ?? er det ingen her som liker å dulle med barna sine da.dere fikk vel ikkje barn for å la andre ta seg av dei.hørest ut på noen her som det er ett ork å ha ein 1,5 åring rundt beina ein heil dag.eg ville ikkje bytta bort gleden av mine barn med status,travle dagar og lite kvalitetstid.det er jo et spørsmål-er det greit at dei som jobber i barnehage kjenner barnet beder enn deg??unger har det tryggest heime dei 2 første åra.og ja eg har jobbet halv stilling til barna mine ble 3 år.det er dyrt med barnehage.så økonomisk er det ett fett nesten.
AnonymBruker Skrevet 18. november 2010 #20 Skrevet 18. november 2010 Ganske enig med Imli selv om jeg forstår den andre siden av saken også. Jeg klarte ikke sende småen i barnehage som ettåring og valgte å være hjemme ett år. Jeg var dagmamma for to barn det året, en toåring og en treåring. Foreldrene tjente på det økonomisk, samtidig fikk alle barna glede av de samme aktivitetene som foregår i en barnehage i tillegg til at de fikk middag daglig. Det ble heller ikke for mange barn og mye støy og skriking når det kun var tre barn. Og fikk gleden av å se hvordan de største barna påvirket småen i positiv retning. Jeg har jobbet i tre barnehager og som ansatt og kollega har jeg sett hvor avhengig miljøet blir av de voksne. Men må nevne at jeg bare reagerte på en barnehage pga. at barna ofte ble overlatt til seg selv mens de voksne pratet om sist helg, neste helg og overså barna hvis de ikke gråt. De barna som var mest for seg, fikk ofte all oppmerksomhet mens de som var mer stille ble oversett bortsett fra bleieskift og mat. Det skjedde i den barnehagen der jeg ikke fikk sansen for de som jobbet der, med barna. Selv har jeg bare positive erfaringer med småen som begynte i barnehage som toåring. Jeg studerte og hentet han tidlig de dagene jeg kunne. Barn har godt av å kjede seg litt, men også godt av at foreldrene setter seg ned med trolldeig, plastelina og malersaker. Ikke fordi jeg ikke tror dere gjør det. Ingen mann i verden hadde fått meg til å sende barnet i barnehage som ettåring. Men jeg respekterer at andre mener noe annet. Jeg havnet i tidsklemma selv som student og alene om ansvaret, men fikk god støtte og avlastning de dagene jeg måttte konsentrere meg om studiene, men for all del ikke alle har familien i nærheten som kan stille opp. Å komme på uplanlagt besøk i en barnehage er vel fullt mulig. Barnehagen er der for barna men i andre rekke for å dekke foreldrenes behov for å jobbe eller studere.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå