Gå til innhold

Forstoppelse, eller?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei! Jeg trenger hjelp!

Siden jeg er gravid og har lavt jernlager så går jeg på 100 (mg?) jerntabletter. Jeg har blitt så hard i magen at jeg nesten sitter å gråter på do, og det i tillegg stopper midt i åpningen, og ikke får det ut. Det gjør så helvettes vondt, og det ender med at jeg gir opp hver gang! Sliter med bekkenløsning itillegg, så det å trykke er helt forferdelig!

Noen hjelp å få fra dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Ring legen din :jepp: Tror ikke dette er så uvanlig for gravide så forhåpentligvis har hun/han gode råd å gi. Gravide er ekstra utsatt for forstoppelse (lagnt dårligere "bevegelse" i tarmen). Når du i tilegg tar jern som også kan forårsake forstoppelse så er det kanksje ikke så rart det blir vanskelig :-(

Når forstoppelsen er akutt kan du prøve å avfrøingstabeletter fra apoteket, men er litt usikker på om gravide kan bruke disse. Sjekk! Parfinolje brukes også mot forstoppelse.

Ellers så får du prøve å få i deg masse vann og fiber. Havregrøt, klikjeks, linfrø (hele), svisker, gulrøtter og epler har jeg hørt kan hjelpe. Vet også om noen som tok en skje parfinolje Kanskje må du også gå over til å spise færre og mindre måltider?

Du kan lese litt om forstoppelse hos gravider her. Der nevnes også fysisk aktivitet...

God berdring :klemmer:

Endret av Frk. Belle

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...