AnonymBruker Skrevet 16. november 2010 #1 Skrevet 16. november 2010 Okei, det har seg sånn at jeg ligger 45 poeng bak utdanningen. Jeg begynte på noe, tok to eksamener jeg stod på og resten gadd jeg ikke gjøre noe med, ergo typ 6/8 eksamener jeg ikke tok i løpet av to semester. (Ja, ung og dum, jeg er ikke her for å få leksjoner om hvor uansvarlig dette er ) Uansett, nå skal jeg ta to eksamener til jul, en på 20 poeng og en til 10 poeng. Hva skjer om jeg f.eks består ene eksamen men ikke begge? Vil jeg da kunne fortsette å motta støtte neste semester siden jeg ligger under 60 poeng bak, eller er det sånn at de ser jeg ligger mer enn et år bak og kutter støtten Spørsmålet mitt er altså egentlig om de går etter studiepoeng eller studieår når de bestemmer om jeg får mer støtte. Er det noen som vet dette med 100% sikkerhet? Takk på forhånd :D
Gjest Iah Skrevet 16. november 2010 #2 Skrevet 16. november 2010 Du kan ligge inntil 60 studiepoeng etter.
AnonymBruker Skrevet 16. november 2010 #3 Skrevet 16. november 2010 Det går på semester/halvår. Ei min klasse strøyk i et fag til jul ifjor og havnet 5 studiepoeng bak til jul. Hun fikk da ikke nytt lån/stipend før til denne høsten etter å ha bestått fag i vår.
bys Skrevet 16. november 2010 #4 Skrevet 16. november 2010 Det går på semester/halvår. Ei min klasse strøyk i et fag til jul ifjor og havnet 5 studiepoeng bak til jul. Hun fikk da ikke nytt lån/stipend før til denne høsten etter å ha bestått fag i vår. Da må det være mer som spiller inn. Ikke nok å stryke til jul. Du skal iallefall kunne stryke 3 ganger før det i hele tatt blir snakk om å ikke få ut mer stipend/lån. Finner sikkert ut en del på lånekassen sine sider også. Masse lykke til!!
AnonymBruker Skrevet 16. november 2010 #5 Skrevet 16. november 2010 Man får jo utbetalt i januar, og om du stryker på eksamen nå til jul så vil ikke lånekassen få resultatene før ut i februar/mars. Jeg tipper du får støtte.
AnonymBruker Skrevet 16. november 2010 #6 Skrevet 16. november 2010 Jeg havnet på over 60 sp forsinkelse i vår. Fikk likevel penger som normalt dette semesteret her. Tror jeg er 70 poeng forsinket... Nå har jeg riktignok vært syk og fått barn så kan være derfor de er ekstra snill med meg..
AnonymBruker Skrevet 17. november 2010 #7 Skrevet 17. november 2010 Oi, takk for svar, folkens! Nå tror jeg jeg skjønner litt mer. Men du med venninna som strøk i et fag, det kan da ikke være mulig? Jeg "strøk" jo i 6 fag, altså tok kun 2/8 eksamener, og jeg fikk jo fremdeles støtte nå til høsten. Hm. Dere tror altså jeg får støtte uansett om jeg står eller stryker, uavhengig om jeg da ligger over 60 poeng bak? Rart dette, virker som lånekassen praktiserer forskjellig fra person til person, da noen ikke får støtte etter å ha strøket på en eksamen og noen kan være over 60 poeng bak og fremdeles få støtte. Får ikke helt til å slå meg til ro. Eksamen må jo bare gå som den går Men hadde vært greit å vite om jeg kan fortsette å studere etter jul, evt ta opp eksamenene hvis jeg stryker og fremdeles motta støtte. Stemmer det at lånekassen ikke har eksamensresultater før langt uti februar? Kan de da avbryte støtten midt i semesteret? Flere som har erfaringer med dette?
AnonymBruker Skrevet 17. november 2010 #8 Skrevet 17. november 2010 ser jeg postet 3 ganger, aner ikke hvordan jeg redigerer eller sletter innlegg som allerede har blitt postet, så må bare beklage det :gjeiper:
Gjest Iah Skrevet 17. november 2010 #9 Skrevet 17. november 2010 Nei, havner du mer enn 60 studiepoeng på etterskudd får du ikke mer lån fra lånekassen! Med mindre du har legeerklæringer o.l som kan dokumentere forsinkelsen.
AnonymBruker Skrevet 17. november 2010 #10 Skrevet 17. november 2010 Nei, havner du mer enn 60 studiepoeng på etterskudd får du ikke mer lån fra lånekassen! Med mindre du har legeerklæringer o.l som kan dokumentere forsinkelsen. Og hvordan mener du at dette skal praktiseres i praksis? Pengene for neste semester blir utbetalt rundt 4 januar, om man er rask med å betale semesteravgiften... Og resultatene for eksamener til jul kommer ikke inn til lånekassen innen den tid. Kutter de støtten midt i året da?
AnonymBruker Skrevet 17. november 2010 #11 Skrevet 17. november 2010 Og hvordan mener du at dette skal praktiseres i praksis? Pengene for neste semester blir utbetalt rundt 4 januar, om man er rask med å betale semesteravgiften... Og resultatene for eksamener til jul kommer ikke inn til lånekassen innen den tid. Kutter de støtten midt i året da? Dette lurer jeg også på.
Komodo Skrevet 17. november 2010 #12 Skrevet 17. november 2010 Og hvordan mener du at dette skal praktiseres i praksis? Pengene for neste semester blir utbetalt rundt 4 januar, om man er rask med å betale semesteravgiften... Og resultatene for eksamener til jul kommer ikke inn til lånekassen innen den tid. Kutter de støtten midt i året da? Når man er forsinket i utdanningen sjekker Lånekassen eksamensresultatene dine før de utbetaler pengene for neste semester. Det hjelper altså ikke å søke lån/stipend og betale semesteravgiften i full fart, de venter uansett med utbetalingen til de ser at du har tatt de x antall poeng du mangler. Med en gang du ligger 60 poeng eller mindre bak, får du lån/stipend igjen. (Altså ikke midt i året, men for semesteret etter.)
AnonymBruker Skrevet 18. november 2010 #13 Skrevet 18. november 2010 Når man er forsinket i utdanningen sjekker Lånekassen eksamensresultatene dine før de utbetaler pengene for neste semester. Det hjelper altså ikke å søke lån/stipend og betale semesteravgiften i full fart, de venter uansett med utbetalingen til de ser at du har tatt de x antall poeng du mangler. Med en gang du ligger 60 poeng eller mindre bak, får du lån/stipend igjen. (Altså ikke midt i året, men for semesteret etter.) Det er jo direkte feil... TS er jo under 60 poeng nå og lånekassen utbetaler penger helt i begynnelsen av januar, før eksamensresultatene er sendt dem..Dermed kan de ikke lukte at TS plutselig er kommet over 60 om han stryker nå.
Komodo Skrevet 18. november 2010 #14 Skrevet 18. november 2010 (endret) Det er jo direkte feil... TS er jo under 60 poeng nå og lånekassen utbetaler penger helt i begynnelsen av januar, før eksamensresultatene er sendt dem..Dermed kan de ikke lukte at TS plutselig er kommet over 60 om han stryker nå. Jeg svarte ikke på TS sitt spørsmål. Mulig jeg misforstod den anonyme brukeren jeg svarte, men Lånekassen venter på eksamensresultater før utbetaling om man har vært forsinket i utdanningen og risikerer å ligge mer enn 60 studiepoeng bak det neste semesteret. Jeg har nettopp vært gjennom det. Endret 20. november 2010 av Komodo
AnonymBruker Skrevet 19. november 2010 #15 Skrevet 19. november 2010 Oi, takk for svar, folkens! Nå tror jeg jeg skjønner litt mer. Men du med venninna som strøk i et fag, det kan da ikke være mulig? Jeg "strøk" jo i 6 fag, altså tok kun 2/8 eksamener, og jeg fikk jo fremdeles støtte nå til høsten. Hm. Dere tror altså jeg får støtte uansett om jeg står eller stryker, uavhengig om jeg da ligger over 60 poeng bak? Rart dette, virker som lånekassen praktiserer forskjellig fra person til person, da noen ikke får støtte etter å ha strøket på en eksamen og noen kan være over 60 poeng bak og fremdeles få støtte. Får ikke helt til å slå meg til ro. Eksamen må jo bare gå som den går Men hadde vært greit å vite om jeg kan fortsette å studere etter jul, evt ta opp eksamenene hvis jeg stryker og fremdeles motta støtte. Stemmer det at lånekassen ikke har eksamensresultater før langt uti februar? Kan de da avbryte støtten midt i semesteret? Flere som har erfaringer med dette? Oj, var litt kjapp i skrivinga da jeg svarte. Altså før jul var hun 55stp forsinket og etter å ikke ha bestått nokk til jul så lå hun 65stp bak. Da stoppet de støtten. Til oss så kommer de fleste resultat sent desember/tidlig januar. Uansett så hadde hun jo bare meldt seg opp i 30stp det semesteret så da hun strøk i et fag vi fikk resultater i før jul, så stoppet de vel støtten med engang. Mulig de stopper senere om resultatene kommer senere..
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå