Gå til innhold

Småbarn og arbeidstid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere med småbarn; når kommer dere hjem fra jobben om ettermiddagen?

Mannen min kommer hjem ca kl 18, og jeg syns det er for sent da vi har en baby, som etterhvert skal legge seg i 19-tiden (er ikke helt der enda). Han mener det er helt normalt å komme hjem så sent, og syns ikke det er noe problem at han ikke vil se sønnen sin mer enn 1 time hver kveld. Han mener at det er akkurat slik for veldig mange mennesker, at det er helt vanlig.

Jeg sa til han at det er ganske sent å komme hjem kl 18 hver kveld, mens han syns det er helt normalt, og vil gjerne ha "bevis" for at folk ikke gjør det.

Så, hva gjør du/mannen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg jobber annenhver dag til 16 og til 17, mannen jobber annenhver dag til 15 og til 20.

Er ikke mye tid vi får sammen med sønnen vår på 15 mnd.

Han legger seg dessuten litt over 18, for etter lange dager i barnehagen er han rett og slett stuptrøtt da!

Så jeg ser han ca 2-3 timer på morran før levering og 1-2 timer på ettermiddagen.

Mannen ser han fra 0-2 timer på morran før jeg leverer, og 0-3 timer på ettermiddagen.

Skrevet

Å bare se barnet sitt 1 time hver dag synes jeg høres litt lite ut.

Hvorfor kommer han så sent hjem, starter han også sent? I så fall vil han jo være med barnet sitt på morgenen.

Vi er som regel hjemme rundt kl.16 begge to, så ettermiddagene får vi sammen. Men om morgenen er det å stå opp, smøre matpakker og reise til bhg og jobb, så da blir det maks 30 min.

Skrevet

Nå har ikke jeg barn ennå, men forhåpentligvis snart. Jeg regner med å jobbe til sent 2-3 kvelder hver uke når jeg har små barn, men da gjerne jobbe veldig sent slik at jeg kan være hjemme tidlig andre dager. Mannen er stort sett ferdig på jobb kl 16 hver dag, men starter tidlig. Jeg har fleksitid med mye overtid, så satser på at fordelingen her i huset blir at jeg bringer hver dag, og da ikke må levere før tidligst 9. Og at mannen stort sett henter. Da sikrer vi mest mulig tid med barnet og minst mulig barnehagetid.

Men jeg er enig, det er for lite at han ser barnet bare en time hver dag. Men han har ikke mulighet til å flekse da? Jobbe sent to kvelder og komme hjem tidlig to dager? Dersom dere har like krevende jobb må han i det minste belage seg på at dere fordeler henting, levering og pass likt dere imellom.

Skrevet

Min mann jobbet sent en periode.

Han var hjemme 18.30 annenhver dag og 20.15 annenhver dag.

Jeg jobber i barnehage så jeg begynte en gang mellom 7.30 og 10.00 og var ferdig mellom 14.00 og 17.00.

Alt ansvaret falt på meg, jeg hadde barna i samme barnehage som jeg jobbet så jeg hentet og leverte hver dag, laget middag hver dag, tok oppvasken, gjorde barna klare for senga. Kom pappa hjem 18.30 fikk han se barna en halv time.

Barna var 2 og 4 år, og la seg kl. 19.00. Da tok han seg av leggingen. Kom han hjem 20.15 sov barna..

Det var en jævlig slitsom periode, det oppstod mye frustrasjon og fortvilelse oss i mellom. Parforholdet led, for så fort barna var i seng og alt husarbeid var gjort hadde ikke jeg overskudd til mannen. Det ble mye tvtitting og lite kommunikasjon. Tilslutt valgte vi å flytte hver for oss.

Skrevet

Mannen henter barna ca 15.30, jeg kommer hjem 16.30. Mannen leverer også, ca 8.30-9.00. Han er selvstendig næringsdrivende og jobber litt utenom ordinær arbeidstid, dermed er han borte et par kvelder i uka, og noen dager i helgene. Alikevel er det supert at han kan hente og levere nesten hver dag.

Skrevet

Til TS: Hva driver mannen din med da, som gjør at han ikke er ferdig før 6 (han begynner vel halv 8 - 8 om morgenen)?

Det går ikke i lengden, du blir helt alene med alt ansvaret, det går ut over forholdet, og hva skal du egentlig med en fyr som driter så langveis i egen familie og eget barn?

Det kan være formildende omstendigheter, f.eks hvis han er i oppstartfasen som selvst.næringsdrivende... Men jeg kan ærlig talt ikke tenke meg så mange flere formildende omstendigheter. Håper du klarer å bakke ut av dette forholdet før du har kastet bort alt for mye tid på en fyr som virker å tenke kun på seg selv og egen vinning/karriere.

Skrevet

mannen min dagpendler til jobben sin og drar derfor hjemmefra ca kl 06.00 og er hjemme igjen ca 18.00.

alternativet er at han ukependler og ikke kommer hjem om kveldene i det heletatt. det syns jeg er enda verre.

selvfølgelig skulle vi ønske at han kom tidligere hjem, men det er ikke et alternativ ennå iallefall.

Gjest gurimalla ii
Skrevet

Mannen leverer kl 8-8:30 og henter kl 15:30 (han er lærer). Jeg har fleksibel arbeidstid og leverer og henter en dag i uken for å ha kontakt med bhg. Ellers drar jeg kl 7 og er hjemme kl 16. Jeg må av og til jobbe på kvelden etter at barna har sovnet, det er greit, det er viktig for meg å være sammen med barna på ettermiddagen.

Skrevet

Vi leverer ofte sammen i halv åtte tiden, også henter jeg i 2-halv-tre-tiden. Mannen er hjemme rundt kl 17. To dager i uken henter han kl 16, da jeg har skole til kl 18.

Skrevet (endret)

Nå er ikke babyen vår mer enn 6 mnd enda, så slipper foreløpig å tenke på barnehagen...

Pappan har 2 timers reisevei til jobb. Så han drar 6.15 og er hjemme igjen 18.00. Babyen legger seg 19.30 så det er jo ikke stort de ser hverandre.

Han har søkt i hvertfall 300-400 stillinge siste 2 åra, og dette er det eneste han har fått, så han MÅ bare beholde jobben, selv om der går på bekostning av familietid:(

Orker ikke en gang å tenke på hvordan det skal bli, når permisjonen min er over...

Endret av Brud84
Skrevet

Jeg jobber til 18.15 nesten hver dag og er hjemme rett før halv sju. Har en på 16 mnd som legger seg halv sju. Så på mange hverdager ser jeg han såvidt på kvelden. Rekker akkurat hjem for å gi han nattakos.

Men til gjengjeld begynner jeg ofte ikke før 9.30 på jobb og har ca. to timer med han på morgenen. Fordelen for barnet er at han får kortere dager i barnehagen da jeg leverer og mannen henter da han slutter 15.30 på jobb.

Men ja, jeg synes jeg får lite tid til barnet mitt da jeg ikke får koden på ettermiddagen. De timene jeg har om morgenen går for det meste til stell og frokost.

Men ellers er det vel ikke unormalt å jobbe til 18. Butikkjobber, serviceyrker, helsevesen.. Det er mange som ikke har 8-16 kontorjobb.

Skrevet

Til TS: Hva driver mannen din med da, som gjør at han ikke er ferdig før 6 (han begynner vel halv 8 - 8 om morgenen)?

Det går ikke i lengden, du blir helt alene med alt ansvaret, det går ut over forholdet, og hva skal du egentlig med en fyr som driter så langveis i egen familie og eget barn?

Det kan være formildende omstendigheter, f.eks hvis han er i oppstartfasen som selvst.næringsdrivende... Men jeg kan ærlig talt ikke tenke meg så mange flere formildende omstendigheter. Håper du klarer å bakke ut av dette forholdet før du har kastet bort alt for mye tid på en fyr som virker å tenke kun på seg selv og egen vinning/karriere.

Mener du seriøst dette?? Det er faktisk ikke alle som begynner 07.30-08.00 om morgenen og kan derfor være ferdig på jobb til kl.15... Det er noen som må stå i butikkene der du handler maten og klærne dine....

Til TS: Her jobber mannen enten 10 til 17, eller 12.30 til 20.. Sånn som vi har det nå så jobber jeg enten 10 til 13 eller 16 til 20, men kommer til å følge de samme timene som han når jeg begynner i full jobb igjen... Vi jobber begge som selgere. Såvi er helt klart avhengig av barnevakt, og heldigvis har vi begge to foreldre innen 10.min kjøring som stiller opp :)

Gjest Trollmor
Skrevet

Jeg jobber annenhver uke til 15.00/16.00. Mannen er ferdig kl 15.00 hver dag, så barnehagebarn/sfo barn blir alltid hentet til halv fire. Middag i fire-tiden hver dag.

jeg merker det veldig godt de ukene jeg jobber sent, blir mye mer hektisk.

Vi har eldre barn, ett i barnehage og to på skolen. Det som gjør at hverdagen kan virke travle og kaotisk enkelte dager er fritidsaktiviteter og leksegjøring. Vi bruker mye tid på det sistnevnte, og trenger da helst en voksen som kan konsentrere seg om det sammen med barna. Minstemann er så liten at han og krever fokus for at han ikke skal forstyrre de som gjør lekser.

Skrevet

Takk for svar! Jeg er mest interesser i når dere er hjemme, og ikke når dere slutter på jobb :sjenert:

Problemet her er mye tid som går med til reising. Han har flexitid, og står opp 6,30, drar 7.30 og er på jobb 8.30. Slutter 16.30, men er ikke hjemme igjen før nærmere 18. Han legger seg 22.30. Vi vurderer nå å forskyve alt en time, så han kommer hjem 17, men da må han også legge seg en time tidligere for å få nok søvn til å fungere i en krevende jobb som dataingeniør.

Han gjør forøvrig alt husarbeidet,og er veldig flink i helgene og når han er sammen med sønnen sin på kveldene :)

Vil gjerne høre fra flere :)

Skrevet

Ops, glemte anonymknappen :sjenert:

Skrevet

Mannen går på jobb ca 815, og er tilbake ca 1630 (eller senere hvis han henter i bhg). Dette utgjør litt for korte dager, men det går rundt fordi han i tillegg jobber en del kvelder. Da pleier da å gå igjen rundt leggetid.

Jeg har kortere vei til jobb enn han, så jeg kan gå hjemmefra 830 og være hjemme 1630, hvis barnehageting går kjapt og greit.

Dattera står opp ca 730 og legger seg kl 19, så det er ikke så veldig mye tid vi får sammen (men jeg klager ikke, synes vi er heldige som har såpass mye tid!)

TS: med mindre han kan jobbe mens han reiser (ta tlf i bil eller jobbe på tog), eller ta jobben med seg hjem til kvelden, er det vel ikke så mye dere kan gjøre med denne situasjonen. Om det er "normalt" eller ikke har vel ikke så mye å si?

Skrevet

Jeg har gått ned til 60% et års tid og jobber kun 3 dager i uka. De dagene jeg jobber så leverer jeg ca halv åtte og drar fra jobb 15:30. Dermed får vi noen timer. Mannen har en direktør stilling og han kommer hjem i 5 tiden, men jobber gjerne litt fra hjemmekontor etter at ungene har lagt seg.

Skrevet

Herregud for ett idiotisk svar!!!!!Min mann er på jobben 0730 hver dag og er hjemme 1800. I veldig mange bransjer er dette helt normalt. Det er vell bare hvis man jobber i kommunen man jobber 0800-1600!Dette her går heller ikke ut over forholdet. Jeg jobber 10-1400 hver dag og barna har korte dager i barnehagen. I helgen er barna sammen med meg og pappan sin 24/7!Min mann tjener mye penger, så vi kan bo i ett stort hus med masse lekeplass, og jeg har også fleksibiliteten med å kunne jobbe redusert, Hva i h...er så ego med det??Det er ingen barn som dør av å se en av foreldrene mindre i ukedagene!

Skrevet

Mannen min kommer hjem i 15, 15:30 tiden. Jeg er student og styrer mye av hverdagen selv. Praktisk:) Kan i grunnen se datteren vår så mye jeg ønsker. Hun legger seg 19. Hun har forøvrig fri hver fredag også.

Pappaen ser henne altså fra 15:30 til leggetid og hele helgen. Jeg, mye mer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...