Gjest Turi Skrevet 13. oktober 2003 #1 Skrevet 13. oktober 2003 Har oppdaget at et av domenene et av "mine" kontorer har bestilt for registrering og betalt vedlikeholdsavgift på i årevis, står med juridisk eier....... akkurat! Internettselskapet som registrerte det for oss. Er dette lov? Når jeg nå ønsker å flytte domenet til min faste registrar, er det altså ikke mitt kontor som skal godkjenne dette, men et menneske som sitter hos det gamle registreringsselskapet. Og som selvsagt ikke ønsker at jeg skal bytte leverandør. Har vi tapt pengene vi har vært dumme nok til å betale? Hvor klager man på slike selskaper hen forresten? Dette er ikke et .no-domene, der registrarene må godkjennes av Norid........ :evil: Eitrende sint i dag.
Gjest Turi Skrevet 13. oktober 2003 #3 Skrevet 13. oktober 2003 Kontrakten sier bare Registreringsavgift sånn og sånn , og årlig vedlikehold sånn og sånn.........
14062003 Skrevet 13. oktober 2003 #4 Skrevet 13. oktober 2003 Står det INGENTING om hvem som faktisk eier domenet? Det er godt mulig at du selv ikke eier domenet, men leier det. En kontrakt burde virkelig definere dette ...
Gjest Turi Skrevet 13. oktober 2003 #5 Skrevet 13. oktober 2003 Nix det står det ikke noe om. I mine kontrakter med fast registrar er alt slikt definert, men altså ikke fra dette firmaet. Og han som registrerte det, regnet med at det stod på ham siden han betalte flere tusen i registreringsavgift....
14062003 Skrevet 13. oktober 2003 #6 Skrevet 13. oktober 2003 Min kjære foreslår å klage til InterNic. Etter det svarer han at han ikke veit. Hmm, jeg som trodde han var en potet da mann. Vel, det er vanligvis slik at den som fremmer en påstand som må bevise sin påstand. Det vil i dette tilfellet være den som påstår å eie domenet (når du ber om å få det flyttet). Kanskje det å true med rettsak vil hjelpe? Næh, kanskje ikke. Men det er det beste jeg kan komme med ;-)
Gjest Anonymous Skrevet 13. oktober 2003 #7 Skrevet 13. oktober 2003 Nix det står det ikke noe om. I mine kontrakter med fast registrar er alt slikt definert, men altså ikke fra dette firmaet. Og han som registrerte det, regnet med at det stod på ham siden han betalte flere tusen i registreringsavgift.... Flere TUSEN?!? Jeg tror jeg kan garantere deg at dere har blitt svindlet, for det er slett ikke vanlig å betale slike beløp for å få registrert et domene. Vanligvis snakker man om et årlig vedlikeholdsgebyr på rundt kr 500, samt eventuelt et registreringsgebyr. Ikke alle tar betalt for opprettelsen overhodet. Det er også vanlig at kunden selv står som eier av domenet.
14062003 Skrevet 13. oktober 2003 #8 Skrevet 13. oktober 2003 PS: Sjekk www.ripe.net for å se hvem som står registrert som eier der ...
Crazee Skrevet 13. oktober 2003 #9 Skrevet 13. oktober 2003 Berre nokre lause tankar her: Har du kontakta firmaet dometet er registrert på for å få overført kontrollen til deg sjølv? Det kan jo hende det går greit... (Det finst jo dei som gjer det på den måten for å gjera det enklast råd for kundane sine - men dette er helst dei som tek seg av hosting og kanskje design/andre tenester i tillegg, slik at det berre skal vera ei rekning eller ein part å forhalda seg til.) Elles så har jo ICANN reglar for korleis tvistar om domener skal løysast. Generelt sett gjeld det at den som kan visa tilhøyre til domenenamnet (som t.d. registrert varemerke) står sterkt. Skule tru at du stiller med gode kort sidan websidene og brukar namnet (går eg ut i frå) mens den som no står som eigar har... Ingenting? Kva firma er det forresten? Kanskje andre har erfaringar med det same? Og at du kanskje kan finna ut litt meir om det vha eit Google-søk?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå