Gå til innhold

Velge mellom beliggenhet og størrelse?


MissStiles

Anbefalte innlegg

Jeg driver og går på visninger. Leiligheten som jeg har bodd i de siste årene og som jeg har solgt, er på 24kvm. En 1roms leilighet. Nå er jeg ute etter noe større. Gjerne mellom 30-40kvm. Etter å ha gått på flere visninger og vært med i budrunder, så lurer jeg på om jeg må velge. Hva er viktigst? Størrelsen på leiligheten eller hvor sentralt leiligheten ligger i byen? Bor forresten i Oslo. Jeg er ikke ute etter å bo i sentrum men i nærheten av t-bane/buss for å komme meg lett inn til byen.

Hva ville dere valgt? Beliggenhet? Plass/størrelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi valgte størrelse foran beliggenhet da vi kjøpte, for vi var ute etter leilighet vi fint kan bo i til vi blir gamle, med mindre vi får unger. Vi bor ca 5 minutter å gå til t-banen, som bruker 15 minutter til Oslo S. Da fikk vi 60 kvm for samme pris som 40 kvm innenfor ring 1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plass (som i sted og beliggenhet) og størrelse hadde vært viktigst for meg samt nærhet til god kollektivtransport. Det spiller ingen rolle om jeg sitter 10 min. på t-banen eller 20.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer litt an på hvor man er i livet, men jeg ville prioritert begge deler :ler: Beliggenhet i den forstand at jeg gjerne vil bo nær kollektivtransport og butikk(er), gjerne et ok bydelssenter eller slik jeg bor nå, nær sentrum i et hyggelig tettsted med bra matbutikker og hyggelige hverdagskafeer. Hvor mange minutter bane eller tog bruker til (f eks) Oslo sentrum spiller liten rolle for min del, så lenge man ikke får timesvis i reisevei til jobb.

Når man har råd til kanskje 30-50 kvm, ville jeg også prioritert ut fra det. Altså at jeg kunne flyttet lengre fra sentrum eller til en noe mindre attraktiv bydel (men tilstrekkelig til at man vil trives der) for å få f eks et rom til, eller noen flere kvm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at det blir litt forvirrende bruk av ordet sentrum i innlegget mitt over - jeg mener altså at jeg godt kunne flyttet lengre vekk fra f eks Oslo sentrum, men langs f eks t-banelinje eller et sted det er bra med busser eller lokaltog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville valgt beliggenhet før størrelse.

Av den enkle grunn at jeg synes det er viktigere med kort vei til det jeg trenger i det daglige liv enn størrelsen på leiligheten.

Når det er sagt så er mitt ideelle sted ikke Oslo sentrum.

Nok derfor jeg har bosatt meg på Torshov, med kun 10 minutter gange til "alt" (jobb, butikker, trikk, t-bane, tog, Storsenter, restauranter, m.m.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar hittil.... På begynnelsen tenkte jeg at jeg var mest interessert i størrelse OG beliggenhet. Men nå tror jeg at jeg må velge. Jeg bryr meg egentlig ikke så mye om jeg bruker 10 eller 20 min til byen. Så lenge det er gode buss og bane forbindelser, er jeg fornøyd. Siden jeg har en leilighet på 24kvm nå. Så jeg gjerne at jeg kunne kjøpe en som er 10kvm større men det ser ut til å være vanskelig hvis jeg vil bo der eller der. Ikke minst, dyrt! Prisene er jo helt utrolige noen steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Ammerud i de høyblokkene der så er det bl.a. leiligheter på rundt 35 kvm med god planløsning. Badene har nylig blitt/skal snart rehabiliteres i hele borettslaget. I tillegg så har de den store balkongen med skyvevinduer. Gir ekstra rom og ekstra lagringsplass. Den nærmest Grorud gir deg utsikt så det holder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei venninne av meg kjøpte leilighet (32 kvadrat) til 1,1 mill - uten fellesgjeld. Den ser helt grei ut, og har ingen spesielle feil. Var hun heldig, eller er prisene generelt lavere der og på Nedre Grûnerløkka?

Endret av Rosalynn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag hade valt lägenhet före område om du är villig att resa lite. Hur kommunikationerna fungerar är väldigt viktigt. Av och till går det snabbare att resa "utifrån" byn än inom. Men när det är sagt finns det många områden jag inte hade flyttat till oansett hur fin eller billig lägenheten är.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo ikke noe fasitsvar på dette, ulike personer har ulike preferanser. Selv ville jeg prioritert beliggenhet - men ikke for enhver pris. Hadde ikke giddet å bo i et kott heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei venninne av meg kjøpte leilighet (32 kvadrat) til 1,1 mill - uten fellesgjeld. Den ser helt grei ut, og har ingen spesielle feil. Var hun heldig, eller er prisene generelt lavere der og på Nedre Grûnerløkka?

Da har hun vært heldig. Under eller over takst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde valgt størrelse forran beliggenhet, så fremt stedet har et godt kollektivtilbud :)

Er det ikke buss 31 i Oslo som går hele døgnet nå f.eks? Da vil det jo f.eks ikke være noe problem å bo på de siste stoppene på den... Ellers så går jo t-banen relativt ofte der den er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha valgt størrelse fremfor beliggenhet. Helst en kombinasjon, selvfølgelig. Npe det er snakk om såpass små leiligheter, så er det stor forskjell på en leilighet på 25 og 35 kvm.

Oslo har godt kollektivtransporttilbud (37-bussen går til og med hele døgnet alle dager!), og jeg ville satset på å bruke det. :)

Hvilke områder vurderer du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slettes ikke noe enkelt valg!

Siden du nå bor en 1-roms på 24kvm og er ute etter noe større er det nok fristende å se på 2-roms leiligheter. Om enn relativt små 2-roms.

Forstår at det ikke er lett å bestemme hva som teller mest. Man vil jo bo sentralt, men heller ikke for enhver pris - størrelse og prismessig.

Har nettopp vært gjennom det samme og satte beliggenhet først.

Endte opp med en 55kvm 2-roms i indre Oslo, men kunne sikkert fått en 80 kvm 3-roms om jeg bosatte meg lenger ut.

Fire råd fra meg.

1. Finn ut hvor mye du kan kjøpe for. Fyll inn summen på Finn.no Eiendom og se hva du kan få forskjellige steder i byen.

2. Gå på mange visninger.

3. Tenk langsiktig. Vil du trives der om 5-10 år?

4. Hold deg til busjettet og ikke la deg rive med i budrunder.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg ville ha valgt størrelse fremfor beliggenhet. Helst en kombinasjon, selvfølgelig. Npe det er snakk om såpass små leiligheter, så er det stor forskjell på en leilighet på 25 og 35 kvm.

Oslo har godt kollektivtransporttilbud (37-bussen går til og med hele døgnet alle dager!), og jeg ville satset på å bruke det. :)

Hvilke områder vurderer du?

I utgangspunktet vil jeg bo på et område i Oslo hvor jeg er litt kjent. Tenker linje 3 eller 4 (når det gjelder t-bane) altså, retning mortensrud eller lambertseter.

Jeg har sett på både 1roms og 2roms leiligheter. Hittil har jeg sett på over 35kvm. Men de har bare endt opp med å gå langt over takst. Jeg har nå fått vite hvor mye jeg får i lån av banken. Håper jeg finner noe stort til den prisen.

Jeg har egentlig ikke noe ønske om å bo retning Ellingsrudåsen eller Vestli. Det blir litt for langt ut. Men jeg ser jo at mange av leilighetene i den retningen er større og lavere i pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet vil jeg bo på et område i Oslo hvor jeg er litt kjent. Tenker linje 3 eller 4 (når det gjelder t-bane) altså, retning mortensrud eller lambertseter.

Jeg har sett på både 1roms og 2roms leiligheter. Hittil har jeg sett på over 35kvm. Men de har bare endt opp med å gå langt over takst. Jeg har nå fått vite hvor mye jeg får i lån av banken. Håper jeg finner noe stort til den prisen.

Jeg har egentlig ikke noe ønske om å bo retning Ellingsrudåsen eller Vestli. Det blir litt for langt ut. Men jeg ser jo at mange av leilighetene i den retningen er større og lavere i pris.

Jeg tror det skal svært godt gjøres å finne en leilighet på over 35 kvadrat, relativt sentralt - som ikke er oppussingsobjekt. Hvis du har tid, energi og folk som kan hjelpe deg - kan det være en mulighet? Utrolig hvor mye leiligheter faller i pris, bare de trenger litt vedlikeholdsarbeid. Jeg vet ikke om Nordstrand blir for langt ut for deg, men jeg vet om flere som har fått leiligheter til OK priser her. Kanskje fordi det er et enebolig-område?

Men - jeg ville - som jeg har nevnt før, sett på 1(2)-roms. Altså, leiligheter som kan være opp mot 40 kvadrat, men som har et disponibelt rom. Så lenge det disponible rommet er stort nok til å brukes som soverom, kan det fungere fint. Da jeg kjøpte fikk jeg en del ekstra fordi mitt rom var disponibelt (oppfylte ikke kubikkravene til soverom - manglet 3 kvadrat). Ifølge megler sparte det meg nok for litt penger.

Håper du finner noe :)

Tror stikkordet er å ha is i magen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igår jobbet jeg meg gjennom hele finn.no. Og fant et par leiligheter andre steder enn hvor jeg har vært på visning hittil. Skal se på de til helga. Håper kanskje det er noe. Men som sagt, det handler jo om at man skal kunne se for seg å bo der når man kommer inn i leiligheten. Gjør man ikke det, så spiller det ingen rolle. Da er det bare å lete videre.

Leiligheter som er oppussingsobjekt er ikke noe jeg ser på. Har verken råd eller tid til det. Ikke når jeg er alene om hele greia. Kanskje neste gang, når jeg evt. kjøper sammen med noen (kjæreste).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...