Gå til innhold

Jeg får ikke sove

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg får ikke sove, har bare sovet noen få timer den siste uken, og da bare dårlig søvn. Jeg vet at det er pga mye stress på jobben, og jeg greier ikke å slappe av når jeg forsøker å sovne inn. Kjenner meg veldig anspent. Er det noen som vet om et bra stressmestringskurs eller noe annet som hjelper? Jeg tror jeg kommer til å gå på en smell snart viss jeg ikke får gjort noe med det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når jeg stresser mye, eller det skjer "for mye" i livet mitt, så sliter jeg også veldig med søvnen. Her er ting som fungerer for meg i perioder:

1. Valerina Forte fra apoteket. Naturmiddel som gjør deg avslappet. (reseptfritt)

2. Meditasjon og pusteøvelser. 20 minutter meditasjon gjør underverker for meg.

3. Rolig musikk (min favoritt er rolig piano-musikk, men dette handler mye om smak)

4. Øyeputer med lavendel (dette har jeg i nettbutikken min, men du får det mange andre steder også, bare google litt) Det virker beroligende og hjelper deg å holde øynene igjen og "fokusere innover"

5. Kamillete med honning.

Andre generelle råd:

La den siste halvtimen før leggetid være rolig tid. Uten tv, bøker etc. Hjerner trenger en neddemping av stimuli for å instille seg på å sove.

Ta deg 5 minutter hver dag til å sitte med øynene igjen og fokusere på å puste dypt. Pust er 100% undervurdert!!

Legen kan gi deg resept på melatonin. Dette er kroppens søvnhormon og er en "naturlig" og mild måte å bli trøtt på.

Det hadde liten effekt på meg, men jeg kjenner flere som har hatt veldig gode resultater.

Skrevet

Ok. Takk for mange fine tips. Skal prøve ut noen av dem :)

Mvh TS

Skrevet

Jeg har opplevd i slike tider at å trene hardt er det beste for meg. "tømme" energi. Men samtidig rolig trening. Yoga, pilates, sykling. Lang tur med hunden i skogen.

Skrevet

Kjed deg før du legger deg. Jeg pleier feks å se på et gørr kjedelig program på tv siste timen før jeg finner sengen. Pleier å funke!

Og om du ikke får sove, stå opp og gå litt rundt før du legger deg igjen.

Skrevet

Har også slitt med søvn i perioder, her er noen råd:

• Drikke kamille-te før man legger seg.
  • Lese.
  • Dempe sterke lys på kveldstid.
  • Gå en kort tur før leggetid.

Hvis du sliter med dette i lengre tid burde du ta deg en tur til leggen, evt få resept på noen sovetabletter.

Skrevet

Trening fungerer for meg, dog tidligere på dagen, for jeg får så mye energi etter 30 min. Sover veldig godt hvis jeg er sliten.

Skrevet

TS her. Takk for innspill.

For meg har det tidligere fungert greit å telle ned fra 100 samtidig som jeg ser for meg sifferene. Har vanligvis sovnet før jeg er kommet til femti :)

Har egentlig aldri hatt noe problem med innsovning tidligere, men så har også hverdagen blitt mer stressende i det siste.

Vet at jeg må kontake lege viss det ikke bedrer seg snart, kjenner at jeg begynner å bli ganske sliten og ukonsentrert. Greier ikke å utføre den jobben som jeg har skikkelig lenger heller. Har ikke lyst å begynne med vanedannende sovemedisin.

Mvh

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...