Gå til innhold

Strikk: Antall masker på bolen


NøveNøve

Anbefalte innlegg

Har begynt å strikke bolen på denne. Men fant ut eg hadde gjort noko feil og rakna noko opp att. Når eg gjorde det fann eg ut at heile greia gjekk 1,5 gong rundt meg i str L. Bolen har då 244 masker. Kan dette stemme? Har no rakna opp alt og skal begynne på str S. med 220 masker. Dette er inkl stolpemasker.

Så spørsmålet er vel eigentleg då om dette er vanleg. Har aldri strikka genser/jakke før og det hadde jo vore greit om den passer. :fnise:

Endret av NøveNøve
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Link til oppskrift?

Bruker du rett type garn og pinner som passer til strikkefastheten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta og lag en liten strikkeprøve først. Legg opp 30 masker og strikk noen cm. Det er godt mulig at du må ned en halv pinnestørrelse for å få ønsket bredde.

Har du sjekket brystvidden på størrelsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jo, det kan du, men da må du vurere om ikke du skal strikke lengden som svaerr til den størrelse du egentlig ville ha. Jeg hadde satset på å sjekke strikkefastheten først.

224 masker - 140 cm i omkrets så den er nok rikelig god på størrelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan legge til at fletter sluker en god del på bredden. Lag en strikkeprøve med flette. Det tar ikke så lang tid som å rekke opp og rekke opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med 30 masker på 4,5 pinne får eg 16,5 (ca) cm. med glatt/rillestrikk. Syns ikkje flette slukte så mykje, men eg har ein tendens til å strikke lausare i fletta.

Men i tillegg til å gå ned i str. kan det gå trur du?

Endret av NøveNøve
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan du regne ut ved å dele antall masker med strikkefastheten og gange med 10. Hva er brystvidden din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, nei da må du nesten bare strikke litt og så se om størrelsen passer.

Kanskje naboen har et målebånd du kan låne, eller du kan legge en tråd rundt og måle den med en linial eller et a4-ark etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe okei. Det går jo evt an å legge til masker når flettemønsteret er slutt, ser ut til at det berre er glattstrikk der så det skal vel gå greit :)

Tusen hjarteleg takk for hjelpa :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...