Gå til innhold

Sykdom

Fremhevede innlegg

Skrevet

Nå er jeg på gråten. Etter kun to uker (sist med halsbetennelse, 40 i feber og antibiotika) er jeg syk igjen. Jeg har alltid vært den som blitt lett syk, men dette året har vært forferdelig. Jeg har vært syk hver eneste måned, opptil flere ganger i måneden. I august var jeg syk tre ganger i litt under en uke hver gang. Halvparten av gangene starter det i luftveiene, halvparten av gangene i svelget. Da brenner det i enten bak i nesa eller i svelget. Jeg har vært hos legen, selvsagt; tatt blodprøver og halsprøver. Ingenting. Legen mener at "dette er sikkert normalt for deg". Det er en sjanse for at jeg kunne fjerne mandlene -- men samtidig føler jeg ikke at det er der problemet ligger.

Jeg fungerer ikke på skolen - jeg føler at jeg ikke får gjort mitt beste når jeg ender opp med kraftig forkjølelse eller ordentlig feber annenhver uke. Jeg tør ikke ha en deltidsjobb -- jeg tør ikke planlegge noe som helst lenge i forveien. Jeg trodde kanskje jeg kom til å få slippe unna mer sykdom etter forrige gang -- og nå er eksamensperioden er her for fullt. Jeg skulle gjerne hatt en eneste eksamensperiode hvor jeg slapp å være syk.. kanskje en eneste måned.

Har noen tips til hvordan jeg kan gå videre?

Videoannonse
Annonse
Gjest Applestore
Skrevet

Jeg vet om mange som bar blitt bedre av å fjerne mandlene, selv om de ikke følte at det kunne hjelpe..

Skrevet

Selv når ikke det alltid startet i svelget? Det er noe som ikke fungerer som det skal i kroppen min hvertfall -- det har jeg innsett :)

Skrevet

Jeg føler med deg, sånn har jeg også hatt det i åresvis og det endte med fulltidssykemelding over flere år. Slitsomt og hemmende i hverdagen!

Det er kjempeKJEMPEviktig at du gjør det du kan for å unngå antibiotikakurer. Så dersom du får mye bakterieinfeksjoner i halsen bør du pushe på for å få fjernet mandlene. Selv har jeg bare "fikset" på mandlene med laseroperasjon og har ikke hatt en eneste bakterieinfeksjon siden det! (ett år siden nå) Men dessverre var det allerede for sent hos meg med antibiotikaen. Jeg har tatt det såpass ofte og i så mange år, og i fjor før operasjonen mistet jeg tellingen etter 10 (TI!) kurer. Så nå sliter jeg med sopp i stedet. Tjohei.

Jeg får fortsatt mer virusinfeksjoner enn andre, selv om det ikke kommer like hyppig som før. Men alle blodprøver viser at jeg har et uuutmerket immunforsvar. Så hvorfor noen har det sånn som oss, aner jeg ikke. Men én ting jeg vet er at hvordan vi spiser er alfa og omega for å ha det tilnærmet normalt. Det tok meg mange år å innse det, men nå er jeg i full utdannelse, trener og har et sosialt liv. Tilfører du kroppen mer næring og "bensin" enn du bryter den ned?

Skrevet

Jeg føler med deg, sånn har jeg også hatt det i åresvis og det endte med fulltidssykemelding over flere år. Slitsomt og hemmende i hverdagen!

Det er kjempeKJEMPEviktig at du gjør det du kan for å unngå antibiotikakurer. Så dersom du får mye bakterieinfeksjoner i halsen bør du pushe på for å få fjernet mandlene. Selv har jeg bare "fikset" på mandlene med laseroperasjon og har ikke hatt en eneste bakterieinfeksjon siden det! (ett år siden nå) Men dessverre var det allerede for sent hos meg med antibiotikaen. Jeg har tatt det såpass ofte og i så mange år, og i fjor før operasjonen mistet jeg tellingen etter 10 (TI!) kurer. Så nå sliter jeg med sopp i stedet. Tjohei.

Jeg får fortsatt mer virusinfeksjoner enn andre, selv om det ikke kommer like hyppig som før. Men alle blodprøver viser at jeg har et uuutmerket immunforsvar. Så hvorfor noen har det sånn som oss, aner jeg ikke. Men én ting jeg vet er at hvordan vi spiser er alfa og omega for å ha det tilnærmet normalt. Det tok meg mange år å innse det, men nå er jeg i full utdannelse, trener og har et sosialt liv. Tilfører du kroppen mer næring og "bensin" enn du bryter den ned?

På hvilken måte? :)

Jeg tar vitaminer, tran og jeg pakker meg godt inn så jeg ikke fryser (for da er det enda enklere å bli syk). Jeg spiser sunt; masse grønnsaker ved og frukt etter måltidene.

Det er så slitsomt -- det er nesten mer normalt at jeg er i en syk tilstand enn frisk. Og det er ikke sånn det skal være. Det er ekstra hardt å studere for det å presse seg opp med 38-40 i feber er ikke noe særlig -- og jeg tenker hvor mye bedre jeg kunne gjort det om jeg bare fikk bukt med problemet.

Jeg sliter også med sopp. Det kommer og går -- gikk på en stor antibiotikakur i fjor når jeg var syk, og etter det har jeg hatt tilbakevendende sopp hele tiden. Føler at det aldri blir helt bra.

Prøver å holde motet oppe! Det må være noe der ute for meg :)

Takk for svar -- hvis du har tips, så setter jeg stor pris på det!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...