Gå til innhold

Økologisk mat

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg vil gjerne få til et økologisk kosthold hos oss, men min erfaring er at det er dyrt og vanskelig.

Var på Meny og der var utvalget svært dårlig. De hadde egg og kjøttdeig, men kunne ikke finne andre kjøttvarer som var økologisk. Forresten så var det veldig dyrt.

Får dere til et fullverdig økologisk kosthold med de prisene og utvalget som er?

Det må da bli forferdelig dyrt når man skal ha mat til en hel familie?

Kan man være sikker på at merkingen stemmer? Betaler man for dyre egg så vil man gjerne være sikker på at hønene de kommer fra har det godt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge varene er Debio-merket, kan du være helt sikker på at de er økologiske. Økologiske egg er ganske greit å finne i de fleste dagligvarehandler nå, og ganske mange økologiske meieriprodukter også.

Ellers er jeg enig i at økologisk kjøtt er vanskelig. Se etter varer fra Norgården, de har økologisk kylling og kjøttpålegg. Og man kan feks gjøre valg som å kjøpe Stangekylling i stedet for Prior (ikke økologisk, men har likevel bedre kår en industrikylling). Grøstadgris er på samme måte et godt alternativ for svinekjøtt. Og Vikja kjøtt i Sogn produserer økologisk storfekjøtt. En mulighet er å sjekke nettsidene deres, så kan du finne ut hvor utsalgssteder er. Men klart - økologisk kjøtt er dyrt, det er ikke til å komme fra. Går man over til økologisk, blir gjerne resultatet at det blir færre kjøttmiddager, eller i hvert fall at det totale kjøttforbruket i husholdningen går ned, både pga tilgang og pris. Og det trenger ikke være så dumt, egentlig.

Mht grønnsaker finnes det abonnementsordninger i de fleste store norske byer, kanskje det kan være en mulig løsning?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...