HopelessFear Skrevet 15. november 2010 #1 Skrevet 15. november 2010 Jeg sliter veldig mye med å finne på middagsmat på hybelen. Har en kokeplate og en mikrobølgovn, that's it. De fleste matrettene jeg vet av må en ha stekovn eller er veldig dyre. Så noen forslag til middag? Helst noe en kan servere andre også.
minipia Skrevet 15. november 2010 #2 Skrevet 15. november 2010 Gryter og supper i alle slags varianter er jo både enkelt og kan gjøres så billig eller dyrt du ønsker. Det kan jo selvfølgelig også serveres som gjestemat, tenk f.eks. en deilig fiskesuppe eller en kjøttgryte som har fått putre i noen timer :-) Nam!
AnonymBruker Skrevet 15. november 2010 #3 Skrevet 15. november 2010 Suppe av rotgrønnsaker, linser og hermetisk tomat! Gjerne med litt hvitløk og chili i for litt sting, samt vann og buljong. Vil du spandere mer, kan du begynne med å surre litt bacon i gryten før du tilsetter grønnsaker i terninger, så tomat, buljong og linsene. Kok til alt er mørt.
AnonymBruker Skrevet 15. november 2010 #5 Skrevet 15. november 2010 Mer linsesuppe: Om du velger røde linser, kan du lage en mer curryaktig suppe, som i disse oppskriftene. http://www.bbcgoodfood.com/recipes/2089/spiced-carrot-and-lentil-soup http://www.bbcgoodfood.com/recipes/333614/red-lentil-chickpea-and-chilli-soup Da kan man også feks ha kokosmelk i.
Fanta Exotic Skrevet 15. november 2010 #6 Skrevet 15. november 2010 Pannekaker, fiskepinner, pytt-i-panne, taco, hjemmelagde kjøttkaker, koteletter med barnaise.. Man kan også steke pizza i stekepanna, faktisk:)
AnonymBruker Skrevet 15. november 2010 #7 Skrevet 15. november 2010 Problemet med kjøttkaker og koteletter og den type ting som gjerne krever både saus, poteter og grønnsaker ved siden av er at det kan bli vel styrete å få til med bare én kokeplate. Da må man feks lage én ting om gangen, og så varme det som har blitt kaldt i mellomtiden i mikroen tilslutt.
Gjesten Skrevet 15. november 2010 #8 Skrevet 15. november 2010 (endret) Kyllingfilet! Du får kjøpt kjempebillige tokilosposer fra first price eller på coop, det er kjempeenkelt å lage og alt du trenger en én plate Du kan servere f.eks. salat ved siden av, eller du kan spise den alene. Hamburgere er også veldig greit. Endret 15. november 2010 av Gjesten
¤Pernille¤ Skrevet 15. november 2010 #9 Skrevet 15. november 2010 Gryteretter? Hvis du først steker kjøttet du vil ha i i gryta, så kan du bare helle resten av ingrediensene over når det er ferdigstekt. Slik trenger du ikke flere plater, og det finnes haugevis av varianter
AnonymBruker Skrevet 15. november 2010 #10 Skrevet 15. november 2010 Couscoussalat er også et smart tips. Der trenger du bare å la cousousgryn svelle i nykokt vann i en bolle som du dekker med plastfolie. Hvis du feks har vannkoker, går det ekstra lett og raskt. Denne oppskriften ser god ut - her brukes stekt halloumi i salaten, en kypriotisk salt ost som ikke er så dyr på innvandrerbutikk, og som er kjempegod. Da kan du steke grønnsaker, og så osten (eller en eller annen form for strimlet kjøtt om du foretrekker det mens grynene sveller. Feta vil også passe i stedet for halloumi.
Vulpes Skrevet 15. november 2010 #11 Skrevet 15. november 2010 Jeg har akkurat lært meg oppskriften på en dritgod fiskesuppe. Først koker du opp potetbiter, del f.eks. potetene i fire Så putter du etter hvert oppi gulrøtter, før potetene er ferdigkokt Så putter du oppi det du vil ha ellers av grønnsaker (blomkål, sopp, løk, purre.. Anything goes) Så putter du oppi hakkede tomater (fra boks, det er enklest) Så putter du oppi laksebiter Og til sutt en dæsj fløte. Rømme fungerer sikkert bra det og Server med salt og f.eks. rosmarinkrydder NAM NAM!!!
Gjest Mahareth Skrevet 15. november 2010 #12 Skrevet 15. november 2010 http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=464735 Her er en tråd til om samme tema, der koking av poteter og andre grønnsaker i mikro er forklart
HopelessFear Skrevet 15. november 2010 Forfatter #13 Skrevet 15. november 2010 Veldig kjekke tips fram til nå. Holder på å lage en saftig omelett akkurat nå, så det skal bli godt å få i seg noe annet enn fjordland og minipizza's.
AnonymBruker Skrevet 15. november 2010 #14 Skrevet 15. november 2010 Bare for å pirke litt, men man bruker altså ikke negative ord som f.eks dritt foran positive ord som f. eks god. Og i alle fall ikke om mat. Jeg har akkurat lært meg oppskriften på en dritgod fiskesuppe. Først koker du opp potetbiter, del f.eks. potetene i fire Så putter du etter hvert oppi gulrøtter, før potetene er ferdigkokt Så putter du oppi det du vil ha ellers av grønnsaker (blomkål, sopp, løk, purre.. Anything goes) Så putter du oppi hakkede tomater (fra boks, det er enklest) Så putter du oppi laksebiter Og til sutt en dæsj fløte. Rømme fungerer sikkert bra det og Server med salt og f.eks. rosmarinkrydder NAM NAM!!! 1
Gjest Lebewesen93 Skrevet 15. november 2010 #15 Skrevet 15. november 2010 Jeg ELSKER dette i allefall Stekepoteter ( fra findus tror jeg?) de er i små terninger og ferdig krydret, koster vel ca 30 kr Varmer de først i mikroen, så steker jeg de sammen med litt sånn hvitløks - sak på tube ( fra toro?) og til sist men ikke minst, hell over en del pizzaost ^^ + en del krydder. Kjøtt& grillkryder og en sånn salt & pepper blanding jeg elsker dette, ikke sunn mat men godt er i allefall Men nå er min smak litt sånn..kjedelig, da. I følge en del andre. Ellers så er det alltids ferdig pizzastykker som varmes noen min i mikroen, samt fjordland. Annet : - Pytt i panne - Eggerøre? -tomatpose m makaroni -salater Ellers aner jeg dessverre ikke
Vulpes Skrevet 15. november 2010 #16 Skrevet 15. november 2010 Bare for å pirke litt, men man bruker altså ikke negative ord som f.eks dritt foran positive ord som f. eks god. Og i alle fall ikke om mat. Det driter jeg i 2
AnonymBruker Skrevet 16. november 2010 #17 Skrevet 16. november 2010 Jeg hadde satset på forskjellige gryteretter. Den risen jeg bruke (basmatiris) skal koke i 10 min og så stå på benken i 10 min. Da er plata ledig. Det går ann å lage gryteretten først for så å varme den opp. Kjøpe en kremet suppe du liker. Ha litt mindre vann opp i. Kanskje et par-tre dl. Hiv oppi kyllingfilet i terninger. Når koketiden på suppa er over så ta i 1/2 - 1 boks creme fraiche. jeg elsker den skogsoppsuppa på denne måten. Grønnsaker ordner du i mikroen.
tineline Skrevet 16. november 2010 #18 Skrevet 16. november 2010 Kjøp en glassbolle med lokk først som sist, den fungerer som en gryte i mikroen. Med den kan du lage alt fra suppe til fisk, og den er optimal til dampede grønnsaker.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå