Gå til innhold

Kameraovervåkning på jobb

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag fikk jeg vite av en kollega at det er kameraovervåkning på jobben. Alle som går inn og ut av hovedøra blir filmet, og vaktmesterene kan se på disse filmene, hvis de gidder. Det har aldri vært opplyst om dette, er ingen skilt. Må si jeg føler meg litt paff, og litt krenket. Noen kan følge med på når jeg kommer og går, og om jeg piller nese i det jeg låser meg inn. Er dette lov???

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det er lov ja, men arbeidsgiver må søke om det. Det står helt sikkert noe om det i arbeidskontrakten eller noen andre papirer du fikk da du begynte...

Edit: Det som ikke er lov er å bruke det mot arbeidstakerne med mindre det er sterk mistanke om ulovelig atferd. Nå kan ikke jeg detaljene, men arbeidsgiver kan f.eks ikke se gjennom overvåkningen og komme til deg og klage på at du var lite produktiv på jobb dagen før.

Endret av aluminium
Skrevet

Det er lov ja, men arbeidsgiver må søke om det. Det står helt sikkert noe om det i arbeidskontrakten eller noen andre papirer du fikk da du begynte...

Det skal du ikke si! Sjelden slikt står i arbeidskontrakten...og mange søker ikke om tillatelse, de bare gjør det.

Det utfordrende her er jo at de kan gjøre som de vil, arbeidsgivere. Ingen reagerer, og det får ingen konsekvenser. Da kan de gjøre som de vil.

Skrevet

Selvsagt gjør mange som de selv føler for. I den perfekte verden derimot står det helt sikkert noe om det i kontrakten. Det at ingen reagerer er verre. TS kan sikkert sende en epost til datatilsynet og høre om det i det hele tatt er lovlig det arbeidsgiver driver med. Da får hun iallefall et sikkert svar!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...