Gå til innhold

Symaskin-newbie


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Heisann... Jeg har lyst til å lære meg å sy. Og tenker at beste måten er å kjøpe en symaskin og bare begynne å prøve og feile!

Tingen er... at jeg vet jo ingenting om hva som er en bra symaskin! Hva burde den ha? Hva er unødvendig? Hva er egentlig en overlock-maskin, og er det nødvendig for en nybegynner?

Jeg har sett på f.eks. denne... Er det faktisk en bra maskin, eller ser den bare fancy ut for en nybegynner?

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=20901251

Og alle tips dere har til en synybegynner taes imot med glede :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan jo begynne med å si at alt det som nevnes i annonsen er helt standard som du får med alle maskiner ;)

Det kommer jo litt ann på hva du skal sy også. Skal du legge opp bukser og sy putetrekk så fungerer de fleste maskiner til det. Skal det være noe mer avansert ville jeg kjøpt en litt stødigere en. Gå helst for et merke som er kjent, da er det også lettere å få service og nye deler til den. Jeg anbefaler å kjøpe i butikk slik at du kan prøvesy og finne en maskin som passer bra til deg.

Jeg er lite fornøyd med Singer og Bernette, selv om andre sier at de er fornøyd. Merker jeg kan anbefale er Pfaff, Janome, Brother, Husqvarna og Bernina, selv om det finnes bra og dårlige maskiner innenfor alle merker.

Minimumskrav jeg vil anbefale er:

* stinglengde 5mm

* stingbredde 5mm

* 1-trinns knappehullssøm

* en pyntesøm (gir det lille ekstra til et plagg)

* litt tyngde, slik at maskinen ikke hopper rundt mens du syr

* mulighet til å kjøpe ekstra føtter og annet ekstrautstyr.

De fleste maskiner kommer med en lang rekke funksjoner og sømmer, men selv de mest erfarne sømersker bruker stort sett bare det jeg har listet ovenfor.

En overlock-maskin lager den sømmen du ser på klærne du kjøper i butikken. Den er en fin maskin hvis du syr mye, men erstatter på ingen måte symaskinen. Som nybegynner er det bortkastet penger, mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...