Gå til innhold

Barnas yrkesvalg

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvor mye blander/bryr du deg med hva slags yrke eller utdanning barna velger? Prøver du å overtale hvis du helst vil ha barnet inn på en annen vei enn de ønsker selv? Jeg har sett foreldre her som blander seg borti hvilke valgfag barna skal ha på ungdomsskolen. På hvilke måter prøver du å påvirke dine barn?

Videoannonse
Annonse
Gjest Applestore
Skrevet

Mine foreldre har aldri sagt at jeg må ditt og datt, heldigvis. Jeg har valgt alt selv, og faktisk er det en ren tilfeldighet hva jeg studerer nå.

Skrevet

Man kan komme med forslag... men det må være fordi du tror barnet ditt ville passet som det, og trives i yrket. Ikke fordi du skulle ønske du valgte det selv eller fordi det gir en viss status e.l..

Mine foreldre kom med forslag og råd, men har ikke hatt noen meninger om hva jeg skulle velge.

Skrevet

Valgte det helt selv, ingen som dyttet meg hverken her eller der.

Derimot har jeg opplevd mange som dette ikke gjelder for. Syntes synd på en del av dem siden de ser ut til å mistrives i jobben som de ikke selv har valgt.

Gjest Purple Haze
Skrevet

Har aldri påvirket som sådann, men snakket med dem om hvilke muligheter de har, hva de kunne tenke seg, hva som kan være smart å gjøre osv. Men valget er helt og holdent opp til ungene selv.

Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Foreldrene mine kom med forslag til meg, og de oppfordret meg til å velge det og det. Jeg lyver om jeg sier foreldrene mine ikke medvirket til at jeg i dag studerer juss, men de tvang meg ikke.

Skrevet

Mamma ga meg forslag til studieretning på vgs, uten at det var noe som helst tvang inn i bildet. På høyere nivå har de ikke sagt noen ting.

Tror nok at hun skjønte at jeg var på vei til å velge helt feil på videregående...

Jeg tror at foreldre ofte kan være en hjelp, spesielt på vgs. nivået, da jeg selv husker det som et virrvarr av muligheter. Når du kommer til høgskole/universitets nivå er de fleste litt mer klar over hva de ønsker, og det er mye lettere å bytte retning.

Jeg vil nok gjerne bidra med å gi råd til mine barn, og i alle fall oppmuntre dem til å få en utdanning. Men å tvinge noen til å studere noe annet enn de selv ønsker blir helt feil!

Skrevet

Jeg fikk hele tiden høre hvor misfornøyd mine foreldre var med de valgene jeg tok mens jeg vokste opp. Jeg kommer med forslag til mine barn, men jeg prøver å støtte dem i deres valg. Når alt kommer til alt så er det de som skal ha en utdanning og jobb de trives med, ikke jeg, så med mindre de kommer hjem en dag og sier at de ønsker å bli luksusprostituerte eller noe annet lignende så kommer jeg aldri til å pushe dem i en bestemt retning.

Skrevet

Nei, jeg blander meg ikke borti barnas yrkesvalg. Om de har valgt jobbe-år innimellom har ingenting å si for meg. Det er kun de selv som skal finne seg et yrke å leve med i lange tider, og da er det viktig at de velger med hjertet og ikke gjør valgene sine fordi de føler at det forventes av dem.

Jeg vil at guttene mine skal finne et yrke de trives med og som kun er deres egne valg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...