Gå til innhold

Hvor mye bråk må man godta?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg og kjæresten min flyttet inn i en leilighet i et studenhjem i sommer. Ukentlig har det vært bråk, spesielt fra leiligheten rett over oss. Hvis det har vært helt uutholdelig (ekstremt mye bråk klokka 4 på natta), har vi sendt e-post til studentsamskipnaden som eier studenthjemmet, og de har sendt SMSer til hele bygget om å ikke bråke. Dessverre går det aldri lang tid før det er bråk igjen.

Det pleier å være veldig sjenerende "dunking" pga. basslydene, ofte klarer vi ikke å overdøve bråket ved hjelp av TV eller anlegg selv. Da ender det opp med at jeg sitter å skriker i flere timer. Jeg har det forholdsvis tungt på skolen, og må konsentrere meg veldig for å klare ting. Det er som regel helt umulig å studere her, noe som selvsagt er trist og som på ingen måte er bra for utdanningen min.

Jeg tør aldri konfrontere de som bråker direkte. Jeg er rett og slett redd for at de kommer til å bråke mer da, og jeg er rett og slett redd for dem. Kjæresten min gidder aldri å konfrontere dem for meg, da han ikke bryr seg så mye. Jeg gråter meg i søvn ca. 1 natt i uka, fordi ikke engang sov-i-ro holder bråket ute om natta.

Vi kan dessverre ikke flytte herifra på en stund heller, av ulike årsaker.

Vi ringte politiet en helg, da det var midt på natt og naboleiligheten hadde ytterdøra åpen mens de spilte ekstremt høy musikk. Politiet brydde seg ikke, så det ble ikke gjort noe med.

Jeg er bare så oppgitt, fordi det virker som om det ikke er noen som bryr seg om naboene sine her. Og når nærmer det seg tross alt eksamenstider. Er rart å tenke på at alle som bor her er studenter...

Er det noen som har noen tips til meg? Er takknemlig for alle tips jeg kan få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Etter 4 år med klager til studentsamskipnaden var eneste måten å få slutt på bråket vi opplevde hver dag og natt å flytte.

Har ikke tall på hvor mange klager og e-poster jeg sendte, hvor mange lapper jeg hang opp hvor jeg ba om å ta hensyn... Ingenting hjalp. Jeg sa til og med at jeg så det som kontraktsbrudd fra studentsamskipnaden sin side og kom til å holde tilbake leie, dette hjalp ikke den døyt heller.

Selv politiet måtte jeg ringe gudene vite hvor mange ganger i løpet av årene pga slåssing, festbråk og annet. Folk kunne stå å skrike utenfor klokken 4 om natten på en onsdag!

Sov nesten ikke en hel natt igjennom uten å bli vekket på natten av bråk på over 4 år! Faktisk var det så ille at kroppen min ble vant til å våkne midt på natten at jeg våknet selv de få gangene det ikke var bråk pga døgnrytmen en fikk. Dette er ikke et problem lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Applestore

Jeg er glad det er stille i blokka vår.

Men det virker som om eneste muligheten for dere er å si i fra. En student bør være såpass voksne at de tar hensyn til resten av de som bor rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter 4 år med klager til studentsamskipnaden var eneste måten å få slutt på bråket vi opplevde hver dag og natt å flytte.

Har ikke tall på hvor mange klager og e-poster jeg sendte, hvor mange lapper jeg hang opp hvor jeg ba om å ta hensyn... Ingenting hjalp. Jeg sa til og med at jeg så det som kontraktsbrudd fra studentsamskipnaden sin side og kom til å holde tilbake leie, dette hjalp ikke den døyt heller.

Selv politiet måtte jeg ringe gudene vite hvor mange ganger i løpet av årene pga slåssing, festbråk og annet. Folk kunne stå å skrike utenfor klokken 4 om natten på en onsdag!

Sov nesten ikke en hel natt igjennom uten å bli vekket på natten av bråk på over 4 år! Faktisk var det så ille at kroppen min ble vant til å våkne midt på natten at jeg våknet selv de få gangene det ikke var bråk pga døgnrytmen en fikk. Dette er ikke et problem lenger.

Huff! Skjønner jeg er veldig heldig. Hadde forventet meg masse bråk da jeg flyttet på studenthybel. Har på disse 3 månedene, hørt musikk vagt fra andre sia av studentbyen bare et par ganger. Så det fins håp :P TS hvilken by studerer du i? Bor du i trondheim, si fra så skal jeg anbefale deg denne studentbyen, her er det rolig som på et sykehjem :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig, veldig slitsomt å plages av støy på natta, slik at man ikke får nok søvn og "ro på seg". Du har min fulle sympati! :klem:

Man fungerer ikke på dagtid, man blir stresset, engstelig, irritabel.

Min erfaring er at det nytter å snakke direkte til bråkmakerne (det hjalp ihvert fall en stund. Ikke verst...).

Jeg marsjerte bort til naboen i pysjamasbuksa klokka 01.30 på natta, og forklarte akkurat hvordan jeg hadde det. Begynte med å si at jeg ble nødt til å ringe politiet; da ble han rasende. Men så roet jeg meg ned, og sa sannheten: nemlig at jeg var utrolig sliten, at jeg ikke fungerte på jobb, at jeg snart må sykmelde meg, og ba han tenke over hvordan naboene hadde det. Det funket!!

Jeg tror du kommer langt med å oppsøke de som bråker, og forteller hvordan du virkelig har det.

(Om du/dere ikke kan flytte da...det er jo det beste i dette tilfellet!)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn er det desverre på mange studentbyer. Husk at de aller fleste som bor der er nyutflyttede fra mors rede, unge og glade i fest og fyll. Jeg vil anbefale dere å finne dere leilighet et annet sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er veldig, veldig slitsomt å plages av støy på natta, slik at man ikke får nok søvn og "ro på seg". Du har min fulle sympati! :klem:

Man fungerer ikke på dagtid, man blir stresset, engstelig, irritabel.

Min erfaring er at det nytter å snakke direkte til bråkmakerne (det hjalp ihvert fall en stund. Ikke verst...).

Jeg marsjerte bort til naboen i pysjamasbuksa klokka 01.30 på natta, og forklarte akkurat hvordan jeg hadde det. Begynte med å si at jeg ble nødt til å ringe politiet; da ble han rasende. Men så roet jeg meg ned, og sa sannheten: nemlig at jeg var utrolig sliten, at jeg ikke fungerte på jobb, at jeg snart må sykmelde meg, og ba han tenke over hvordan naboene hadde det. Det funket!!

Jeg tror du kommer langt med å oppsøke de som bråker, og forteller hvordan du virkelig har det.

(Om du/dere ikke kan flytte da...det er jo det beste i dette tilfellet!)

Mange av studentbyene har jo blokker og ganger så det er vanskelig å finne ut hvem som bor hvor, og hvor nøyaktig bråket kommer fra. Videre er det ofte slik at det er mange dører mellom gangene osv slik at en ikke kommer seg inn så en kan få finne ut bråket er.

Er en virkelig heldig er det i naboblokken også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Ikke akkurat det samme, men i sameiet vårt hadde vi problem med at en fyr tidlig i tyveårene stadig spilte høy musikk og var til plage for oss andre. Han reagerte ikke når man snakket til ham, men da samboeren min hadde fått nok og en natt gikk bort illsint og truet med å kvele fyren med ledningen fra lydanlegget var problemet løst...

Du bør nok bite i det sure eplet og snakke med dem direkte, selv om det ikke er noe å se frem til. Et tips er å gå når du er sur (da er kanskje motet litt høyere) men ikke så sur at du ikke klarer å være saklig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Ikke akkurat det samme, men i sameiet vårt hadde vi problem med at en fyr tidlig i tyveårene stadig spilte høy musikk og var til plage for oss andre. Han reagerte ikke når man snakket til ham, men da samboeren min hadde fått nok og en natt gikk bort illsint og truet med å kvele fyren med ledningen fra lydanlegget var problemet løst...

Du bør nok bite i det sure eplet og snakke med dem direkte, selv om det ikke er noe å se frem til. Et tips er å gå når du er sur (da er kanskje motet litt høyere) men ikke så sur at du ikke klarer å være saklig.

Spørs helt hvordan klientellet er hvor en bor om en bør snakke med dem personlig.

Er du riktig uheldig møter du på feil mennesker og da kan det fort gå veldig galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt så ville jeg satset på å leie i et område uten masse studenter, fordi andre mennesker som skal på jobb kl 7 om morgen lager verken bråk eller finner seg ikke i bråket. Jeg forundrer meg også over at de rundt meg ikke klager på bråket i studentbyen, slik som jeg gjør. Neste år blir det leilighet i et område med folk som skal tidlig på jobb.

Ja, jeg blir faktisk gal av den konstante dunkingen av bass, hyling, skriking, slenging av dører, løping i trappene som foregår hele natten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt at du blir sliten, jeg har også bodd noen år i studentblokk og det har tidvis vært mye bråk. Samskipnaden er nok ofte også stilltiende aksepterende i forhold til at det er nachspiel i helgene spesielt, men i ukedagene mener jeg at en bør kunne kreve at folk er stille etter en viss tid. Dessverre brukes det ulike virkemidler ved ulike samskipnader - noen steder kommer det vekter eller politi, og samskipnaden kan true med utkastelse og bøter (de gjorde i hvert fall det der jeg bodde først), andre steder må dem som klager gjøre hele jobben selv, ten å ha samskipnaden i ryggen... Uansett er det nok lurt å gå direkte til de som bråker, da får dere også bekreftet hvem det er og om de greier å dempe seg når de blir snakket til. Jeg må innrømme at jeg har vært på den siden av saken også, og det er forferdelig lett å glemme seg når man er full og glad :forvirret:

Men min erfaring er også at det ofte bare er enkelte av blokkene hvor det er mye bråk, der jeg bodde i fjor var det ofte helt stille (bortsett fra et og annet onsdagsnachspiel), mens i naboblokka var det full fest flere ganger i uka. Dere har antagelig mulighet for å bytte leilighet internt gjennom samskipnaden, så jeg ville undersøkt hvor det er roligere (f eks i blokker med mange familieleiligheter - der vi bor nå er det helt stille etter klokka ti om kvelden :) ) og søkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Her er ingen annen råd enn å konfrontere dem. Ikke vent til neste gang de bråker - i morgen formiddag går du og ringer på og spør om de er klar over hvor lite søvn det blir på de som bor i leiligheten under når de fester og fyller.

Er det ikke regler? Jeg hadde tatt en skikkelig prat med studentsamskibnaden også og spurt hvordan man skal forholde seg til naboer som bryter reglementet.

På SiB sine sider står det om husstyre og allmøter. Kan det være en ide å organisere seg og møte opp på disse? Du kan da umulig være den eneste som sliter med dette spetakkelet.

En annen måte å få de over til å forstå hvis ikke annet nytter, er å sette stereoen på full guffe fra kl 7 på morgenen på lørdager og søndager. Jeg har oppdratt en nabo på den måten og det fungerte helt utmerket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs helt hvordan klientellet er hvor en bor om en bør snakke med dem personlig.

Er du riktig uheldig møter du på feil mennesker og da kan det fort gå veldig galt.

Joda, vet det.. jeg har selv bodd under narkoreir og blitt truet av en kjent torpedo. Men her var det da snakk om en studentbolig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Joda, vet det.. jeg har selv bodd under narkoreir og blitt truet av en kjent torpedo. Men her var det da snakk om en studentbolig?

De studentboligene jeg har bodd i Oslo ville jeg ikke finne på å konfrontere noen som helst. Politiet var å spanet på boligen og spurte oss ut fordi vi var de eneste norske om de andre i blokka, vi fikk politi marsjerende inn i leilighet på jakt etter folk, var stadig slåssing og opphetede diskusjoner utenfor mellom "gjenger". På nattestid var det rett og slett farlig, og mange forskjellige nasjonaliteter ofte i konflikt med hverandre gjorde det ikke bedre...

Hvorfor SiO leier ut til mennesker som umulig kan være studenter men kun klarer å rote til seg et studentbevis for å få en billig plass å bo forstår jeg ikke. Det bodde ofte polske arbeidere i ganger, og i hybler for en person ble det engang kastet ut 6 polske arbeidere i køysenger som hadde leid seg en billig plass å bo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere en oppslagstavle der?

Da ville jeg hengt opp en lapp der alle som plages av dette bråket kan skrive seg på, så kan dere møtes og ha et møte om hva dere kan gjøre.

Sammen kan dere finne ut hvem som bråker, og ordne opp i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere en oppslagstavle der?

Da ville jeg hengt opp en lapp der alle som plages av dette bråket kan skrive seg på, så kan dere møtes og ha et møte om hva dere kan gjøre.

Sammen kan dere finne ut hvem som bråker, og ordne opp i det.

Får håpe at de ikke gjør som hos oss hvor jeg gikk opp for mer teip for til lappen og innen de 2 min jeg brukte på dette og gikk ned var lappene jeg hadde hengt opp borte :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dersom dere ikke har tungtveiende grunner for å bli boende akkurat der dere er ville jeg søkt intern flytting. På langt nær alle studentbyer er like ille.

De tre-fire studentbyene jeg har bodd på tror jeg det kan telles på en hånd de gangene jeg var genuint plaget av bråk. Avhengig av sted eier Samskipnadene ofte enkeltstående bygårder etc. Disse kan være roligere, siden de ikke inngår i den verste studentghettoen. Bor du i en virkelig studentby følger det ofte med egen pub, eller kjellerbule (type Kringsjå, Moholt). Dette kan bidra til å generere ekstra bråk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...