Gå til innhold

hvorfor nå??

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest sjampinjongen...

jeg har nå i en alder av 24 år, plutselig blitt plaget av soppinfeksjoner... jeg har ikke endret livsstil eller noe sånt. Jeg har to barn, den minste er vel to år.

Hvorfor skal jeg nå få sånt d***t???Hver måned i uken etter mens kommer det, men det forsvinner av seg selv. Om jeg bruker soppkrem forsvinner det fortere. Det er utrolig plagsomt!!! men det er ikke vits i å gå til lege med det, for det frosvinner jo like fort som det kommer.

Er det noe jeg kan gjøre for å forebygge at det kommer? I forbindelse med mensen kanskje?

Slik som det er nå må jeg og partneren avstå fra sex to uker hver mnd!!! :o Og jeg har ikke sagt noe til ham, så jeg pleier å bare avvise ham. Han skjønner ingenting stakkar...

Noen som kan hjelpe meg??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo ikke noe rart du ikke blir frisk når du ikke behandler partneren din og. Selv om han ikke har symptomer, så er han bærer av soppen, og smitter deg dermed tilbake hver gang når dere begynner å ha sex igjen. Her er det nok ingen annen utvei enn å fortelle hva som er problemet og la han kures sammen med deg. Burde da ikke være så skummelt det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjampinjongen...

Jamen, vi bruker kondom. Kan han være smittet da? Det er så merkelig at det kommer til samme tid hver måned..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortell ham det uansett, slik at han ikke tror han er problemet!

Sopp har noe med pH balanse å gjøre, såvidt jeg husker. Legen min sier det kan skyldes snop, trange klær, truseinnlegg osv.

Yoghurt kan visst hjelpe, i følge noen.

Se på www.lommelegen.no eller tilsvarende sider.

Du bør også ta en full soppkur med krem og stikkpiller, for å få det helt vekk. Det kan være derfor det kommer om igjen og om igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp hatt dette selv, og fikk beskjed på apoteket at partner IKKE skulle kures dersom han ikke hadde symptomer, men at vi burde la være å ha sex til jeg var frisk igjen eller bruke kondom.

Det står også i info brosjyrene jeg fikk ang dette (brosjyrer om sopp og behandling av dette) at menn også kan få sopp, men at det da synes ved at de blir røde og kan klø eller svi.

Men det står også at dersom du får sopp rundt skjedeinngangen, så har du ALLTID sopp også i skjeden, og bør derfor også behandle med medisin inni (altså med piller eller krem innvendig).

Dersom dette er ett problem som kommer igjen og igjen, ville jeg tatt kontakt med legen for å få råd og tips, kanskje er det bedre løsninger en du vet pr idag.

Synes også du skal informere din mann, dette er jo ikke noe å skamme seg over, jeg fortalte det til kjæresten min med en gang, og han reagerte ikke negativt i det hele tatt, hvorfor skulle han det. Han skjønner derimot hvorfor vi ikke har sex, og det er jo litt ok. :wink:

ellers skal vel melkesyretabeletter være effektiv forebygging av sopp, det tar ikke vekk sopp som allerede er kommet, men hjelper til å holde ett miljø i skjeden som soppen ikke trives i.

Hør enten hos lege eller spør deg for på apoteket, apotek 1 skal ha betjening som kan hjelpe deg med spørsmål.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest sjampinjongen...

Jeg får vel krype til korset og fortelle ham det da...

Og så får jeg slutte å spise snop når jeg har mensen :wink: Spiser utrolig mye snop den uken... :roll:

Skal jeg skifte fra taponger til bind kanskje?? (huff, nei vær så nill ikke si at jeg må det...) skifte tamponger oftere enn hver 3.-4. time???

Jeg har kjørt fullstendig kur på meg selv, men ikke partneren. Men det er jo merkelig at jeg i tilfelle skal bli smittet av ham, siden vi bruker kondom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

høres ikke mye sansynlig ut at du blir smittet av ham, når dere bruker kondom ihvertfall.

Men ja, fortell ham.

Og hør på apotek eller lege om tips.

Jeg fikk min sopp "ut av det blå", har ikke endret noe, det bare kom.

Kommer det fast etter mensen, så virker det jo som om det skjer en forandring i miljøet i underlivet ditt når du har mensen, noe som visstnok lett kan komme pga tett miljø grunnet tampong/bind. Men i brosjyren står det også at det er bedre å bruke bind en tampong.

Men igjen, forsøk melkesyretabeletter, se om det hjelper. og spør om råd på Apoteket. (el.legen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk melkesyrekapsler forebyggende!

Jeg var veldig plaget med sopp og har blitt helt kvitt det etter at jeg begynte å bruke melkesyrekapsler jevnlig. Veldig bra!!!

Vær forøvrig obs på at overdreven renslighet og vasking med for mye såpe kan gi sopp...

...OG sopp er ikke noe å skamme seg over! :-?

Suzy :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Sier som Suzy: Skaff deg en pakke/boks med melkesyrekapsler fra Vivag eller et annet merke.

Bruk disse så fort du kjenner antydning til at noe skjer, det hjalp ihvertfall hos meg, og nå har jeg ikke hatt det siden siste året på videregående ( ja, det er vel litt over 2 år siden nå)

Noen bruker slike kapsler et par dager etter hver mens, og siden du er så ofte "angrepet", ville jeg forsøkt det.

Men om du har sopp nå, så ta en kur før du begynner på melkesyrekapslene.

Håper du blir bedre, for det er virkelig noe d***t å ha sopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste er å unngå et for fuktig miljø i underlivet, og å holde ph-balansen der så sur som mulig, og bakteriefloraen så nært normalen som man kan.

Derfor bør man:

Kun vaske underlivet en gang om dagen, med UPARFYRMERT og sur såpe (Lactacyd med blå kork er flott). Ikke bruk Dr.Greve, den er det mange som har klaget på at de FÅR sopp av...

Bruke truser av bomull, det er mindre klamt enn syntetisk. Helst ikke string...

Ikke bruke trange bukser.

Skulle tro at bind ble klammere enn tamponger, men siden skjedemiljøet blir seriøst forstyrret uansett disse dagene, så kan jeg ikke forstå at det spiller noen særlig rolle.

Problemet er at miljøer blir for lite surt, og imunforsvaret blir litt redusert hver gang man har mensen. Det er derfor soppen blomstrer opp, og det er derfor det kan hjelpe med melkesyretabletter (eller yoghurt naturell om du har dårlig råd og ikke bryr deg om litt klin...).

Et annet tips er å passe på å få orgasme hver gang man har sex. Når man blir opphisset, strømmer blodet til underlivet. Orgasmen sørger for å fjerne det fort igjen. Hvis ikke, tar det MYE lenger tid, og dette skaper fin-fin grobunn for oppblomstring av sopp.

(Men det høres ut som om du kun får dette etter mensen, så dette blir vel mer et generelt råd).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle tro at bind ble klammere enn tamponger' date=' men siden skjedemiljøet blir seriøst forstyrret uansett disse dagene, så kan jeg ikke forstå at det spiller noen særlig rolle. [/quote']

Både apoteket og infoen i brosjyrer direkte rettet mot underlivssopp og behandling av dette sier at det er bedre med bind en tamponger når man er plaget av sopp. Det står ikke noe om hva som gjør dette, så det skal jeg ikke begi meg ut på å forklare, men dersom man plages kan det vel være verd å prøve ut?

ellers er jeg veldig enig i det du skriver. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Klart tamponger er klammere, de sitter jo inni skjeden og slipper jo ikke noe luft inn eller ut. Bindet ligger jo bare utenfor, og alt blodet får rent ut. Er ikke det ganske logisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har vel ikke LUFT i skjeden der tampongen ligger vel?

Der er det jo alltid fuktig uansett.

Det kan godt hende at tamponger på en eller annen måte forstyrrer balansen mer enn bind, men jeg kan ikke skjønne at det har noe med fukt/ikke fukt å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

mannen behandles med samme krem som kvinnen bruker. ¨

Det som de sa på apoteket er det at dersom han blir smittet, dette ser dere ved at han blir rød og sår under penishodet og evt nedover, så skal han behandles.

Får han ikke noen symptomer skal man være forsiktig med å behandle friske med kremen, da den kan tørke ut og gjøre at han svir og får ubehag pga tørrhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...