Gå til innhold

Trekking av visdomstann

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg skal trekke visdomstenner i morgen og lurer på om det vil hindre meg i å snakke normalt, kjøre og gjøre jobben min slik jeg gjør til vanlig. Må jeg holde meg stille og rolig (i så fall hvor lenge?), bør jeg være hjemme i noen dager og ikke jobbe?

Det føles sikkert som om man har superhoven kjeft pga sterk bedøvelse i tannkjøttet under trekking, gjør det ikke? Bør jeg tygge tyggis?

Vil sette meget stor pris på svar på alle spm mine. Er veldig viktig fordi jeg gruer meg veldig til i morgen. :)

Mvh.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da jeg trakk visdomstann for et års tid siden gikk jeg rett hjem etterpå, og ikke tilbake på jobb. For det første så er det faktisk ganske vondt å trekke. For det andre er du helt sikkert godt bedøvd. Jeg fikk anbefal av tannlegen å ta en ibux og en paracet sammen om jeg skulle føle behov for smertestillende. Noe jeg gjorde. Som igjen resulterte i at jeg slokna på sofan (tar omtrent aldri smertestillende, og sovner omtrent bare jeg ser en paracet...)

Tannlegen sa forøvrig at den tanna mi var "Skuffende enkel å trekke" :fnise: Og ja, jeg har tannlegeskrekk.

Når dette er sagt så synes jeg tida i tanlegestolen med trekking er mye bedre enn borrng. Det går mye fortere, samt at du slipper lyden av borret.

Uansett, masse lykke til!

Gjest Blubberella
Skrevet (endret)

Det varierer fra person til person, men jeg opplevde enkel trekking av tann (ikke visdomstann men stor betent jeksel) som både smertefritt og greit. Hvis jeg tok så mye som én 200 mg Ibux når bedøvelsen gikk ut, så var det maks. Det var jo godt å slappe av hjemme etterpå, men hadde jeg hatt en jobb som ikke var allverdens tung hadde jeg nok fint klart å jobbe rett etterpå. Var i grunnen ikke så veldig mye mere bedøvd enn etter boring heller.

Jeg har også trukket/operert ut en vanskelig visdomstann med graving og skjæring nedi kjevebeinet, og det gikk over all forventning. Jeg fikk resept på sterke smertestillende (som forøvrig ikke virket trøttende og kunne benyttes i forbindelse med bilkjøring) og forespørsel om sykemelding og så for meg et smertehelvete. Opplevde ikke annet ubehag i ettertid enn ømhet i munnen hvis jeg kom borti såret ved tygging, og hoven kjeve som gjorde at jeg ikke klarte å gape helt opp i et par dager. Ja og så ble det en del spytt og blod i kjeften ei stund etterpå. Følte meg som et gurglende sikkelmonster til bedøvelsen gikk ut. De sterke pillene sparte jeg til senere da nabotanna slo seg vrang (den jeg nevnte over her), og jeg gikk på skola dagen etterpå med en 200 mg Ibux innabords. Jeg var positivt overrasket over hvor greit det gikk :) Så etter min erfaring er verken trekking eller operasjon særlig ille.

Jeg er enig med fruBeist i at trekking er mye mindre ubehagelig enn boring :) Lykke til ihvertfall :)

Endret av Ylvina
Skrevet

Jeg har opperert ut begge nede, med en mnd. mellomrom, tidligere i høst. Begge mine var "vannskelige," og måtte borres i biter for å tas ut. Gikk på skolen som normalt dagen etter begge ganger, og kunne snakke helt vanlig. Etter den første ble det omtrent ingen hevelse, og jeg kunne spise som normalt med en gang etter bedøvelsen hadde gått ut (4 timer) Det blødde litt i starten, og jeg måtte bite på en bomullsdott. Den andre satt dypere, og jeg ble litt tennisball i noen dager. Blei 2 dager med suppe, grøt og most mat, siden det var vondt å gape, så det var vannskelig å få biter av mat inn i munnen. Tok noe smertestillende som jeg fikk med av tannlegen de første par dagene. Etter det gikk alt fint.

Det var alt i alt mye mindre skummelt å ta de visdomstennene enn hva jeg hadde sett for meg.

Men om tyggis; det har blitt et lite "krater" der visdomstennene har vært, der det har en tendens til å sette seg fast mat. Tygde tyggis bare noen dager etter at jeg hadde tatt ut den første, og klarte å få det nedi der. Det var ikke lett (og vondt) og få ut igjen. Så, du kan sikkert tygge, men vær obs på å ikke få det i såret, for det er ævve!

Lykke til!

Skrevet

Det kommer ann på hvordan tanna sitter.. om den har begynt å slå ut røttene eller om tanna bare kan skli ut.. Slikt ser de gjerne på bildene, men hvis du er ung så bruker de ikke sitte så ille til..

Jeg har tatt en, og det gikk helt smertefritt.. var litt ekkelt etterpå pga av det krateret og tok kanskje et par paracet... Men jeg tar heller en visdomstann til enn å rotfylle for å si det sånn..

Lykke til:)

Skrevet

Jeg opererte ut alle mine da jeg var 18, to operasjoner med to mnd mellomrom. Opplevde det samme begge gangene. Jeg synes ikke det var vondt å trekke dem, ikke i det hele tatt. Det var ubehagelig da han satte sprøytene med bedøvelse, med tanke på selve sprøyten og smaken som kom i munnen. Følte ingen smerte da han trakk, altså to tenner hver gang. Var litt ekkelt at jeg kjente at han brukte styrken sin for å slite ut tennene mine, men ellers greit :P Blødde som bare det, så fikk sånne klumper med bomull som jeg skulle ha der som tennene hadde vært. Tok en ibux tre-fire timer senere, men kun fordi jeg fikk beskjed om det, hadde ikke vondt. Dette var også den eneste ibuxen jeg tok. Det som var verst for min del var at jeg spytta blod en del timer senere og at jeg ble litt kvalm av denne kroniske blodsmaken i munnen, og så at jeg kjente hullene og det var ubehagelig at matrestene på en måte datt oppi der.

Med andre ord, dette er ganske så individuelt tror jeg :)

• 1 år senere...
Gjest Hubbabubba
Skrevet

Jeg opererte ut alle mine da jeg var 18, to operasjoner med to mnd mellomrom. Opplevde det samme begge gangene. Jeg synes ikke det var vondt å trekke dem, ikke i det hele tatt. Det var ubehagelig da han satte sprøytene med bedøvelse, med tanke på selve sprøyten og smaken som kom i munnen. Følte ingen smerte da han trakk, altså to tenner hver gang. Var litt ekkelt at jeg kjente at han brukte styrken sin for å slite ut tennene mine, men ellers greit :P Blødde som bare det, så fikk sånne klumper med bomull som jeg skulle ha der som tennene hadde vært. Tok en ibux tre-fire timer senere, men kun fordi jeg fikk beskjed om det, hadde ikke vondt. Dette var også den eneste ibuxen jeg tok. Det som var verst for min del var at jeg spytta blod en del timer senere og at jeg ble litt kvalm av denne kroniske blodsmaken i munnen, og så at jeg kjente hullene og det var ubehagelig at matrestene på en måte datt oppi der.

Med andre ord, dette er ganske så individuelt tror jeg :)

Skrevet

Jeg har tannlegeskrekk og synes det har gått over all forventning. Jeg har selv kjørt hjem etterpå, og man kan fint snakke normalt, så det er ikke verre enn det. Jeg har tatt smertestillende da bedøvelsen begynte å gå ut, sånn for sikkerhetsskyld, men har ikke hatt noe vondt utover det. Man blør litt en stund og det er ømt rundt hullet noen dager, men det er ikke verre enn at jeg spiste middag samme dag jeg trakk tannen.

Gjest hubbabubba
Skrevet

Hei!

Jeg trakk min visdomstann i går (nede), og er veldig glad det er overstått! Har grudd meg ett par måneder. Måtte til kjevekirurgen og ta den, da den var for komplisert å få ut.Jeg er 50 år, og har hørt at jo eldre du er, jo verre er det... De tok feil. Hun som opererte ut tannen var kjempeflink! Beroliget meg, gav nok bedøvelse, og dekket halve meg med grønnt operasjonstøy, slik at jeg slapp å se på inngrepet. Forklarte hele tiden hva hun gjorde.Alt var over på en halvtime.Jeg tok med meg min Ipod og hadde musikk på øret hele tiden, det var for å slippe å høre på saging av tannen (den måtte deles i fire) og knekking...hørte litt likevel, men musikk på øret anbefales.Måtte sy tre sting.Etterpå gikk jeg hjem, hentet Ibux 600mg på apoteket(fikk på resept) og gikk hjem på sofaen. Tok en tablett og ventet på at bedøvelsen skulle gi seg og smertene innta..helt forgjeves.Fikk litt vondt da bedøvelsen gikk ut, men ingenting å snakke om. Kvelden gikk fint, spiste litt most lapskaus og drikke.I dag er jeg på jobb, har ikke tatt smertestillende, men kjenner litt murring. Absolutt levelig, og mye bedre enn forventet.Og min tann var stor.Er litt hoven, litt vondt å svelge, men det går nok bedre for hver dag. Spiser havregrøt med most banan, rett i koppen potetmos, yoghurt etc. Går helt fint. En mye bedre opplevelse enn jeg hadde fryktet. Og jeg hadde lest alle skrekkhistorier på nettet..Ikke gjør det! Lykke til alle, det går helst bra! ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...