AnonymBruker Skrevet 11. november 2010 #1 Skrevet 11. november 2010 Hei! Jeg drikker som oftest øl i løpet av uka. Kanskje en eller to øl på en onsdags kveld, eller en øl hver kveld tirsdag, onsdag, torsdag, og kanskje to på lørdag. Aldri mer enn 6 øl i løpet av ei uke. Jeg synes øl er kjempegodt, og en øl gjør at jeg slapper av og sovner lettere. Og med med nok søvn er jeg våken og opplagt dagen etterpå på jobben. Har aldri fravær. Min søster menere jeg har et alkoholproblem. Selv er hun ute hver lørdag, av og til fredag også, og det kan da bli 10-20 øl i løpet av helga. Selv mener hun at hun ikke har et alkoholproblem, for hun er jo bare på den "vanlige helgefylla". Hva mener dere?
leirbål Skrevet 11. november 2010 #2 Skrevet 11. november 2010 La vær å drikk øl to uker, eller drikk kun alkoholfritt øl. Da tror jeg du ser ganske raskt om du har et problem eller ei. Jeg synes det høres mye ut, og om du ikke har et problem vil jeg tro du får det etterhvert av å drikke så jevnlig. Men jeg er ingen ekspert.
AnonymBruker Skrevet 11. november 2010 #3 Skrevet 11. november 2010 Hvis du har et alkoholproblem tror jeg halve Norges befolkning har et alkoholproblem. 6 øl i uka er lite. Den totale mengden pr uke er en god pekepinn, er ikke noe mer skadelig å fordele 6 øl over en uke enn å ta alle på en gang. Hadde du drukket 6 øl hver kveld kunne begynt å bli bekymret;)
AnonymBruker Skrevet 11. november 2010 #4 Skrevet 11. november 2010 Hvis du har et alkoholproblem tror jeg halve Norges befolkning har et alkoholproblem. 6 øl i uka er lite. Den totale mengden pr uke er en god pekepinn, er ikke noe mer skadelig å fordele 6 øl over en uke enn å ta alle på en gang. Hadde du drukket 6 øl hver kveld kunne begynt å bli bekymret;)
aluminium Skrevet 11. november 2010 #5 Skrevet 11. november 2010 Jeg ser det ikke som noe problem å ta seg en øl om kvelden, selv ikke en ukedag. Klart, dersom man ikke klarer seg uten denne ølen kan man begynne å snakke om at man har problemer.
missLynch Skrevet 12. november 2010 #6 Skrevet 12. november 2010 (endret) Jeg synes ikke at 6 øl i uka er særlig mye. Det ligger jo godt innenfor det som regnes som trygt i forhold til anbefalte enheter pr uke (under 14 enheter for kvinner). Søsteren din derimot..."binge-drinking" er utrolig tøft for nyrer og lever. Fordi om det på filofaxen eller kalenderen står at det er fredag eller lørdag, så betyr det ikke at det er riktig å tylle i seg 20 enheter. Da heller en sixpack spredt utover i uka; det er nå min greie i alle fall. Endret 12. november 2010 av missLynch
Independent_ Skrevet 12. november 2010 #7 Skrevet 12. november 2010 Vel... forskjellen mellom helgefyll og hverdagslig drikking er stor. Og i denne sammenhengen er det vanskelig å sette fingeren på om du har et problem eller ikke. Hvis det er sånn at du MÅ drikke øl for å sovne, eller du MÅ drikke øl av en eller annen grunn, da har du et problem. For da er det plutselig en avhengighet. I og for seg så er andelen øl du drikker i uka ganske lite. Mange drikker jo dobbelt og trippelt så mange på en kveld på byen. Men forskjellen er at ute på byen skjer èn gang i uka for morros skyld, og det er ikke en avhengighet. Men hvis en sitter inne å drikker for å sovne, og gjør det hver kveld, da er det blitt en avhengighet som er et problem.
Cumulus Skrevet 12. november 2010 #8 Skrevet 12. november 2010 Jeg er litt som deg, men med rødvin. Jeg drikker alltid et glass rødvin om tirsdagen når jeg har vært på korpsøving og ser tirsdagsserien på TV2. Kan godt ta et glass på en mandag eller onsdag eller torsdag eller whatever, bare fordi jeg synes det er godt. Fredag og lørdag blir det gjerne et par glass. Jeg drikker meg aldri særlig beruset bortsett fra når vi er på FEST og det er veeeldig sjelden. Så jeg er av de som drikker ofte men ganske lite. Tror ikke alkoholinntaket i seg selv er skadelig, men hvis det er sånn at man MÅ ha en øl eller litt vin for å sovne så er det jo litt skummelt.
Cæm Skrevet 12. november 2010 #9 Skrevet 12. november 2010 Alkoholproblem eller ei... bra er det iallefall ikke. Mange sovner lettere med litt alkohol innabords, men søvnkvaliteten blir helt klart dårligere. Hva med å drikke alkoholfritt øl istedet? Om du ikke kan bytte til det, så har du et problem i mine øyne..
missLynch Skrevet 12. november 2010 #10 Skrevet 12. november 2010 Å dikke alkohol for å få søvn, er som å bite seg i halen. Du sovner, men søvnkvaliteten er dårlig. (Jeg vet, da jeg har prøvd dette som "sovemiddel"). Det som hjalp for meg, var null nikotin, null koffein, og null alkohol.
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2010 #11 Skrevet 13. november 2010 Er det ikke dersom man drikker seg full man får dårlig søvnkvalitet? Jeg merker at jeg våkner mange ganger i løpet av natten dersom jeg har drukket mer enn 3 enheter, men har da aldri hatt problem med søvnen om jeg tar meg en pils eller to. Så hvis ts ikke merker noe til det så er det nok ikke et problem for henne. Det er jo helt individuelt hvordan man reagerer på de tingene. Jeg hat vært på flere forelesninger hvor eksperter har sagt det er mer skadelig for kroppen å drikke 9 enheter på en kveld enn å fordele de utover uken. For det første får ikke kroppen din det sjokket av alt for mye alkohol på en gang og for det andre er det fulle folk som er mest utsatt for ulykker og vold. Jeg vil ikke tro at du er avhengig dersom du bare tar en pils eller to på kvelden for å slappe av. Avhengigheten kommer vel dersom du er helt avhengig av å få rusfølelsen for å enten slappe av eller å klare å gjennomføre dagligdagse ting. Vil tro du ikke opplever særlig rusfølelse av en øl eller to?
Gjest imli Skrevet 13. november 2010 #12 Skrevet 13. november 2010 Du bør, som andre har føreslått, prøve å la ver å drikke øl eit par veker, då reknar eg med du vil kjenne det. 6 øl fordelt på heile veka er ikkje spesielt mykje, men det er mange andre faktorar som spelar inn. Viss du føler at du må ha/treng desse ølane (eller glass med vin for den saks skuld), har du eit problem, uansett kor lite det er. Dessutan, når ein har eit slikt drikkemønster som du, har det veldig lett for å skli ut. "Berre ein øl ekstra i kveld..." osv. Og så er du plutseleg fullblods alkoholiker. Den forandringa kjem snikande på, og det er utruleg skummelt. Eg vil verkeleg råde deg til å kutte ned forbruket til eit par gonger i veka.
Gjest Sobril Skrevet 13. november 2010 #13 Skrevet 13. november 2010 (endret) Tja - det kan defineres på flere måter... Jeg mener at dersom man må ta alkohol, piller eller andre narkotiske stoffer for å slappe av - så har man kanskje et problem. Ikke at man nødvendigvis er alkoholiker, men man er mer tilbøyelig enn andre å ty til rusmidler for å bli lettere til sinns. Selv har jeg et pilleproblem. Jeg knasker ikke piller hver dag, men sånn ca. én gang i året får jeg en eske innsovningstabletter av legen (jeg får det i perioder som mannen er utenlands - jeg får ikke sove når jeg er alene). Og jeg ELSKER det. Elsker å kjenne hvordan pillene sløver meg. Derfor spiser jeg også opp brettet på 30 tabletter i løpet av 30 dager - og så venter jeg i et år før jeg får et nytt brett. Jeg vet at dersom jeg hadde hatt disse tilgjengelig til envher tid så hadde jeg også spist dem opp. Så jeg har mine begrensninger, og ser faresignalene hos meg selv såpass godt at jeg ikke bruker unnskyldninger for hva det er verdt til å få nye av legen i hytt og pine. Jeg blir lettere oppgitt over de som MÅ ta seg et glass vin hver eneste kveld for å slappe av, og som bastant mener at de ikke har et problem. Jeg mener altså at man har et problem dersom man må ty til kunstige midler for å få den roen man trenger før man går og legger seg. Endret 13. november 2010 av Sobril
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2010 #14 Skrevet 13. november 2010 Så enkelt er det nok ikke å få et alkoholproblem folkens. Store deler av verdens befolkning er avhengig av koffein hver morgen og svært mange tar seg et glass vin hver kald akkurat for å slappe av. Svært mange norske ungdommer er også helt avhengig av å gå på fylla en dag i uken, noe jeg igjen vil påpeke at er mye verre. Jeg tror at hvis alle hadde tatt seg en pils hver kveld for å slappe av og kose seg (gjerne med god, hjemmelaget mat som passer til ølen/vinen) ville folk i norge få mye bedre helse og legevakten ville hatt mindre å gjøre i helgene. Nei, syns det hører ut som om ts har et svært fornuftig alkoholforbruk!!
Gjest imli Skrevet 13. november 2010 #15 Skrevet 13. november 2010 Så enkelt er det nok ikke å få et alkoholproblem folkens. Store deler av verdens befolkning er avhengig av koffein hver morgen og svært mange tar seg et glass vin hver kald akkurat for å slappe av. Svært mange norske ungdommer er også helt avhengig av å gå på fylla en dag i uken, noe jeg igjen vil påpeke at er mye verre. Jeg tror at hvis alle hadde tatt seg en pils hver kveld for å slappe av og kose seg (gjerne med god, hjemmelaget mat som passer til ølen/vinen) ville folk i norge få mye bedre helse og legevakten ville hatt mindre å gjøre i helgene. Nei, syns det hører ut som om ts har et svært fornuftig alkoholforbruk!! Flott innlegg, gitt...
AnonymBruker Skrevet 13. november 2010 #16 Skrevet 13. november 2010 Jeg har ikke søvnproblemer i det hele tatt, men en sjelden gang i blandt hender det jeg ikke får sove. Det kan være fordi jeg er overtrøtt, har drukket te cola eller lignende. Da hender det jeg drikker en tynn enhet alkohol og sovner alltid innen 10 minutter etterpå. Makan til godt sovemiddel skal du lete lenge etter. Viktig å drike lite så klart bare så man så vitt kjenner det litt i hodet. Denne metoden har hjulpet meg flere ganger og er lagt fra så skummel som alle skal ha det til. Alt handler om moderasjon, og har man søvnproblemer hver dag skal man selvsagt ikke løse det med alkohol.
AnonymBruker Skrevet 13. november 2010 #17 Skrevet 13. november 2010 Tja - det kan defineres på flere måter... Jeg mener at dersom man må ta alkohol, piller eller andre narkotiske stoffer for å slappe av - så har man kanskje et problem. Ikke at man nødvendigvis er alkoholiker, men man er mer tilbøyelig enn andre å ty til rusmidler for å bli lettere til sinns. Selv har jeg et pilleproblem. Jeg knasker ikke piller hver dag, men sånn ca. én gang i året får jeg en eske innsovningstabletter av legen (jeg får det i perioder som mannen er utenlands - jeg får ikke sove når jeg er alene). Og jeg ELSKER det. Elsker å kjenne hvordan pillene sløver meg. Derfor spiser jeg også opp brettet på 30 tabletter i løpet av 30 dager - og så venter jeg i et år før jeg får et nytt brett. Jeg vet at dersom jeg hadde hatt disse tilgjengelig til envher tid så hadde jeg også spist dem opp. Så jeg har mine begrensninger, og ser faresignalene hos meg selv såpass godt at jeg ikke bruker unnskyldninger for hva det er verdt til å få nye av legen i hytt og pine. Jeg blir lettere oppgitt over de som MÅ ta seg et glass vin hver eneste kveld for å slappe av, og som bastant mener at de ikke har et problem. Jeg mener altså at man har et problem dersom man må ty til kunstige midler for å få den roen man trenger før man går og legger seg. Mulig de har et problem, men de har jo løst problemet og dermed kan man vel ikke kalle det et problem lenger.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå