Gå til innhold

Mulholland Drive


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Er det noen som har sett denne som kan si meg hva den egentlig handler om?

Så den i går med noen venner,og vi ble facinerte,men ikke så veldig kloke...

Var det en drøm,var hun schizo, var det et spark til Hollywoodindustrien...hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Tror først og fremst David Lynch har hatt det morsomt med å tenke ut kule scener og satt det sammen til en film. Så på mange måter synes jeg det er å gjøre vold på filmen å tolke den inn i en logisk konsistent ramme. Men, jeg gjøre et forsøk likevel.

Jeg tror første del av filmen er ideal-verdenen til Betty/Diane, slik hun ville at den skulle ha vært. Andre del er beskrivelsen av hva som virkelig hendte; forholdet mellom Camilla/Rita og Diane/Betty. Diane blir dypt såret over Camilla, som ikke gjengjelder hennes følelser, men bare bruker dem til narscisstisk kokettering. Det hele kulminerer på festen, hvor forlovelsen med den unge, hippe regissøren annonseres, og etterpå får Diane Camilla drept. Tanken driver henne til vanvidd, og hun begår selvmord..

Dianes ønskeverden etter at hun er blitt dumpet, er det vi får se i del en av filmen. Åpningsscenen i limoen er Dianes ønskede hevn, det at Camilla har mistet hukommelsen gjør henne avhengig av Diane, slik Diane var følelses- og jobbmessig avhengig av Camilla. De blir forelsket i hverandre, og denne gangen er følelsene rene og ekte fra begges side.

I nattklubben Silencio er det en slags oppgjørsscene: Jentene gråter, og Camille får tilbake hukommelsen i form av den lille boksen. Legg merke til han som opptrer: Han ser ut som djevelen.. og hans budskap er at alt de ser er illusjoner. Dette er Dianes sterkeste ønske når hun er blitt dumpet. Hun vil at Camillas ondskap skal ha vært illusjoner. I nattklubbscenen tilgir de to elskerne hverandre.

Men: Filmen er en kinesisk eske. I scenen hvor regissøren skal ansatte Camilla Rhodes (den blonde jenta som kysser Camilla/Rita i forlovelsesscenen), har han og Diane/Betty sterk øyekontakt. Det er noe magisk mellom dem, men han er tvunget til å velge Camilla Rhodes. Det er antagelig filmen hvor Diane ikke får hovedrollen, og dermed blir dømt til evig birolleinnehaveri.

Ok. Skal gi meg nå. Det er sikkert flere måter å tolke filmen på, og uansett hvordan man snur og vender på det, tror jeg ikke at alle løse tråder kan nøstes opp.

mvh

Fløyel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg har også sett filmen, og jeg ble helt bergtatt av de vakre billed- og lyd-scenarioene. En fantastisk opplevelse.

Filmen kan nok tolkes i mange retninger, for det er en abstrakt film må vite, der handlingen er nokså fragmentert og til en viss grad gjenspeiler hva som foregår oppe i hodet til regissøren.

Men dette er kunst, folkens! Nyt filmen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...