Gå til innhold

Mat som kan serveres til kresen venninne

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg skal ha noen venner på middag i helgen, og en av dem er, for å si det pent, ikke så enkel i matveien.

Hun spiser ting med "enkle" smaker, som lasagne, taco, spaghetti bolognese o.l., men jeg ender alltid med å lage noe slikt (pga henne) og denne gangen kunne jeg tenke meg noe litt annerledes.

Jeg er selv veldig glad i mat og også glad i å lage mat, så det kunne ha vært gøy å lage noe som ikke smakte veldig "avansert", men likevel også kunne være spennende for oss andre!

Hun liker ikke fisk, skalldyr, løk, sjampinjong, agurk, avocado eller bønner (alle typer), så disse tingene bør uansett unngås. Hun kan takle litt hvitløk, men da må det være veldig mildt. Hun er heller ikke spesielt glad i ting som inneholder, rømme, creme fraiche o.l.

Noen som har noen gode forslag? Jeg føler meg helt tom for ideer akkurat nå :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Må bare si "wow" trodde jeg var kresen, men det finnes visst de som er verre enn meg :P

Jeg ville lagd akkurat det jeg følte for, og så får denne gjesten bare spise det hun liker eller ikke liker.

Dumt å føye seg etter en person som er så vanskelig i matveien.

Gjest Applestore
Skrevet

Jeg er selv kjempe kresen, men forventer ikke at folk skal lage "kjedelig" mat bare pga meg.

Ellers er jeg tom for forslag :P

Skrevet

Hehe ja, heldigvis innrømmer hun selv at hun er kresen da, men det er ikke så lett å finne på noe, nei :)

Hun forventer sikkert ikke at jeg skal lage mat tilpasset henne, men alternativet blir jo at hun pirker ut tingene hun ikke liker av maten, evt ikke spiser salat (hvis det er dressing på den) osv, så da synes jeg det er hyggeligere at jeg lager noe som alle kan spise :)

Hun liker forresten ikke paprika heller, hvis noen skulle ha noen oppskrifter å tipse om!

Skrevet

Pitapizza, alle velger sitt eget fyll :tommelopp:

Skrevet

Pitapizza, alle velger sitt eget fyll :tommelopp:

Hmm ja, det var jo faktisk ikke så dumt forslag!

Men setter fortsatt pris på flere forslag hvis noen har :)

Skrevet

Pai er veldig godt, og lett å like. Her kan du hva som helst som fyll. Eventuelt kan du lage en stor pizza, hvor halve har spennende fyll og andre halvdel litt enklere. Så kan alle ta hva de vil.

Skrevet

Hva med en variant av stekt kylling, feks noe sånt som dette?

Eller bare marinere kyllinglår i presset sitron, litt olivenolje og noen skiver hvitløk, evt friske urter som kan passere smaksmessig, og så steke helt enkelt til skinnet er sprøtt (pensle noen ganger underveis med marinaden). Tilbehør en god hjemmelaget potetmos av mandelpoteter og sellerirot, og en enkel salat av diverse røde og grønne salatblader, og vinaigrette. Og kanskje noen ristede pinjekjerner? Hvis potetmos ikke blir for kremet for henne, da.

En annen rett som passer til årstiden er langtidsstekt lammebog - kutt evt ut løken (men er den i store biter kan jo den vanskelige gjesten unngå dem enklere). Her kan man også ha potetmos til (oppskriften foreslår fløtegratinerte poteter).

Skrevet

Takk for enda flere gode tips fra Tabris og AB :)

Pai har jeg også laget til henne før, og du har jo helt rett i at det kan varieres i det uendelige, Tabris! God ide!

Ellers kunne også kyllingen som siste innskriver foreslo være et godt alternativ, så ut som det kunne være litt spennende for oss andre også, samtidig som det er uten for spesielle smaker!

Lammebogen tror jeg jeg må stå over til henne, kom på at hun heller ikke liker fårekjøtt. Men den tror jeg jammen jeg skal prøve meg på til meg og sambo en annen helg, jeg synes lam er utrolig godt!

Skrevet

Er det virkelig mulig å ikke like alt det du har nevnt? :klø:

Hva med tapas? Noe for alle og enhver :)

Eller raclette? Det er også ganske koselig!

Skrevet

Du har satt deg ut for litt av en utfordring, denne venninna høres jo utrolig krevende ut spør du meg. Hun kunne egentlig lagd sin egen mat å tatt med dersom hun ikke spiste noe av det du kunne tenkt deg å lage :gjeiper:

Men jeg stemmer også for tapas! På den måten må det være noe på bordet hun liker. Forslag til hva du kan ha på tapasbordet:

- Potetbåter med urter

- Grillet paprika fylt med fetaost

- Kyllingkebab spyd

- Kjøttboller

- Grillet asparges med sitron

- Spekekjøtt i tortilla med philadelphia

- Noen spennende sauser og oljer til å dyppe i

- Valnøttbrød eller foccacia

og mye mer!

Skrevet

Lammebogen tror jeg jeg må stå over til henne, kom på at hun heller ikke liker fårekjøtt. Men den tror jeg jammen jeg skal prøve meg på til meg og sambo en annen helg, jeg synes lam er utrolig godt!

Det synes jeg også (jeg som foreslo den :)). Men det forundrer meg egentlig ikke at en såpass kresen person ikke liker lam heller.

Hvis dere prøver retten selv, så tror jeg jeg ville latt den stå lenger i ovnen enn 3 timer, slik oppskriften sier. Jeg har laget lammebog på samme måte flere ganger, og da står kjøttet i ovnen i 5 timer. Det blir eksepsjonelt mørt og smakfullt - skikkelig høst- og vintermat. :spise:

Skrevet

Oi, så mange bra tips jeg har fått nå, da gjelder det bare å velge ;) Tusen takk til alle dere som har bidratt!

Til AB: Ja, det er sant, kjøtt som har stått skikkelig lenge og godgjort seg i ovnen blir jo bare nydelig! Og helt enig at det passer bra på denne årstiden :)

Skrevet

Biff med bakt potet er alltid en vinner! Enkelt og supergodt. Har enda ikke vært borti noen som ikke liker biff...

Skrevet

Biff med bakt potet er alltid en vinner! Enkelt og supergodt. Har enda ikke vært borti noen som ikke liker biff...

Det har jeg!

Dvs folk som forlanger helt gjennomstekt kjøtt, og ikke et snev av rosa. Og da blir ikke biffen noe særlig, for å si det sånn.

Skrevet

Haha,høres ut som vi har en felles venninne :) Tenk å ikke like agurk...

Jeg er så lei av å hele tiden tilpasse menyen til henne, så jeg har bare begyt å lage det jeg vil, så får hun gjøre som hun vil. Jeg liker ikke alt jeg heller, men spiser da det jeg får servert. Synes du er snill som tar hensyn, er visst ikke like snill, jeg :)

Skrevet (endret)

Haha ja, kan godt hende det er en felles venninne, det er ingen andre jeg kjenner på min alder som er like kresne som henne ;)

Nå har jeg bestemt meg for tapas, så får hun spise det hun vil ha! (Kan jo være at man kan lure henne til å smake på noen av de litt "skumlere" tingene også, som for eksempel manchego.) Jeg innbiller meg at kresenheten ofte skyldes at man rett og slett aldri er blitt vant til smakene!

Endret av Lizette
Skrevet

Smart valg!

Tisp til senere er å førsteke pizzabunneri porsjonsstørrelse (type tynn, italiensk bunn) og forberede med å lage ferdig tomatsaus, og dandere andre ingredienser i skåler (som revet ost, skivet fersk mozarella, pepperoniskiver, parmaskinke ... ), så kan enhver lage ferdig sin egen pizza med det de ønsker på.

Ellers syns det det er rart at voksne mennesker tør å dyrke kresenheten sin såpass at alle rundt de vet det. Selv ville jeg vært dødsflau hvis jeg var så vanskelig (for det handler ikke om å ikke like alle disse tingene. Det er ikke mulig. Det handler om at man ikke gidderå smake på noe som er litt mer krevende for smaksløkene).

Skrevet

Ja, jeg føler også at det handler litt om å ikke tørre å utfordre seg selv, og det kan jo hende, hvis hun ser at alle vi andre spiser oliven, marinerte artisjokker, aioli osv at hun faktisk vil driste seg til å smake på noe av det likevel!

"Selvlaget" pizza var også er bra tips, forresten, det er notert til neste gang hun skal komme på besøk :)

Skrevet (endret)

Ellers syns det det er rart at voksne mennesker tør å dyrke kresenheten sin såpass at alle rundt de vet det. Selv ville jeg vært dødsflau hvis jeg var så vanskelig (for det handler ikke om å ikke like alle disse tingene. Det er ikke mulig. Det handler om at man ikke gidderå smake på noe som er litt mer krevende for smaksløkene).

Tja, jeg er kresen, men hvorfor i all verden skal jeg være flau over det? Jeg smaker alltid på maten jeg får servert, og jeg ytterst høflig når noen inviterer, men om noen spør så svarer jeg ærlig. Jeg er faktisk oppvokst med en mor som spiser omtrent alt mulig rart, og dog en kresen far, men som liker alt det jeg ikke liker. Er det noe jeg er oppvokst med så er det ihvertfall å smake på nye ting. Og uansett hvor mye mine foreldre elsker ribbe, smør og fettrander på sine koteletter, så får jeg det ikke ned. Det er bare plent umulig og jeg kaster opp. Rett og slett.

Jeg har aldri skjønt hvorfor jeg på død og liv skal dytte i meg ting jeg synes smaker grusomt og ekkelt. Nå er jeg såpass gammel at jeg vet hva jeg liker og ikke, og derfor gidder jeg ikke lenger å presse i meg det jeg vet jeg ikke liker. For all del, er det noe nytt så er jeg åpen jeg, og får jeg det servert så prøver jeg så godt jeg kan. Jeg har også smaksløker som tydeligvis er svært ømfindtlige, og det hjelper ikke uansett hvor mange ganger jeg prøver å spise pepperonipølse, noe som sikkert høres corny ut, men det er for sterkt for meg, selv om jeg har utallige ganger prøvd å venne meg til det. Det er altså for sterkt. Og jeg liker f.eks salsa og hvitløk (dog i moderate mengder), problemene for meg oppstår når det er mye krydder i maten, da stopper det rett og slett opp, hele smaksopplevelsen blir ødelagt og jeg får oppriktig problemer med å fortsette.

Med andre ord, at man er kresen betyr ikke at man nødvendigvis ikke prøver. Samtidig: er man kresen, så er man det. Nei, jeg kan ikke fordra salat på hamburgeren fordi salatbladene gir meg noia, men får jeg det servert så kan jeg prøve å dytte det i meg. Derimot, får jeg velge, så velger jeg det som smaker godt. Og derfor velger jeg f.eks heller ikke svin, lam eller vilt om jeg får velge. Og vet du: jeg skjemmes ikke. ;)

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...