Gå til innhold

Frustrert angående min mor...

Fremhevede innlegg

Skrevet

Herre Gud jeg får helt vondt av det jeg leser. DU er 18 år... Om det er noen i ditt hus som skal være penge snylter er det deg! Jeg mener du er fremdeles et barn (i mine øyne).

Jeg får rett og slett dårlig samvittighet fordi... foreldrene mine tok vare på meg i 20 år før jeg greide å få en jobb og bli økonomisk selvstendig. Jeg har alltid vært bortskjemt og blitt tatt ekstra god vare på. Så det gjør meg litt trist å høre at moren din ber DEG om penger... og ikke vil la deg flytte ut fordi da kan hun ikke "ta vare" på seg selv.

Jeg sier flytt ut! Moren din har ingen rett til å kreve at en 18 åring skal ta vare på henne. Flytt for deg selv, bruk pengene dine på deg og ignorer alle spørsmål om penger. Si til henne at hun får greie seg selv. Hun er ikke dit ansvar. Du har rett til ditt eget liv.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan ringe familievernkontoret i din kommune hvis du trenger å snakke med noen, eller har spørsmål i forbindelse med å flytte ut. Jeg fikk hjelp til å bryte med moren min der. De tenker først og fremst på deg, ikke på at familien skal holde sammen for enhver pris.

Skrevet

Kjære TS,

Sitt med din mor og fortell at du er nå 18 år, du ønsker å være en voksen person, få ditt eget sted og føle deg som alle andre 18 åringer. Om hun tar offerrollen, la henne syte, og fortell at hun må ta ansvar for sitt eget liv. Snakk til henne som om hun er et barn, og behold roen uansett hvor mye hun skriker. Du skjønner, når man har depresjon (Fare for å høre ut som en hobbypsykolog nå, men jeg har selv gått igjennom en slik utvikling) så tilpasser man seg livet som det ligger an, hun tilpasser seg det faktum at hun kan bruke deg. Det er i det korte drag 'deilig' for henne å utnytte andre, men med tiden mister man all selvtillit. Det er ikke godt for henne, og det er ikke godt for deg. Din mor, pga sin deprisjon, er fast i et negativt handlingsmønster som hun kan fint bryte ut av, hun bare ser det ikke helt selv. Det er ikke synd i henne FØR HUN HAR LEVD ET LIV SOM GÅR UT PÅ Å UTNYTTE..Forstår du? Hun vil bli mye mer deprimert om du lar dette fortsette, nettop fordi ens barn er det som betyr mest for en mor. Hjelp HENNE til å HJELPE seg SELV, ved at DU tar avgjørelsen med å flytte ut, slik at hun MÅ ta vare på seg selv, og samtidig oppleve at du er voksen.

Jeg forstår det slik at dere har leiligheten dere har nå pga din situasjon, men tror du ikke hun fint kan finne en egen leilighet om hun GÅR til lege, og får lagt frem at hun trenger støtte pga psykologiske problem? Din bror trenger vel også en sjangse til å skjerpe seg?

Lykke til

Gjest BabyBlue
Skrevet

Flytt ut. Det eneste som binder deg til henne er blod. At hun er psykisk syk er ikke ditt ansvar! Kom deg vekk derifra før hun drar deg lenger ned i elendigheten.

Skrevet

jeg skjønner at du blir sinna da din mor forlanger penger til ting.. men at du som 18 år og din bror på 24 år ikke betaler deres egen tlf regning og klager for at din mor trenger penger til det blir jeg forbauset over.. dere er voksne mennesker, og så lenge dere bor hjemme, hadde jeg også forventet at dere hjalp til med mat og diverse, og ihvertfall betalt egen tlf regning..!

det er jo bare å flytte ut hvis det er så forferdelig.. å åpne egen konto har du full rett til nå som du er 18år, og din mor har ingen rett til innsyn i din økonomi.

høres dessuten ut som din mor kanskje trenger noe mere hjelp? Da tenker jeg mer sånn fra en offentlig instans...

Gjest Applestore
Skrevet

Hva bruker din mor de 1000kr i uka på? virker jo som om du betaler alt i huset. Jeg syns også at du bør flytte ut!

Jeg syns det er ufattelig mye ansvar moren din gir deg, i en alder av 18 år! At hun har samvittighet til noe sånt!

Skrevet

Jeg synes slettes ikke du er egoistisk, jeg synes heller det er på høy tid at du blir det og følger det ønsket du har om å flytte for deg selv. Det er så feil som det kan få blitt når barn ender opp som forsørgere av foreldrene sine, og enda mer feil blir det når moren din bevisst går inn for å spille på samvittigheten din for å få deg dit hun vil. Huff, jeg blir bare lei meg av å lese slike innlegg... :tristbla:

Skrevet

Jeg er enig med Mp84.

Jeg synes at det er rett og rimelig at voksne mennesker som alle har inntekt og bor sammen skal dele på regningene. Det eneste unntaket var dersom du eller din bror studerte, da ville jeg som mor støttet fullt ut så langt jeg kunne klare.

Ellers så er det ikke riktig at din bror skal reise og feste? mens han bor hjemme og lever på sin mor som må ha det forferdelig dårlig økonomisk.

Problemet her, slik jeg ser det, er at dere ikke har avklart på forhånd hvem som skal betale hva, og hvor mye. Det blir bare spilt på samvittighet fra måned til måned, og det er ikke riktig eller bra for noen.

Jeg tror også at deres mor kunne fått mer å rutte med dersom hun var helt alene. det kan virke som at det er lagt i beregning at dere er med å bidra til husholdningen. derfor får hun kanskje mindre?

1000 kr å forsørge 3 voksne er da ikke mulig!

Tror du gjør smart i å flytte ut, og få situasjonen på avstand, kanskje det kan bidra til et sunnere forhold til din mor?

Du virker oppegående, reflektert og flink. Tror nok du kunne kost deg alene, og bygget positive relasjoner til venner. Hva med å studere utenlands? ;) Søke stipend og lån, og komme deg laangt vekk en stund. Bare kose deg litt, samtidig som du studerer noe du synes er kjekt? http://www.studereiutlandet.no/ (tror du hadde likt å studere psykologi)

Bare et tips. ;)

Jeg tror også at din mor sikkert er snill og veldig glad i dere, men at hun har kommet i en vond sirkel. Denne blir dere også del av så lenge dere bor hjemme, eller ting ikke blir snudd på andre måter. Lykke til! :)

Skrevet

Du forteller om en familie med lite ressurser, både til å takle jobb, økonomi og relasjoner. Du er 18 år, du forteller også om helseproblemer. Du står i stor fare for å bli værende i samme runddans som dine foreldre (og bror?).Jeg vil anbefale deg å begynne på utdannelse så fort du kan. Helst på en høyskoleutdannelse. På den måten får du mer ressurssterke venner, du kommer inn i et stimulerende miljø, og ikke minst du vil ha en bedre økonomisk situasjon. Kanskje klarer du ikke studiene på vanlig tid, men jeg vet at høyskoler og universitet er veldig behjelpelig med å legge forholdene til rette slik at du til slutt kommer i mål. Du er ung og det gjør ikke noe om du skulle bruke 5 eller 6 år på en utdannelse. Mangler du fag, begynn med en gang å ta opp dette.

Det er bare du som kan lage livet ditt, og veien blir til mens man går. Ønsker deg lykke til og vil bare si at ingen bør bo under de forholdene du beskriver.

• Liker 2
Skrevet

Kan høres ut som om ssialtjenesten forvalter økonomien til moren din, at de betaler husleie og strøm, så får hun resten til livsopphold.

I og med at både du og broren din er myndige vil nok utregningen av stønad være påvirket av at dere begge bor med mor. Og jeg regner med de mener dere begge bør være med å dekke utgiftene i huset. Hvis det er slik ville din mor faktisk fått mer i stønad hvis hun bodde alene.

Sier seg selv, bor du alene må du alene dekke utgiftene til strøm og husleie, bor du sammen med to andre myndige personer er det tre om å dekke den samme regningen.

Jeg vet ikke om du har arbeidsavklaringspenger fra NAV eller om 5000 er hva du får utbetalt pr måned eller hver 14. dag. Men jeg tenker du kan bestille deg en time på NAV-kontoret ditt. Hvis de spør hva det gjelder, kan du si at du trenger å snakke med noen om hele livssituasjonen din, både bolig og videre arbeid mtp arbeid og aktivitet (hvis det er mulig for deg da).

Noen foreslo studier, det kan være fornuftig hvis du trenger å komme vekk. Å flytte på en studenthybel for deg selv, samtidig som du er i ett miljø med andre unge mennesker. Jeg vet ikke hvilke rettigheter du har, men selv om ikke NAV kan dekke hele utdanningen din, og det er mulig for deg å fullføre skolegang, tenker jeg det er den beste billetten din ut av den situasjonen du er i nå.

Jeg har sett litt for mange i din situasjon som ikke kommer seg ut av en slik situasjone, og du trenger vel ikke se lenger enn til din bror, som er 24 år, har lønn fra NAV pg bor hjemme med mor. Det skal jo ikke være slik.

Jeg regner med du vil få lite støtte til ett slikt prosjekt fra din mor og din bror, og derfor kan det være lurt å ha diskutert med andre (NAV) hva du gjør når/hvis du møter motstand.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...