AnonymBruker Skrevet 10. november 2010 #1 Skrevet 10. november 2010 Jeg har nylig vært hos legen og tatt blodprøver fordi jeg mistenker at jeg muligens har lavt stoffskifte. Har ikke fått svaret på prøvene enda, men ville bare lufte "symptomene" mine her for å høre hva dere her inne sier om dette... Jeg er/har: - Skikkelig frysepinn (tok nettopp tempen og den viste 34,5 grader). - Avhengig av fuktighetskrem i ansikt og på hender, men huden føles fort tørr på ryggen og leggene også. - Veldig ofte trøtt og sliten--føles som om jeg ikke er helt til stede i mitt eget hode. - Sliter litt med å konsentrere meg og faktisk huske det jeg leser (er student) - Gått opp ca. 6 kg på halvannet år - Periodevis "voksesmerter" selv om jeg for lengst har sluttet å vokse (i lengden) - Veldig ofte hodepine--begynner i nakken og jobber seg fremover - Ofte litt nedstemt, som om jeg ikke er bra nok, osv. - Lav sexlyst - Hyppig soppinfeksjon - Ekstremt overaktiv blære (er sikkert på do 15 ganger i døgnet)--kan godt være psykisk, men plagsomt uansett. - Veldig tydelige ringer under øynene - Ofte luft i magen - Periodevis tungpustet--ikke type astma, men sånn at det føles som om noen klemmer hardt øverst på brystet mitt og halsen...ubehagelig... Forsøkte å ta opp dette med min forrige fastlege for ca. et år siden--hun bare avviste meg før jeg fikk sagt noe annet enn at jeg ofte er trøtt og ba meg kjøpe jerntabletter på apoteket. Hun var en av de legene som omtrent ikke ser på en når man snakker og diagnoserer/avfeier omtrent uten kontrollspørsmål. Var hos henne for å få sykemelding pga influensa/sterk forkjølelse--var pottetett, hadde vondt i hodet, sår i halsen og følte meg generelt sett ikke bra--og det eneste hun gjorde var å be meg gape og si ahh, for så å si, "jeg ser ingen grunn til at du ikke kan jobbe nå". Men, uansett, byttet fastlege i sommer og var kun hos henne en gang (for noe helt annet) før hun gikk ut i fødselspermisjon. Det er vikaren til denne legen som endelig foreslo at vi kan ta et par blodprøver å teste dette. Uavhengig av hva resultatet av blodprøvene blir, så er det deilig når legen faktisk hører på hva man sier når kroppen ikke fungerer helt som den burde!
AnonymBruker Skrevet 10. november 2010 #2 Skrevet 10. november 2010 Kanskje, kanskje ikke... Jeg hadde flesteparten av de symptomene du nevner. Legen mente bare at jeg var lat og at jeg sikkert spiste godteri ofte mens jeg leser (jeg er også student). I følge henne var det heller ikke rart om jeg plutselig hadde behov for å mange timer mer per natt enn jeg gjorde før, siden jeg sikkert leste så mye mer som student enn som elev. Sannheten var jo at jeg endte opp med å "aldri" lese, jeg lå heller i senga og sov. Mine blodprøver var såvidt innenfor referanseverdiene. En del leger ser både på symptomer og blodprøver og kan ut fra det bestemme seg for å prøve ut medisiner mot lavt stoffskifte en stund for å se om det blir noen bedring for pasienten - selv om vedkommende ifølge referanseverdiene ikke kan klassifiseres som syk. Mange andre leger ser kun på referanseverdiene og konkluderer med andre ting, som i mitt tilfelle. Merk også at disse blodprøvene har døgnvariasjon. Tidlig om morgenen har man visstnok "lavest stoffskifte" i følge blodprøvene, og så stiger det ganske kraftig ut over dagen. Jeg har sett ganske ulike tall for samme person i løpet av en dag Lykke til uansett hvordan det går! Du kan gjerne oppdatere her underveis
AnonymBruker Skrevet 10. november 2010 #3 Skrevet 10. november 2010 TS her, Jeg har kun vært student siden August (jobbet fulltid før dette), så tviler sterkt på at symptomene mine har noe med livet som student å gjøre. Selvfølgelig kan det være andre faktorer som spiller inn her, men synes det er greit at legen min i hvertfall ville sjekke det opp.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå