Athene Skrevet 16. november 2010 #21 Skrevet 16. november 2010 Vi forlovet oss da vi bestemte oss for å gifte oss på en gitt dato. På det tidspunktet hadde vi vært sammen i mange år, var ferdig med studier og hadde vært noen år i jobb og hadde kjøpt hus sammen og prøvd å bo sammen noen år. Vi visste også at vi ønsket barn i nær fremtid. Vi hadde aldri hatt en pause, hadde (og har) aldri alvorlige krangler og dype uenigheter. For meg var dette riktig, andre har andre prioriteringer og andre syn på det å være forlovet. Når det er vanlig å forlove og gifte seg er også avhengig av miljø og omgivelser. Selv er vi begge akademikere med lang utdannelse, og barn av foreldre som giftet seg da de var ca 30. Både venner og familie hadde nok sett litt rart på oss om vi forlovet oss tidlig i 20 årene.
Jade Skrevet 16. november 2010 #22 Skrevet 16. november 2010 Det viktigste er ikke hvor lang tid det er mellom forlovelse og giftermål. Det viktigste er at man faktisk mener det! Bare dumt å forlove seg, og når folk spør 5 år etter når de skal gifte seg, så svarer de at nei, de er i mot ekteskapet
AnonymBruker Skrevet 16. november 2010 #23 Skrevet 16. november 2010 Selvfølgelig kan man tillegge ordet andre betydninger fordi det passer en. Folk gjør jo det hele tida, her med tanke på forlovelse. Om du eller jeg eller hvemsomhelsten på KG eller alle andre plasser mener det er riktig, er et helt annet spørsmål. Synes du virkelig det handler om at man selv kan tillegge et ord en betydning? Hva betyr da: sur? Glad? Likegyldig? Alle disse ordene har en betydning. Ekteskap er også tillagt en betydning. Man kan ikke bare endre hva ordet BETYR.
fruBeist Skrevet 17. november 2010 #24 Skrevet 17. november 2010 Synes du virkelig det handler om at man selv kan tillegge et ord en betydning? Hva betyr da: sur? Glad? Likegyldig? Alle disse ordene har en betydning. Ekteskap er også tillagt en betydning. Man kan ikke bare endre hva ordet BETYR. Hva jeg synes er egentlig likegyldig her, jeg snakker om hva folk faktisk gjør. Det er mange som setter på seg ringer og kaller seg forlovet i årevis uten noen plan om å gifte seg. Ergo lager de sin egen betydning av ordet. Dessuten finnes det mange grader av både glad og sur. Jeg blir litt sur når bossposen revner, men veldig sur om noen ringer på og vekker meg midt på natta. Folk må få lov til å velge sin grad av forlovelse. Og du skal selvfølgelig få lov til å synes det er teit Husk på din Kant, nå: Tingen i seg selv, og tingen for meg. Stor, stor forskjell.
Jade Skrevet 17. november 2010 #25 Skrevet 17. november 2010 For meg betyr forlovelse å vaske klær. Det er MIN grad av forlovelse. Jeg må få lov til å mene det jeg vil og tilegne ord egne betydninger
AnonymBruker Skrevet 17. november 2010 #26 Skrevet 17. november 2010 Har ikke så mye å si hvor lenge en er sammen før en forlover seg, men om en da ikke gifter seg innen et halvt-et års tid blir det bare dumt. Langvarige forlovelser som går over flere og flere år ser ut som noe som en av partene egentlig har ombestemt seg. Noen ganger tar det litt lengre tid en 6 månder å planlegge ett bryllup. Syntes du er fryktelig negativ mot menneskene her på forumet 1
pamis Skrevet 17. november 2010 #27 Skrevet 17. november 2010 Jeg traff kjæresten min da jeg var 18 og han var 23. Vi var sammen i 4 år før vi forlovet oss og nå har vi vært forlovet i 4 år og skal gifte oss neste år
pamis Skrevet 17. november 2010 #28 Skrevet 17. november 2010 men om en da ikke gifter seg innen et halvt-et års tid blir det bare dumt. Langvarige forlovelser som går over flere og flere år ser ut som noe som en av partene egentlig har ombestemt seg. Meg og kjæresten min har vært forlovet i 4 år nå. Vi ble forlovet fordi vi ville dele livet sammen, ikke fordi det på død og liv måtte skje med en gang. Vi ville gjerne ha ting mer på plass først, som arbeid, gjøre ferdig utdannelse osv. Er da slettes ikke noe galt i det!
Sølvdugg Skrevet 18. november 2010 #29 Skrevet 18. november 2010 Meg og kjæresten min har vært forlovet i 4 år nå. Vi ble forlovet fordi vi ville dele livet sammen, ikke fordi det på død og liv måtte skje med en gang. Vi ville gjerne ha ting mer på plass først, som arbeid, gjøre ferdig utdannelse osv. Er da slettes ikke noe galt i det! Ikke meningen å kritisere, bare et spørsmål, men hvorfor er det da ikke "godt nok" å bare være sammen/samboere? Vi har vært sammen i nesten 10 år, samboere i 6, og er strålende fornøyd med det. Vi har heller ikke giftet oss enda pga penger, jobb osv.
fruBeist Skrevet 18. november 2010 #30 Skrevet 18. november 2010 For meg betyr forlovelse å vaske klær. Det er MIN grad av forlovelse. Jeg må få lov til å mene det jeg vil og tilegne ord egne betydninger Om du har lyst til å love evig troskap til klesvasken din, så kan vel ingn nekte deg det. Hvor smart du framstår i andre sine øyne er jo et annet spørsmål (alle kan synge, spørsmålet er hvor vakkert det låter http://forum.kvinneguiden.no/uploads//emoticons/default_icon_wink.gif' alt=';)'> ) Poenget mitt er at folk faktisk lager sine egne betydninger av ordet forlovelse, og hvorfor skulle det egentlig være noe problem for andre hvordan man innretter livene sine? Så lange man ikke plager andre. Om du eller jeg eller hvermansen ikke vil ha en langvarig forlovelse, så ikke ha en langvarig forlovelse da. Så enkelt er det.
juliane Skrevet 18. november 2010 #31 Skrevet 18. november 2010 For min del skjønner jeg godt at ikke alle som er forlovet har muligheten til å gifte seg i løpet av et år. Men jeg reagerer på dem som kaller seg selv forlovet uten å ha planer om å gifte seg i det hele tatt. For da er man rett og slett ikke forlovet.
AnonymBruker Skrevet 18. november 2010 #32 Skrevet 18. november 2010 Vi ble forlovet etter 6 mnd, var forlovet i 4 år før det ble slutt. Han hadde visst ikke planer om å gifte seg alikavell han, hver gang jeg tok opp bryllup så sa han at det ikke kom til å skje. Skjønner ennå ikke den dag i dag hvorfor han ville forlove seg med meg
Jade Skrevet 18. november 2010 #33 Skrevet 18. november 2010 Om du har lyst til å love evig troskap til klesvasken din, så kan vel ingn nekte deg det. Hvor smart du framstår i andre sine øyne er jo et annet spørsmål (alle kan synge, spørsmålet er hvor vakkert det låter http://forum.kvinneguiden.no/uploads//emoticons/default_icon_wink.gif' alt=';)'> ) Poenget mitt er at folk faktisk lager sine egne betydninger av ordet forlovelse, og hvorfor skulle det egentlig være noe problem for andre hvordan man innretter livene sine? Så lange man ikke plager andre. Om du eller jeg eller hvermansen ikke vil ha en langvarig forlovelse, så ikke ha en langvarig forlovelse da. Så enkelt er det. Da misforsto jeg deg. Jeg trodde at du synes det var helt greitt å være forlovet for aldri å ha tenkt å gifte seg. Jeg er enig i at lange forlovelser er like riktige som korte forlovelser. Så lenge man faktisk har tenkt å gifte seg.
AnonymBruker Skrevet 18. november 2010 #34 Skrevet 18. november 2010 Jeg synes langvarige forlovelser er helt fint, og begynner å få lyst på en selv;) Jeg har vært sammen med min kjære i tre år, og vi har bodd sammen i snart et år. Barn og giftermål ligger et stykke frem i tid ennå, men vi er veldig enige om at vi vil dit når det passer litt bedre (vil ihvertfall fullføre studiene, og ha råd til et fint bryllup). Men fordi jeg vet at det er ham og ingen andre jeg har tenkt å leve sammen med, har jeg lyst til å forlove meg. Jeg vil at det skal synes, helst ville jeg stått på toppen av verden og ropt det ut :rødme: Hvis ikke han gjør noe med det kan det tenkes jeg frir selv:)
fruBeist Skrevet 18. november 2010 #35 Skrevet 18. november 2010 Da misforsto jeg deg. Jeg trodde at du synes det var helt greitt å være forlovet for aldri å ha tenkt å gifte seg. Jeg er enig i at lange forlovelser er like riktige som korte forlovelser. Så lenge man faktisk har tenkt å gifte seg. Jeg kunne ikke tenke meg å gå rundt og være forlova uten plan om å gifte meg. (ble pressa inn i noe slikt for maaaange år siden) Nå bestemte vi oss for å gifte oss, og 4 måneder etter var vi gift. Men igjen, hva andre måtte finne på å gjøre er meg revnende likegyldig. Jeg liker ikke at andre legger seg opp i hvordan jeg lever mitt liv (tro meg, det kan komme mange og merkelige meninger fra andre om mitt liv, to kvinfolk som har gifta seg og vil på sikt ha barn), og legger meg da heller ikke opp i andres valg. Med mindre jeg blir spurt med et direkte Hva synes du om mitt valg.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå