Gå til innhold

Flyttet inn i leilighet i enebolig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Flyttet inn i leilighet for ei uke siden, dette er en kjelleleilighet/underetasjeleilighet? Hva er forskjellen? Men den ligger i en enebolig, så det er huseierne som bor oppe og jeg nede. Skulle melde flytting, og siden det er flere boenheter må jeg ha bolignummer. Spurte utleier og de viste ikke (har hatt flere som har bodd her, og ingen har spurt før). Men fikk beskjed om å bare prøve å skrive inn husnummer, men må jo ha noen bokstaver og 4 siffer i bolignummeret.

Ringte kommunen og oppgir adressen, og spør om hun kan finne ut hva som er bolignummeret. Fikk da beskjed om at boligen er registrert som enebolig, og ikke som enebolig med kjellerleilighet. Deretter sier hun "så da kan jo du egentlig ikke flytte dit."

Hva skjer nå? Jeg kan vel ikke måtte flytte? Huset er bare ti år, og det er bygget med leiligheten, så den er nok bygget etter forskriftene. Leiligheten er mye mindre enn delen huseierene disponerer også, så det er vel da ikke skattbart. Det bør vel bare være for kommunen å kontakte huseiere, for deretter å registrere hvordan huset er?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror dette har noe med om leiligheten din er godkjent av kommunen for utleie eller ikke. I og med at den ikke er registrert hos kommunen, er den mest sannsynlig ikke godkjent heller (eller forsøkt godkjent). Godkjenningen går vel på rømningsveier i forhold til brann osv, kanskje også standarder på andre måter. Du burde spørre utleier om leiligheten er godkjent, og om de eventuelt kan snakke med kommunen om det, slik at du får et slik nummer. Nummeret er veldig viktig fordi det vil gjøre det enklere for feks ambulanse/brannvesen å vite hvilken inngang du bor i, om du bor oppe eller nede - noe som er viktig når sekundene teller.

Du kan alltids la være å si noe til dem også, men jeg vet ikke om du får registrert deg i folkeregisteret da..

Skrevet

Hei

Jeg har tidligere leid en kjellerleilighet som ikke var godkjent for utleie - den var ikke godkjent pga takhøyden.

Skrevet

Eg har bodd i kjellarleiligheit fleire gongar, brukar same husnummer som huseigar i adressa, treng ikkje noko bokstav. Det er iallfall ikkje vanleg her omkring.

Skrevet

Eg har bodd i kjellarleiligheit fleire gongar, brukar same husnummer som huseigar i adressa, treng ikkje noko bokstav. Det er iallfall ikkje vanleg her omkring.

Jo man trenger bokstav! Er ikke husnummer det er snakk om, men bolignummer. F.eks visst det er et hus som har to kjeller/sokkelleiligheter har den ene U0101 og den andre U0202 (U'en står for underetasje) :) Hovedetasjen har vel H eller noe slikt, men det er jeg ikke sikker på. Men det er såklart ikke bare å gjette seg frem til nummeret selvom det er standard regler for hva nummeret blir, for den må jo faktisk være registrert, og det er den ikke i dette tilfellet. Da skulle nummeret stått på dørkarmen på ytterdøra (altså om man åpner døra og ser der hengslene henger) :)

Gjest ~Fantabulous_kitten~
Skrevet

Jo man trenger bokstav! Er ikke husnummer det er snakk om, men bolignummer. F.eks visst det er et hus som har to kjeller/sokkelleiligheter har den ene U0101 og den andre U0202 (U'en står for underetasje) :) Hovedetasjen har vel H eller noe slikt, men det er jeg ikke sikker på. Men det er såklart ikke bare å gjette seg frem til nummeret selvom det er standard regler for hva nummeret blir, for den må jo faktisk være registrert, og det er den ikke i dette tilfellet. Da skulle nummeret stått på dørkarmen på ytterdøra (altså om man åpner døra og ser der hengslene henger) :)

Er ikke alltid nummeret står i dørkarmen fordet om boligen er godkjent.

Skrevet

Ok, det er kanskje litt meir utbreidt i større byar enn på "landsbygda" då. Her har vi ingen bolignummer i døra...

Ville uansett bedt huseigar nøste opp i dette. Lykke til :)

Skrevet

Jeg var nylig hos kommunen for å få godkjent 3. etasje i huset vårt som utleiedel. Der fikk jeg beskjed om at så lenge vi ikke hadde bygget om huset, og utleiedelen ikke var en helt egen enhet, så trengtes ingen godkjenning, og dermed heller ikke noe eget bolignummer. Tror noe av det avgjørende var at vi hadde felles gang. Så selv om det ikke har eget nummer, så trenger det ikke bety at det er noe galt med den.

Litt på siden, ang. at ambulansen skal finne frem: Er det noen som oppgir husummeret når de ringer? De fleste ville vel sagt de ringer fra "Storveien 28c, 3 etg" heller enn "HU302"?

Skrevet

Ok, det er kanskje litt meir utbreidt i større byar enn på "landsbygda" då. Her har vi ingen bolignummer i døra...

Ville uansett bedt huseigar nøste opp i dette. Lykke til :)

Teller Florø som en større by? *knis*

*meg du siterte* :)

Skrevet

Litt på siden, ang. at ambulansen skal finne frem: Er det noen som oppgir husummeret når de ringer? De fleste ville vel sagt de ringer fra "Storveien 28c, 3 etg" heller enn "HU302"?

Hehe, nei det tviler jeg på :) Jeg ser mer for meg at man kanskje søker opp personen, og ser hvilket bolignummer han/hun er registrert på? På denne siden står det litt under spørsmål og svar; Bolignummer.no blant annet dette:

Hvilken nytte har den enkelte av å ha bolignummer?

Svar: Ved at utrykningskjøretøyer kjenner den fullstendige adressen, kan det bety at de sparer verdifull tid - noe som kan være skillet mellom liv og død om ulykken er ute. Telefon-, bredbånd-, og kabelselskaper krever også at boligadressen er komplett med bolignummer for å kunne installere i leiligheten din. Framover vil også stadig flere kunne benytte seg av bolignummer, blant andre post og budbilfirmaer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...