Gå til innhold

Senke tak i gammel leilighet?


angara

Anbefalte innlegg

Det skjærer meg i hjertet å i det hele tatt vurdere dette, men her er saken:

Vi bor i en gammel leilighet fra ca 1900, som det er gjort veldig lite med i årenes løp, og det var derfor vi falt pladask for den på visning. det er høyt under taket og gamle detaljer.

Uheldigvis er det veldig lytt, og vi hører hvert et skritt som de i leiligheten over oss tar.

Nå har ungkaren over oss fått en samboer, og der det før var kun en person som tasset rundt i sokkene, er det nå en dame som konstant går rundt med sko (eller tøfler med hard såle?) og det tripper og tramper ustanselig over hodet vårt.

Vi kan jo ikke be henne gå mer i sokkelesten, og jeg innser at vi må ta noen grep i leiligheten vår.

Vi har en liten baby som våkner om natta når de i etasjen over står opp for å gå på do, så lytt er det når de går over golvet, og jeg tenker med gru på hvordan det vil bli hvis paret over selger, og det flytter inn en gjeng studenter der (de andre leilighetene i blokka har blitt studentkollektiv alle sammen), med fest og dans og mange gjester.

Tanken på å selge har slått meg, men dette er jo drømmeleiligheten!

Noen som har erfaring med lydisolering av tak? Det er ikke stemmer og slikt vi hører, men alt som faller mot golvet, og alle skritt de tar. Er det mulig å få det mer lydisolert ved å senke takene (i allefall på soverommet til babyen?) Er dette dyrt, hvis vi skulle gjøre det i hele leiligheten på 100 kvadrat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Huff, dette høres fælt ut, men det er ikke så mye annet å gjøre enn å bli vant til støy, flytte eller lydisolere. For å få lydisolering bør det monteres lydbøyler (metall) og doble(minst) gipsplater i taket. Disse må så sparkles og males, og så skal det jo legges lister. Det er en del arbeid med tak så det blir nok ikke billig, vi kan jo ta et raskt overslag. La oss si at det tar to håndtverkere én uke å gjøre jobben (uten maling), og timeprisen er 800 kr, da blir det 84 000 i arbeid. Så er det materialer, la oss si 10 000 kr i gips og 10 000 på andre ting. Så er det mva på 25%. Nå er dette priser tatt ut av luften, men det gir jo en liten pekepinn på hva man kan forvente seg. Det er ikke veldig vanskelig å gjøre dette selv (man bruker gipsheis) med litt research, men det er myye jobb. Bare det å få materialer i hus er ganske arbeidskrevende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig skal du ikke flytte fra drømmeleiligheten pga et så lite problem! Du kan jo risikere å få nøyaktig det samme i neste leilighet, og da har dere kastet bort en haug med penger på megler, flytting og alt annet.

Dette kan du glatt gjøre selv. Håndverker eller ikke! (Utenom å flytte lyspunkter, selvfølgelig.) Har du ikke verktøyet du trenger kan du leie det hos Maxbo. Totalt unødvendig med en haug med dyre håndverkere, og dobbel gips i tak vil jeg ikke tro er nødvendig når du får lydbøyler og lydplater. Kjøp materialene dine hos byggmax eller liknende (ikke Maxbo).

Bor du i Oslo kan jeg godt komme og fortelle dere hvordan dere skal gjøre det best, enklest og billigst mulig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har litt samme problem.. bor i en slik gammel bygård, til tider er det lytt. Man blir dritlei av naboene. Særlig er det irriterende å bli påtvunget naboens samlivsproblemer med kona.. åh Gud.. blir så lei! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...