Litjtuppa Skrevet 9. november 2010 #1 Del Skrevet 9. november 2010 Lurer på om det går an å ettermontere antispinn eller hva det nå heter på en bil som ikke har det? (Toyota 2005 mod 1,6litersmotor) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
feuerstein Skrevet 9. november 2010 #2 Del Skrevet 9. november 2010 Teoretisk mulig. I praksis: glem det. Det vil være billigere å bytte ut bilen med en lignende som har antispinn i utgangspunktet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Audiot Skrevet 10. november 2010 #3 Del Skrevet 10. november 2010 Stemmer det Feuer sier. Dessuten, om du kan kjøre bil trenger du ikke antispinn. Er slitsomt å kjøre med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aluminium Skrevet 10. november 2010 #4 Del Skrevet 10. november 2010 Det er muligens noe av det dummeste jeg har hørt. På svakt motoriserte biler med forhjulstrekk, kan jeg til en viss grad være enig, men så snart man får litt mer effekt og moment er antispinn slett ikke dumt. Biler med bakhjulstrekk trenger virkelig antispinn, spesielt på vinter. For all del, man klarer seg fint uten, men det er mye mer avslappende og trygt å ha det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Audiot Skrevet 11. november 2010 #5 Del Skrevet 11. november 2010 Audien min med fwd har 250hk/450nm. Med ESP kommer man alt for treigt opp i fart, med ESP avslått går det mye fortere. Noen gang prøvd å stå i bratt, svinglatt bakke å ta igang med ESp på? Det går ikke, skru av å du kommer rett opp. Om du ikke visste det så kutter ESP'en motorkrafta voldsomt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aluminium Skrevet 11. november 2010 #6 Del Skrevet 11. november 2010 Joda, i enkelte tilfeller som det der vil man selvsagt kunne bli hindret av ESP. Det at du kommer for tregt opp i fart kan også forklares med en kombinasjon av dårlige dekk samt alt for hardt gasspådrag. Da spinner man rett og slett. Om jeg har prøvd å stå i en bratt bakke og ta av? Gjett om. Jeg har vært fryktelig nær å ikke komme meg av flekken flere ganger, da en eldre bakhjulstrekt bil med automat uten hjelpemidler. Hadde det her hjulpet med antispinn Utvilsomt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
feuerstein Skrevet 11. november 2010 #7 Del Skrevet 11. november 2010 Audien min med fwd har 250hk/450nm. Med ESP kommer man alt for treigt opp i fart, med ESP avslått går det mye fortere. Hadde du hatt en Audi med 250 hk originalt ville du hatt quattro, og med quattro ville du ikke hatt problem med å komme opp i fart på dårlig føre. Ikke klag over bilens systemer når du med viten og vilje har gått utenfor de parametre de særdeles kompetente ingeniører i Ingolstadt har satt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
charlott Skrevet 18. november 2010 #8 Del Skrevet 18. november 2010 Audien min med fwd har 250hk/450nm. Med ESP kommer man alt for treigt opp i fart, med ESP avslått går det mye fortere. Noen gang prøvd å stå i bratt, svinglatt bakke å ta igang med ESp på? Det går ikke, skru av å du kommer rett opp. Om du ikke visste det så kutter ESP'en motorkrafta voldsomt. Derfor er det også for mange biler anbefalt å skru av ESP (etc) ved kjøring i dyp snø/vanskelige forhold. Dette er for at man trenger skikkelig pådrag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Audiot Skrevet 18. november 2010 #9 Del Skrevet 18. november 2010 (endret) Nettopp. Og om bilen spinner med esp på skal man ha full gass fordi systemet automatisk regulerer krafta til hjulene. Dermed ryker Aluminium sin teori om for mye gasspådrag... Endret 18. november 2010 av Audiot Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aluminium Skrevet 19. november 2010 #10 Del Skrevet 19. november 2010 (endret) Tja, både og. Dersom antispinn kobler inn så har du i utgangspunktet gitt for mye gass eller du har for dårlige dekk. Jeg har selv kjørt en S60 med 180 hk turbo. Det er absolutt ingen problemer å få antispinn til å koble inn ved hard akselerasjon, spesielt ikke med dårlige dekk og selv på våt og grov asfalt kan man få antispinn på sommerdekk. Dersom man derimot bruker litt fornuft kommer man seg fint opp i fart uten å spinne/koble inn antispinn. Kombiner dette med gode piggdekk og det blir enda enklere. Problemet er vel gjerne å komme seg i gang, og på de fleste biler med automat er det vel en slags form for vintermodus som gjør at bilen starter i 2. eller 3. gir. Jeg har iallefall dette på selv min 27 år gamle Mercedes... Endret 19. november 2010 av aluminium Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå