Gå til innhold

Tips til volleyball-øvelser?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal være vikar i gym i en 9.klasse. Temaet er volleyball. Har veldig lite peiling på dette, så lurte på om noen her kunne kommet med tips til øvelser og leker relatert til volleyball. Har kun 1 skoletime, dvs en halvtime i praksis (pga skifting og dusjing). Vil ikke spille volleyball tror jeg pga liten plass og er usikker på reglene selv.

Tenker på trening 2 og 2 med baggerslag og fingerslag.

Noe annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest WendyClear

Jeg skal være vikar i gym i en 9.klasse. Temaet er volleyball. Har veldig lite peiling på dette, så lurte på om noen her kunne kommet med tips til øvelser og leker relatert til volleyball. Har kun 1 skoletime, dvs en halvtime i praksis (pga skifting og dusjing). Vil ikke spille volleyball tror jeg pga liten plass og er usikker på reglene selv.

Tenker på trening 2 og 2 med baggerslag og fingerslag.

Noe annet?

En fin øvelse å varme opp med som også handler om lagspill:

Elvene løper sidelengs rundt i en ring. En elev får en ball og skal kaste den over til en annen elev i ringen og rope navnet på elven han/hun kaster til. Her kan det også komme inn fler baller etterhvert.

Deretter kan elevene øve mer på de forskjellige slagene.

Hvor lenge skal de ha dette som tema? Er det kun denne timen? I så fall burde du nok lese deg opp i reglene og la dem spille litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal være vikar i gym i en 9.klasse. Temaet er volleyball. Har veldig lite peiling på dette, så lurte på om noen her kunne kommet med tips til øvelser og leker relatert til volleyball. Har kun 1 skoletime, dvs en halvtime i praksis (pga skifting og dusjing). Vil ikke spille volleyball tror jeg pga liten plass og er usikker på reglene selv.

Tenker på trening 2 og 2 med baggerslag og fingerslag.

Noe annet?

En ting kan jo være å lære dem at baggerslag er å treffe armen med underarmene og ikke hendene, jeg husker fra min skoletid at det var mange som hadde de merkeligste baggerslag. Armene skal ikke bevege seg noe særlig, man skal bruke beina.

Smash er kanskje litt i overkant, siden man da bør kunne tilløpet (det er ikke bare å hoppe opp) og ha brukbar ballfølelse, men mottak er enklere å trene på. Er det du og en hel klasse? Avhengig av hvor mange dere er kan jo dette være bra mottakstrening: En står foran tre stykker og kaster ballen tilfeldig mot dem. De skal ta i mot (med baggerslag), og kommunisere seg i mellom (rope JA!) hvis de har til hensikt å ta ballen. Da må de flytte seg og også passe på å komme seg i posisjon til å kunne slå et bra mottak. Så skal da ballen ideelt sett fram til den som kastet den.

Hvis du føler deg usikker på reglene bør du ta en kikk på www.volleyball.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...