Gjest Sobril Skrevet 17. februar 2011 #681 Del Skrevet 17. februar 2011 (endret) Mårnings Problemstillinger er i grunn ganske festlig Endret 17. februar 2011 av Sobril Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Purple Haze Skrevet 17. februar 2011 #682 Del Skrevet 17. februar 2011 Hei Ser ut som du er godt i gang, og har fått en viss oversikt, så da går det nok kjempebra det her Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pingting Skrevet 17. februar 2011 #683 Del Skrevet 17. februar 2011 Heiaheia! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 17. februar 2011 Forfatter #684 Del Skrevet 17. februar 2011 Jeg fikk endelig tak i ham jeg skulle prate med, og han ga meg flere tips. I tillegg sa han at han kunne se over og kommentere et utkast til prosjektbeskrivelse før jeg leverte søknaden - kjempesnilt! Jeg har skrevet en ca seks sider i dag (men noe må omskrives litt etter jeg pratet med ham) og har tenkt å bruke morgendagen, og eventuelt helgen, på å skrive ferdig utkastet og sende det til ham. Det er jo slett ikke sikkert at jeg får stillingen, det kan være at de som ansetter allerede har sett seg ut noen masterstudenter de selv kjenner til. Men uansett er dette bra trening for å skrive en slik prosjektbeskrivelse, hvis jeg skulle gjøre det en gang senere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ember Skrevet 17. februar 2011 #685 Del Skrevet 17. februar 2011 Så kjempespennende!!! Men du, nå vet jeg ikke hvordan de gjør det sånn jevnt over, men de phd'ene jeg har sniffet på har vært sånn at javisst skal du skrive prosjektbeskrivelse(og så klart må den være knallgod), men det er lov å endre på den når du har fått stipendiatet, i samråd med veileder og sånn Bare for å få deg til å slappe litt mer av, om mulig Masse masse lykke til i alle fall! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 17. februar 2011 Forfatter #686 Del Skrevet 17. februar 2011 Ja, problemstilling, fremdriftsplan og metode vil nok bli endret litt etterhvert. Jeg har f.eks fått en underproblemstilling i min masteroppgave som jeg ikke hadde tenkt på da jeg startet. Men på masteren så skrev jeg prosjektbeskrivelse i samarbeid med veileder, og jeg fikk hele tiden tilbakemelding for å forbedre den, til den ble godkjent. Her får jeg ikke noe slikt, enten er det avslag eller så får jeg stillingen. Det er litt mer skremmende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Purple Haze Skrevet 18. februar 2011 #687 Del Skrevet 18. februar 2011 God morgen Krysser fingre for at du får stillingen. Blir spennende dette altså! Ha en flott fredag Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ember Skrevet 18. februar 2011 #688 Del Skrevet 18. februar 2011 Ja, problemstilling, fremdriftsplan og metode vil nok bli endret litt etterhvert. Jeg har f.eks fått en underproblemstilling i min masteroppgave som jeg ikke hadde tenkt på da jeg startet. Men på masteren så skrev jeg prosjektbeskrivelse i samarbeid med veileder, og jeg fikk hele tiden tilbakemelding for å forbedre den, til den ble godkjent. Her får jeg ikke noe slikt, enten er det avslag eller så får jeg stillingen. Det er litt mer skremmende. Åja, absolutt! Ettersom hva en av professorene fortalte meg, så vil de se at du egner deg som stipendiat, at du viser du kan jobbe selvstendig, og at du klarer å spinne relevante, spennende tanker rundt temaet og å konkretisere det i et bra prosjekt. Det skal liksom være litt sånn "helt alene", det er en del av "testen". Tror, ut fra hvordan du skriver her på KG, at det skal du klare kjempebra! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 18. februar 2011 Forfatter #689 Del Skrevet 18. februar 2011 Tusen takk. Jeg ser jo heller ikke bort fra at de som utlyser stillingen kan ha egne masterstudenter i tankene, og at selve utlysningen bare er en formalia. Men det er uansett en veldig god trening for meg - om jeg ikke får denne, så er jeg kanskje bedre rustet til å skrive en enda bedre prosjektbeskrivelse skulle det dukke opp et annet stipendiat i fremtiden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Purple Haze Skrevet 19. februar 2011 #690 Del Skrevet 19. februar 2011 Ha en fin lørdag Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 19. februar 2011 Forfatter #691 Del Skrevet 19. februar 2011 Fin lørdag til deg også. God formiddag. Fikk ikke gjort så mye som jeg hadde håpet i går, så får fortsette i dag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pingting Skrevet 19. februar 2011 #692 Del Skrevet 19. februar 2011 Helleu! God morgen! *sender gode jobbevibber* (eh, ikke behold dem så lenge da, jeg trenger dem visst selv i dag og... ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 19. februar 2011 Forfatter #693 Del Skrevet 19. februar 2011 Takker! Du kan beholde dem til jeg er ferdig med frokostlunsjen og KG-runden, så kan jeg låne dem etterpå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 19. februar 2011 Forfatter #694 Del Skrevet 19. februar 2011 Namme, god frokostlunsj! I går hadde vi fullkornsspaghetti med laks og grønnsaker (strimlet gulrot, paprika, purreløk og pinjekjerner) bakt i ovnen. Det ble grønnsaker til overs, så nå kokte jeg meg noe fullkornsgnocchi, hadde over grønnsakene og blandet i creme fraiche og litt krydder (karri, basilikum, Provence og gressløk). Nam! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Purple Haze Skrevet 20. februar 2011 #695 Del Skrevet 20. februar 2011 Den retten du lagde i går, hørtes kjempegod ut! Merker at jeg er sulten...lage litt brunsj, kanskje. Ha en fin søndag Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sobril Skrevet 20. februar 2011 #696 Del Skrevet 20. februar 2011 Nam. Ble sulten på middag her, selv om klokka bare er 11. Og - GUDD MÅRNING Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 20. februar 2011 Forfatter #697 Del Skrevet 20. februar 2011 God formiddag! Jeg satt i går og jobbet videre med prosjektbeskrivelsen. Fikk skrevet en knappe tusen ord til, så det begynner å ta form. Men kjente etterhvert at jeg begynte å bli skikkelig sliten i hodet, så jeg bestemte meg for å ta lørdagskvelden og i dag helt fri fra alt skolearbeid. I morgen skal jeg kjøre min mor til tannlegen, og etter det skal jeg sette meg til og ferdigstille utkastet til prosjektbeskrivelsen og få sendt den over til han som tilbød seg å se på den. Da har jeg nok fått passe avstand til den slik at jeg kan se den med litt nye øyne. I dag skal jeg om et par timer avgårde på årsmøte der hvor jeg sitter i styre. Heldigvis var det tidlig på ettermiddagen, så jeg kan slappe av resten av dagen og kvelden når jeg kommer hjem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 20. februar 2011 Forfatter #698 Del Skrevet 20. februar 2011 For noen uker siden fant jeg ut at jeg ville sette meg ned og se Twilight-filmene. Jeg begynte å bli nysgjerrig på fenomenet, siden det syntes å skape så ekstreme motpoler - noen forgudet Twilight såpass at det ble usunt, andre hatet det med en intensitet som var ganske fascinerende. Så for å finne ut hva alt dette skyldtes, jeg så alle tre filmene på èn kveld. Jeg syntes filmene var ok. Ikke særlig gode, men heller ikke så elendige som jeg hadde trodd de ville være med tanke på den massive kritikken de har fått. Ok skuespill, bra musikk, god Hollywood-produksjon. Men tynt plott og helt klart beregnet på unge tenåringsjenter, så jeg var ikke i målgruppen. Men ok popcornfilmer. Så for å finne ut litt mer om dette fenomenet brukte jeg et par dager på å lese meg opp på nett. Jeg leste omtrent halve første boken som var postet av en annen forfatter som hadde kritiske kommentarer til kapitlene (men også ros der det var fortjent). Jeg leste også sammendrag av de andre bøkene og satte meg litt mer inn i kritikken. Og da begynte jeg etterhvert å forstå kritikken mye bedre, og er langt på vei enig i den. Twilight handler om 17 år gamle Bella (som blir 18 i løpet av bøkene) som blir kjent med en 17 (egentlig 106) år gammel vampyr på skolen, og de starter et forhold. Ettehvert blir hun bedre kjent med en gammel barndomsvenn som viser seg å være en vampyrulv. Også er det masse tenåringsdrama mellom disse tre. Det er i det store og det hele hva hele serien handler om. Og hadde vært greit nok i seg selv. Men med tanke på at disse bøkene er rettet mot unge tenåringsjenter, så er det ikke noe særlig til forbilde Bella viser seg å være. Når vampyren (Edward som han heter) går fra henne, så går hun inn i en depresjon som varer i flere måneder, blir totalt apatisk og slutter å fungere. Etterhvert finner ut at hun ser hallusinasjoner av ham når hun er i farlige situasjoner - så hun starter å oppsøke dem. I tillegg sjarmerer hun barndomskameraten (varulven) til å reparere en motorsykkel for henne, slik at hun kan kjøre i galskapsfart (for igjen å se Edward i sin hallusinasjon). Barndomskameraten har følelser for henne også, men hun holder ham fint på gress siden det er ganske behagelig. Til slutt hopper hun utfor et flere meter høyt stup rett ned i sjøen - for igjen å se sin Edward. I det hele tatt oppfører Bella seg så apatisk, dramatisk, selvopptatt, selvsentrert og egoistisk at jeg får avsmak av hele personen. Man kan si at tenåringer generelt er dramatiske og selvsentrerte, men jeg synes ikke det er noe bra rollemodell at en tenåringsjente rett og slett slutter å fungere og bedriver nært gjentatte selvmordsforsøk fordi hun ikke takler kjærlighetssorgen. I tillegg er forholdet mellom henne og Edward preget mer av usunn besettelse enn gode følelser. (Det blir beskrevet at Edward har krøpet inn vinduet hennes og sett på henne mens hun sov i flere måneder uten at hun vet det, noe hun anser som romantisk). I tillegg er Edward svært kontrollerende, og ødelegger til og med motoren i bilen hennes slilk at hun ikke skal kunne reise ut og besøke barndomskameraten (varulven) sin. Noe hun også forklarer med at "han er bare bekymret". Det er noe av det mest skremmende, synes jeg - at kontrollerende sjalusi og stalkertendenser blir beskrevet som romantisk. Jeg skal ikke en gang gå inn på den siste boka. Da blir det hele så absurd, ekkelt og på grensen til å være alvorlig sykt at jeg tror ikke jeg skal besudle verken dagboken eller deres hjerne med å skrive om det. Antagelig er det ikke så mange som leser dette som er særlig interessert i dette i det hele tatt, men dette opprørte meg når jeg faktisk satte meg inn i det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kamikatze Skrevet 20. februar 2011 #699 Del Skrevet 20. februar 2011 Vel, jeg har også undret meg litt over fenomenet, og lenge tenkt å sette meg ned å se de filmene. Det sparte du meg, for beskrivelsen din virket temmelig velkjent. - Har altså sett den. Så slår det meg, at unge tenåringsjenter i dag, er jo dømt til å date selvsentrerte egoister, så kanskje det er like greit at de tidlig blir opplært i å unnskylde alle deres negative egenskaper? Ja, for hvordan skal de ellers få parret seg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sobril Skrevet 20. februar 2011 #700 Del Skrevet 20. februar 2011 Ooh - det må jeg si. Det står respekt av å lure på ting og faktisk være åpen for å sjekke tingenes tilstand. Selv kommer jeg nok aldri til å se en eneste Twilight-film. Når dette er sagt så har jeg en kompis som lurte på om det faktisk var hold i noe av det som stod i Bibelen. Så han murte seg inne og leste "blekka" hele 2 ganger. Han ble verken religiøs eller noe særlig klokere. Og Kamikatze... Jeg skvetter hver gang jeg ser avataren din. Mulig det er noe galt med min besudlede hjerne, men uansett hvor mye katt det egentlig skal være, så ser jeg bare en slapp, hårete penis Nei. Natt for lengst. Sov godt, Tabris Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå