Tabris Skrevet 1. februar 2011 Forfatter #561 Del Skrevet 1. februar 2011 På tide med litt navlebeskuelse. Det ser ut som om jeg går gjennom perioder i livet mitt som varer en 5-6 år. I hvertfall frem til nå. Første halvdel av tyveårene var jeg svært i opposisjon til det meste. Jeg var sterkt i mot alt som kunne lukte av A4, og hadde opprørske og sterke meninger om det meste innenfor politikk, religion og samfunn. Klesstilen var mer hippie, men var aldri særlig ekstrem der. Da gikk jeg heller med diverse symbol-smykker og hadde mentalt opprør med det meste. Jo særere, jo bedre, og med min daværende venninnegjeng så gjorde vi en del sprell og stunts som er ganske morsomme å tenke tilbake på. I siste halvdel av tyveårene "vokste jeg fra meg" en del av den utagerende rebellen, og bestemte for å faktisk gjøre noe med alle de meningene jeg hadde. Jeg meldte meg inn i flere dyrevelferds- og miljøorganisasjoner, fikk meg et fadderbarn, ble politisk aktiv - sågar sittende i fylkesstyret og var aktivt med på forrige valgkamp. Jeg hadde også en grønn blogg, og skrev massevis av innlegg på ulike fora (her for det meste) om grønn livsstil og dyrevelferd. Min livsstil gikk gradvis over til å bli mer og mer vegansk og grønn en stund, til det hele gikk så langt at jeg selv mistet oversikten over hva jeg holdt på med. Jeg fikk meg et par a-ha opplevelser i fjor sommer. Det hele gikk egentlig utrolig fort. Jeg hadde bygget meg opp en livsstil over flere år, og det hele raknet i løpet av en uke eller to. Jeg hadde svært høye forventninger til hvordan alle burde leve, meg selv inkludert, og var sterkt bedømmende overfor de som ikke levde opp til denne standarden - igjen, meg selv inkludert. Men når jeg ikke kunne kjøpe en suppepose fordi ingrediens nr. 14 på listen var kjøttkraft, så mistet jeg fullstendig både bakkekontakt og formål med hva jeg holdt på med. Jeg var så utrolig lei alle restriksjonene jeg hadde lagt på meg selv. Er dette fairtrade? Økologisk? Vilt? Oppdrettsfisk? Hvis villfisk, fra utrydningstruede farvann? Er det lokalprodusert? Trenger jeg denne varen? Kan jeg kjøpe den brukt? Kan jeg bruke noe annet? Kan jeg fikse noe jeg har, i stedet for å kjøpe ny? Til slutt fikk jeg fullstendig nok - jeg hadde satt så høye moralske standarder for hvordan man burde leve at jeg ikke selv rakk opp. Jeg fikk det hele fullstendig i vranghalsen, og droppet alle mine egne begrensninger, leveregler og krav i løpet av en uke. Og da fikk jeg lærepenge nr. to: Jeg grudde meg noe helt vanvittig til å fortelle dette til venner og familie - jeg hadde jo vært en vandrende predikant og reklameplakat for grønn livsstil i flere år, hva ville folk rundt si? Det viste seg at de aller fleste faktisk ikke sa så mye - på sammem måte som de hadde respektert og akseptert mitt valg om å leve grønt, respekterte og aksepterte de nå at jeg gikk bort fra det. Fordi det var riktig for meg, og det var det som betydde noe for dem. Så ikke bare hadde jeg mistet perspektivet og gjort dette om til noe mye større i mitt hode enn hva det var hos andre, jeg ble også vist mye mer toleranse fra mine venner enn hva jeg hadde vist dem. Dette har gjort meg mye mer tolerant overfor andres valg og eventuelle svakheter, for jeg har nå så til de grader møtt meg selv i døren og sett mine egne. Jeg er lei av å stå på barrikadene. Jeg er lei av å være FOR noe eller MOT noe. Jeg er lei av å være konstant i kampmodus. Det var litt vondt en stund, å se at jeg var i ferd med å bli en av dem jeg selv hadde kjempet mot for ti år siden. Den vandrende klisjeen om opprøreren som går i dress når han blir voksen. Men nå vil jeg rett og slett være litt egoist. Nå som jeg er 33 år, er etablert i et godt forhold og snart er ferdig med min utdannelse, så vil jeg fokusere på min karriere, på å bygge opp et liv med S-mannen og meg selv. Kanskje er det en pendeleffekt, kanskje havner jeg mer på midten og blir aktiv igjen om noen år, når ting har roet seg litt. Umulig å si. Jeg vet bare at, for nå, så er min tid som barrikadeforkjemper over. For det meste. Og det er en befrielse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Purple Haze Skrevet 1. februar 2011 #562 Del Skrevet 1. februar 2011 For et flott og reflektert innlegg. Det viser at du har stor selvinnsikt, og er veldig bevisst på hva du ønsker og vil med livet ditt. Dessuten har du sikkert funnet ut helt på egenhånd, at de fleste er temmelig forståelsesfulle og tolerante til andres livsvalg. Dermed trenger man ikke bekymre seg så veldig for hva andre måtte mene om de valgene man tar. Skjønner godt at du er lei av å stå på barrikadene. Du er kommet i en annen fase av livet, og da er det naturlig at fokus flyttes Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 1. februar 2011 Forfatter #563 Del Skrevet 1. februar 2011 Tusen takk, Purple, det gjorde godt å høre. Nei, man trenger ikke bekymre seg så veldig for hva andre måtte mene, ei heller trenger man alltid mene så veldig mye om hva andre velger å gjøre heller. Heller flytte fokuset over på hva som er rett for individet fremfor at alle skal følge èn "riktig" moral (som sånn helt tilfeldig samsvarer med min). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Purple Haze Skrevet 1. februar 2011 #564 Del Skrevet 1. februar 2011 Selvironi har du hvert fall Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ember Skrevet 1. februar 2011 #565 Del Skrevet 1. februar 2011 Spennende å lese så reflekterte innlegg Tabris Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 1. februar 2011 Forfatter #566 Del Skrevet 1. februar 2011 Takk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 1. februar 2011 #567 Del Skrevet 1. februar 2011 Jeg liker deg bedre og bedre jeg Tabris! Ja det er ofte slik at når man er ung skal man "frelse verden" og det er "alt eller ingenting". Det var et fint innlegg. Jeg har lagt merke til - uten at jeg har sagt noe - en holdningsendring fra deg. Jeg vet ikke om jeg vil kalle det klisje heller. Det er faktisk naturlig at en vokser fra de mest "ekstreme" meningene sine. Man blir voksen rett og slett og oppdager at det finnes et hav med nyanser mellom sort og hvitt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 1. februar 2011 Forfatter #568 Del Skrevet 1. februar 2011 Takk! Ja, jeg har gått litt mer stille i dørene her de siste månedene. Men jeg angrer ikke et øyeblikk på de stadier jeg har vært gjennom de siste ti årene. Jeg har lært veldig mye, og kan nå se mange saker fra flere ulike sider, for jeg har vært der, på mange sider av gjerdet. Og det var nettopp det - alt eller ingenting. Nå er det mye mer nyanser og gråsoner. Men jeg går fortsatt ikke med pels. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ember Skrevet 1. februar 2011 #569 Del Skrevet 1. februar 2011 Men jeg går fortsatt ikke med pels. Ikke jeg heller Ærlig talt, jeg har vært på minkfarm Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 1. februar 2011 Forfatter #570 Del Skrevet 1. februar 2011 Jeg også. Det er galskap satt i system. *forsøker å unngå å falle tilbake til en timeslang rant om dyrevelferd igjen* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ember Skrevet 1. februar 2011 #571 Del Skrevet 1. februar 2011 Vet du, jeg tror ikke du behøver det jeg. Ikke her i kaffekroken i alle fall. Her er vi siviliserte og pelsfrie Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 1. februar 2011 Forfatter #572 Del Skrevet 1. februar 2011 Ah, nyte kaffe i stedet. :happy: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ember Skrevet 1. februar 2011 #573 Del Skrevet 1. februar 2011 *Takker pent for i dag og krabber til køys Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 1. februar 2011 #574 Del Skrevet 1. februar 2011 Men jeg går fortsatt ikke med pels. Det gjør ikke jeg heller. Jeg forsøker også å la være å kaste helt brukbare ting - hvis jeg er lei noe kan noen andre få det - evt. Fretex, eventuelt brukthall. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mocci Skrevet 2. februar 2011 #575 Del Skrevet 2. februar 2011 Åå langt innlegg, for øvrig veldig fint og reflektert. Jeg kjenner meg litt igjen i det du skriver, om å ha "ekstreme" meninger og å stå på barrikadene når man er ung. For min del var det flatfylla blant ungdom og studenter som ble min fanesak. Jeg ble avholds da jeg var 20, gikk på byen klinkende edru hver helg for å vise at man faktisk kan ha det gøy og slå seg løs uten å være i påvirket tilstand. Jeg var ofte in the spotlight på dansegulvet og ingen trodde på meg når jeg sa at jeg var edru. Jeg vet ikke om misjoneringen min førte frem, men jeg hadde det iallefall gøy. Den gang hadde jeg nulltoleranse for alt som hadde med alkohol å gjøre, jeg så faktisk ned på folk som drakk mye uansett setting. Idag har jeg moderert meg en hel del, jeg har ingenting imot folk som hygger seg med et glass vin eller øl til maten, men helgefylla tar jeg fremdeles sterk avstand fra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 2. februar 2011 Forfatter #576 Del Skrevet 2. februar 2011 God formiddag. Ja, det er litt godt å brenne for noe, å stå for noe. Det å våge å faktisk gjennomføre det en står for, det betyr noe. Så jeg forstår deg godt akkurat der. Jeg er bare ferdig med den delen av livet mitt nå, for min del. I dag har jeg sovet og slumret leeeeenge. Det er bare noen få, skarve måneder til jeg er ferdig og skal begynne i full jobb - ingen slumring i ukedagene da. Så får nyte det mens jeg kan. I dag skal jeg gå meg en tur som trening, og ellers gjøre ferdig teoridelen av oppgaven (så langt) og se hva slags annet dill jeg finner på. God onsdag, alle! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pingting Skrevet 2. februar 2011 #577 Del Skrevet 2. februar 2011 Man må da være fullstendig blåst for å gå med pels? Kjenner igjen det der med å utvikle seg fra det mer ekstreme til det nyanserte, altså. Det tror jeg kanskje de fleste gjør. men jeg tror ikke det er alle som ser sin egen utvikling så klart og tydelig som deg - det krever litt selvinnsikt og refleksjon å gjøre det. Av og til kunne jeg ønske at jeg kunne se ting litt mer i svart/hvitt. Virker så deilig å liksom sitte med de endelige svarene på alt. får juuuu! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 2. februar 2011 Forfatter #578 Del Skrevet 2. februar 2011 Av og til kunne jeg ønske at jeg kunne se ting litt mer i svart/hvitt. Virker så deilig å liksom sitte med de endelige svarene på alt. Hehe, ja, jeg savner av og til min alternative periode - da hadde jeg alle svarene. Veldig trygt og greit. Og takker for kaffe. :happy: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mocci Skrevet 2. februar 2011 #579 Del Skrevet 2. februar 2011 I dag har jeg sovet og slumret leeeeenge. Det er bare noen få, skarve måneder til jeg er ferdig og skal begynne i full jobb - ingen slumring i ukedagene da. Så får nyte det mens jeg kan. I dag skal jeg gå meg en tur som trening, og ellers gjøre ferdig teoridelen av oppgaven (så langt) og se hva slags annet dill jeg finner på. God onsdag, alle! Du må nyte studentlivets glade dager mens du kan! Har du forresten en jobb som venter på deg allerede? eventuelt hva kan du tenke deg å jobbe med? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 2. februar 2011 Forfatter #580 Del Skrevet 2. februar 2011 Nei, skal begynne å søke i sommer. Blir spennende! Kunne tenke meg jobb innenfor fagbibliotek eller forskning, egentlig. Men slike jobber får man jo ikke kastet etter seg, så mulig jeg må finne meg noe annet i mellomtiden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå