Gå til innhold

Generalisering


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg sitter her og funderer litt over enkelte tråder her på dette forumet, og andre fora. Det som jeg synes er merkelig er når noen angriper trådstarter for å generalisere for voldsomt. Men hvis man ikke generaliserer, hva skal man gjøre da? Skal man poengtere hver eneste synsvinkel, hvert eneste unntak, at det gjelder et lite mindretall etc? Det virker ganske slitsomt. Er man ikke nødt til å generalisere for å diskutere noe? Det blir bare så håpløst og langdrygt hvis man skal nevne alle OM og MEN.

Som generalisering. Vi mennesker har jo behov for å putte andre mennesker i båser. Først og fremst for å avgjøre om vi kan være trygg på dem eller ei, og så dømmer vi dem ut i fra hvordan de oppfører seg, og hvordan de tar seg ut. Hvis du ikke putter folk i bås, så driter du i om det er en narkoman som står 30 cm unna som sprøyter armen sin full av heroin. Hvis du har evnen til å holde deg unna, så er du dessverre et fordomsfullt menneske. :D (Noe vi alle er, så det var ikke et personlig angrep, for de som skulle tolke det slik. :P)

Det jeg prøver å komme frem til er at man trenger generalisering for å debattere og diskutere. Jeg selv har kommet frem til at man ikke kan putte folk i båser, siden vi alle er så utrolig forskjellig. Men vi har jo visse trekk som går igjen, og noen ligner mer på hverandre enn andre. Så hvorfor skulle man ikke være litt snever, og putte dem i en bås. Kommer ikke utenom. Da er det mye lettere å føre en samtale. Er ikke diskusjonsregel nr 1 at man alltid generaliserer? For meg blir det litt idiotisk om man skal angripe TS med "HALLO!!! Du kan ikke generalisere på den måten!". Eller bedrevitere som tror de kommer med førstekvalitets kunnskap når de belærer TS om at det faktisk finnes unntak. :fnise:

Jaja, noen flere som reagerer på dette, eller er det bare meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

det er jo en grunnleggende menneskelig egenskap å kategorisere, ellers hadde det blitt ganske umulig å holde rede på saker og ting her i verden. helt enig i at man må generalisere, og frasen "ingen regel uten unntak" kjenner vel de fleste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lite til overs for generaliseringer. Jeg har en ex som oppførte seg som en drittsekk mot meg i en periode, i tillegg til at guttene i klassen på grunnskolen mobbet meg nesten gjennom alle skoleårene. Jeg generaliserer ikke dette til at "menn er drittsekker", av den grunn. Selvsagt, et minimum av generaliseringer - dvs. klassifiseringer - må vi jo ha for å fungere, det er menneskelig. Det betyr ikke at vi ikke kan være bevisst dette, og minimere det der vi ikke trenger det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...