Gå til innhold

Elgestek

Fremhevede innlegg

Gjest Felix, ikke innlogget
Skrevet

Hei. Hvor lenge skal en surret elgestek på 2,2 steke? Lurer på når jeg skal begynne med søndagsmiddagen.

Noen som vet?

Tips til tilbehør og sauser mottas oxo med stor takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Saus lager man på kraften (av steken!; bruk gjerne litt av grønnsakskraften om du trenger mer væske), og bruker rømme (eller fløte), litt geitost (gir fin spiss), sukkerkulør for rette fargen, salt, pepper, og gjerne mortet einebær for å få rette smaken.

Som tilbehør kan man bruke mye: Fløtegratinerte poteter med hvitløk i er godt. Eller kokte poteter, blomkål, gulerøtter, erter, rosenkål. Eller poteter, brokkoli, gulerøtter, og en blanding av stekt løk og sopp (stek fersk sopp, ikke fra boks!).

Tid og grader kan jeg ikke hjelpe deg med, men vil absolutt anbefale å langsteke kjøttsteker, da blir de saftigst.

Skrevet

1 ¼ - 1 ½ kg dypfrosset beinfritt elgstek.

Krydret saltlake :

1 l vann

1 dl salt

1 ts sukker

½ ts knust svartpepper

1 knust laurbærblad

15 knuste enebær

Fremgangsmåte:

Legg det frosne kjøttet i en ildfast form. Sett steken inn nederste rille i stekeovnen ved 100 grader. Stikk et steketermometer midt i steken etter 2 - 3 timer ( da har kjøttet tint). La steken stå i ovnen i 10 - 12 timer. Når steketermometeret viser 60 grader er kjøttet rosa, og når det viser 75 grader er det helt gjennomstekt. Kok opp vannet til laken, tilsett salt og krydder og la dette koke i 3 - 4 minutter. Legg det varme kjøttet i en bolle (ikke plast - det kan sette smak). Hell over den varme laken, som skal dekke kjøttet. La det stå kaldt og tildekket i 4 - 5 timer, kjøttet tar da smak av laken. Ta opp kjøttet og skjær det i tynne skiver. Serveres med fløtegratinerte poteter, potetsalat eller stekte potetbåter og med soppsaus og en god salat. Blir det rester igjen av steken etter måltidet er dette utmerket som pålegg.

Eh, dette er oppskrifta jeg bruker, men da hadde jeg nok starta stekinga igår jeg. Aner ikke hvordan man steker elgstek på kortere tid - uten at den blir tørr :-?

Skrevet

Dette er egentlig fremgangsmåten på reinsdyrstei, men det er mulig du kan bruke den på elgsteik også. Beregninga her er for 1 kg benfritt kjøtt, så du må doble du da.....

Gni inn steken med krydder. Stikk inn et steketermometer mot kjernen av kjøttet. Legg steken i en langpanne med gulrot i skiver og selleri i biter. Tilsett vannet og sett pannen i stekeovnen på 125 grader. Steketiden er ca. 1 1/2 - 2 timer - avhengig av stekens tykkelse. Når steketermometeret viser 70 grader har steken en rosa snittflate, ved 76 grader er den grå.

Skrevet

Avslutt uansett stekingen når snittflaten er rosa! (Steken gråner likevel når den står og hviler seg). Steker man kjøttet grått, blir det tørt.

Gjest Felix, ikke innlogget
Skrevet

Takk for mange svar. Jeg har flust av kokebøker, men ingen som har beregnet steketid på stek mer enn 1,5 kg. Og ikke hadde jeg termometer. Men jeg stekte den i 2 timer og 15 minutter. Kjøttet ble mørt og saftig. Ren flaks!

Men jeg tror jeg allikevel går ut å kjøper steketermometer, slik at jeg i fremtiden slipper å rive av meg håret før søndagsmiddagen :hoho:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...