Gå til innhold

Brente fingeren, det sviiiiir

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Brannsår

Brannsår kan skyldes flammer, skolding, kjemikalier, strøm eller intens varme. Når skaden har skjedd må såret raskest mulig kjøles ned for å begrense skaden. Størrelsen på det skadede området avgjør sammen med forbrenningsgraden hvor alvorlig brannskaden er. Store, dype og/eller alvorlige sår må behandles av lege.

Ulike grader av forbrenning

Ved 1. grads forbrenning er huden bare rød og smertefull. Ved 2. grads forbrenning utvikles det blemmer og ved 3. grads forbrenning går skaden gjennom alle hudens lag og gir sårdannelse og forkulling av huden. Sårene er smertefulle og det blir lett infeksjon i sårene.

Når bør du kontakte lege?

Hvis såret er større enn den skadedes håndflate.

Ved brannskade som gir større blemmer eller ødeleggelse av hud (2. eller 3. grads forbrenning).

Hvis såret er i ansiktet, inni hånden eller på et ledd.

Hvis brannskaden skyldes strøm, syre, base, olje eller kokende fett.

Hvis det utvikles infeksjon i såret. Økende smerter, rødhet, feber, hevelse eller økt væskeutskillelse er tegn på infeksjon.

Førstehjelp ved brannskade

(første 20 minutter etter skade)

Avkjøl straks det forbrente området med kaldt vann i 5 minutter, gå deretter over til lunkent vann i 20-30 minutter. For å unngå en generell nedkjøling av kroppen, er det viktig å begrense nedkjølingen til de skadede hudområdene.

Barn må ikke kjøles med kaldere vann enn 28 °C.

For større områder bruk dusjen eller nedsenk vedkommende i et lunkent bad.

Ved større forbrenninger bør avkjølingen fortsette til du får tak i kyndig hjelp. Hvis du ikke har tilgang til vann, kan du bruke Sanoflex burngel brannkompress eller branngele. Ikke bruk oljer eller fete kremer, disse kan forverre skaden. Klær som sitter fast i såret skal fjernes av lege.

Behandling av små brannsår

En førstegradsforbrenning av huden vil normalt tilheles i løpet av noen få dager uten spesiell behandling. Vurder alltid skadestedet igjen etter 1 døgn. Hvis skaden har blitt verre kan det være aktuelt å kontakte lege.

Hold huden myk og smidig ved å smøre den jevnlig inn med en uparfymert fuktighetskrem.

Dekk eventuelt det skadede området med en steril kompress/bandasje som ikke fester seg i såret. Dette kan også lindre smerte.

Hvis det utvikles blemmer, ikke stikk hull på dem. Det kan lett bli infeksjon i såret hvis blemmene punkteres.

Smerter kan lindres med smertestillende eller lokalbedøvende salve.

Vær på vakt overfor tegn på infeksjon i såret.

Les mer om brannskader

Brannskader (Norsk Luftambulanse)

Brannskader (Helsenett)

Apokjeden AS er ikke ansvarlig for innholdet på eksterne nettsider som det lenkes til fra www.apotek1.no

Kilder: Norsk elektronisk legehåndbok.

Jeg brente fingeren min noe j**** nettopp og det svir sykt!! Har holdt den under kaldt vann. Den har blitt rød, og det ryker når jeg holder den mot noe kaldt... Hva kan jeg gjøre for å få det til å svi mindre????

Hvordan klarer du å skrive med deg???

Holdt den under kaldt vann, og ta deretter på aloe vera - gel.

Annonse

Ha noen dråper lavendel (eterisk olje) på, og dekk til med f.eks en plastikkpose rett på brannsåret! Eteriske oljer fordufter om du ikke dekker de til, og virkningen avtar.

Hva i all verden vil det hjelp med lavendel på? Man skal aldri dekke til sår - de skal luftes så godt det lar seg gjøre for huden trenger luft til å lage en god sårskorpe.

• Liker 1

Nå er det forhåpentligvis mye bedre, men til neste gang:

Hold det brente området under rennende kaldt vann i min. 20 minutter. Det skal ikke være så kaldt at du får forfrysninger da.

Er det ikke bedre etter 20 min, så kan du sitte litt til.

Ta på branngelé, den avkjøler og hindrer en evnt infeksjon. Den er lur å kjøpe inn å ha liggende i tilfelle.

Om det er en førstegradsforbrenning, altså rød, men ingen blemmer så lar du det bare være. Det kommer til å svi og gjøre vondt i mange timer og ved berøring vil det gjøre vondt i mange dager.

Er det blemmer så branngelen din beste venn, men dra også til legen.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...