Gå til innhold

Farskapstest via nav


Gjest Lilletrille

Anbefalte innlegg

Gjest Lilletrille

Kan man få utført DNA test via nav uten at kandidatene får vite om hverandre? Og kan dette gjøres uten at kandidatene får resultatene sine i posten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du mener kandidatene som i mulig far, så vil en mulig far få svar om han er far eller ikke når DNA-testen er gjort. Det andre spørsmålet ditt er jeg litt usikker på, men jeg tror de får vite om at det er flere gjeldende kandidater - de har jo innsynsrett i saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si jeg syns det er snodig at det er greit for deg å ligge rundt slik at flere kan være faren til barnet, uten å tenke på konsekvensene, altså at de kan får vite om hverandre ved en farskapstest. Sannsynligvis får de vite at det er flere menn som blir testet, men taushetsplikten er nok til hinder for at navnene blir formidlet til de andre kandidatene.

Endret av Kråkesaks
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man få utført DNA test via nav uten at kandidatene får vite om hverandre? Og kan dette gjøres uten at kandidatene får resultatene sine i posten?

Kandidatene som du kaller det vil ikke få vite om hverandre.

Men hver enkelt som har avgitt prøve vil selvsagt få vite sitt eget resultat, i og med at de i utgangspunktet har samtykket i testen.

Nå er det vel Rettsmedisinsk Institutt som utfører slike tester - og ikke NAV...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel Rettsmedisinsk Institutt som utfører slike tester - og ikke NAV...?

I forbindelse med farskapet kan man kreve DNA-test. Dette gjør man til NAV. De krever at det blir gjort; men ja; det er Rettsmedisinsk Institutt som gjør selv testen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I forbindelse med farskapet kan man kreve DNA-test. Dette gjør man til NAV. De krever at det blir gjort; men ja; det er Rettsmedisinsk Institutt som gjør selv testen.

Man kan selv få utført farskapstesten. NAV ønsker resultatet de. Og de krever ikke at dette blir gjort. Man har fullt lov til å sette "far ukjent" på fødselsattesten til barnet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan selv få utført farskapstesten. NAV ønsker resultatet de. Og de krever ikke at dette blir gjort. Man har fullt lov til å sette "far ukjent" på fødselsattesten til barnet!

Det skal MYE til for at NAV godtar at farskapet er ukjent ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lilletrille

For ikke å bli gjennkjent så kan jeg ikke skrive hva dette gjelder. Trenkte bare noen råd, ikke å bli dømt. Å sammenligne min sak med de som har seg her å der osv kan ikke gjøres slik som det er blitt gjort. Dette er veldig komplisert og vanskelig. Å det vil nå bli stående far ukjent på ungen, det var ingen problem å få det slik. Jeg vil ikke at det skal stå det, å derfor blir saken tatt videre, for ungen sin del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder spørsmålet om testen kan gjøres uten at kandidatene får resultatet sitt i posten kan jeg ikke tenke meg at det går an. Den som er far har jo rett til å vite at han er far. Han har rett til å kreve samvær med barnet sitt også. Dessuten blir det jo rettet krav om bidrag fra ham. Det kan ikke kreves bidrag med mindre han har erkjent farskapet eller at det er bevist at han er faren. Derfor må jo han få resultatet.

Dermed er det også logisk at den som ikke er far også får vite resultatet. Hvordan skal han f.eks ellers vite om det kommer til å kreves bidrag av ham?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lilletrille

Nå var det ikke sånn at det var JEG som ikke ville at vedkommende ikke skulle få svar via post, eller bli kontaktet via post ang. dette. Det var vel heller den andre parten.

Å han som ikke er far er lenger ikke i saken her. DNA prøven er overgitt til nav og derfor vil også det bli stående ukjent far på ungen. Det er ikke sendt inn noe papirer på at jeg forlanger dna prøve av den andre personen enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var det ikke sånn at det var JEG som ikke ville at vedkommende ikke skulle få svar via post, eller bli kontaktet via post ang. dette. Det var vel heller den andre parten.

Å han som ikke er far er lenger ikke i saken her. DNA prøven er overgitt til nav og derfor vil også det bli stående ukjent far på ungen. Det er ikke sendt inn noe papirer på at jeg forlanger dna prøve av den andre personen enda.

Altså, hvis du er alene og har født, så blir faren stående som ukjent fram til farskapet er fastsatt.

Ved min fødsel oppga jeg en far. Når jeg fikk fødselsattesten sto far som ukjent fordi farskapet ikke var fastsatt - det tok litt tid å få det fastsatt.

Far vil få brev i posten om resultatet, uansett, når han er oppgitt som far. Dette kan han ikke velge bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lilletrille

Her var det jo oppgitt en person som far ved fødsel, og han skrev erklæring om at han var far. DNA viste noe annet. Så nå står det far ukjent fordi jeg leverte inn dna prøven på han som sto som far. Hva som skjer videre ang. den andre personen er ikke bestemt enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det jo oppgitt en person som far ved fødsel, og han skrev erklæring om at han var far. DNA viste noe annet. Så nå står det far ukjent fordi jeg leverte inn dna prøven på han som sto som far. Hva som skjer videre ang. den andre personen er ikke bestemt enda.

Har du levert inn navnet til den andre personen til NAV?

Hvis ja, vil følgende skje:

Han vil få brev i posten om at han er oppgitt som far. Han må møte på NAV med legitimasjon, og få en del opplysninger fra NAV.

Hos NAV er det opp til han om han ønsker en DNA-test eller ikke.

Nekter han å avlevere blodprøver av seg, og nekter å godta farskapet er det høyt sannsynlig at NAV vil ta saken til retten for å få farskapet fastsatt.

Den du oppga som far ved fødsel vil ikke få beskjed om at du har oppgitt en annen som far - han har INGEN rett på de opplysningene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lilletrille

Nei han er ikke oppgitt som far. Jeg har papirene her klar til å sende inn men det er ganske komplisert med den personen så jeg er i tvil om hva jeg skal gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nei han er ikke oppgitt som far. Jeg har papirene her klar til å sende inn men det er ganske komplisert med den personen så jeg er i tvil om hva jeg skal gjøre.

Det er like mye ditt barn, som hans ! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du det tror jeg han vet, sikkert derfor han ikke vil stå som far.

Tenkte mer i forhold til barnet. Det er to av dere! Barnet er like mye hans, som ditt. For barnet, håper jeg du får fastslått farskapet. :)

Han må ta konsekvensene av det han velger, når han har valgt å ha sex med deg, må ha han ta konsekvensene av hva det kan medføre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Gjest Gjest

Hvordan gikk det ts? Var en av kandidatene faren eller testet alle negativt og faren er fortsatt der ute? Kanskje det dessverre er litt for vanskelig å holde orden på alle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...