Gå til innhold

Når er man middelaldrende?


Monica1968

Anbefalte innlegg

Ja, så går jeg mot 43, og det er snart tre år siden dem av venninnene mine som ennå har et par år igjen til de blir 40 begynte å kalle meg "Gamla" i en humoristisk tone, men fremdeles kan jeg ikke si at jeg føler meg middealdrende. Det er, enn så lenge, slik at jeg anser det som en tilstand fremfor en alder, og jeg ser på meg selv som ungdommelig både hva utseendet og personlighet angår, dermed klarer jeg ikke å identifisere meg med dem som begynner å snakke om hva de skal bruke pensjonisttilværelsen til(bevares, det er jo en evighet til, sant?).

Så: Er det bare jeg som ikke anser meg selv som "middealdrende" efter å ha passert 40, og som fortsatt ikke har noen barrierer med henhold til hva jeg kan og ikke kan gjøre(blant annet synes jeg fremdeles det er gøy å ta en tur på nattklubb med ugjevne mellomrom, mens flere av venninnene mine bestemt mener at det er noe man slutter med når man passerer 35)?

Edit: Skrivefeil

Endret av Monica1968
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest wild bird

Jeg er også 43, og må bare bite i det sure eplet og innse at jeg er middelaldrende. Det tilsvarer vel å være midt i livet, og siden jeg antar at å bli 80 + er sannsynlig, er jeg middelaldrende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det nøyaktig som deg, og jeg er 52. Jeg føler meg som en på 25-30 år, går i trange olabukser og hører på popmusikk. :fnise: Det er synd at aldre blir satt i båse, for alder ER vitterlig bare et tall. At så huden dessverre viser fødselsdatoen er en helt annen sak. :skratte:

Mine venner synes ikke jeg er gammel. Noen er eldre enn meg og noen av dem er 15-18 år yngre enn meg, så hadde vel hørt det hvis de mente det. Kjenner folk på ca 30 som er veeeldig gamle - av sinn selvfølgelig. Har en tante på 84 år som jeg snakker med på telefon. Vi fniser, tuller, sladrer og har det veldig gøy når vi taler sammen. Hun virker på ingen måte til å være såå gammel. Bare noen eksempler på at alder bare er tall.

Fortsett med å føle deg ung Monica, så vil omgivelsene også reagere på det!:popcorn: De som synes du er "gammel" har garantert selv problemer med alderen. :filer:

Endret av Evas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest wild bird

Må bare føye til, at jeg føler meg ikke gammel selv om jeg betegner meg selv som middelaldrende. Poenget er at en kommer ikke bort fra det faktum at en er midt i livet, selv om en føler seg som 25 ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

middelalder skal jo betegne midt i livet, og siden man regner gjennomsnittlig levealder på kvinner i Norge på 83 år, så skal vel 41,5 nøyaktig være "middelalderen" .Det er jo bare en slags statistisk betegnelse på den perioden de fleste kvinner gjennomsnittlig er midt i livet. Jeg synes betegnelsen passer bedre å bruke på den historiske perioden middelalderen enn som aldersbetegnelse:) Synes det er et voldsomt aldersfokus i samfunnet og at mange synes å mene at alder er ensbetydende med en viss mengde intelligens eller væremåte; "åja, hun er 30 ja", sier de, akkurat som om det tallet skulle kunne si noe allment om egenskapene til ethvert individ på denne alderen. De kuleste menneskene jeg vet om, er det som blåser totalt i eventuell "korrekt" atferd for sin alder og lever livet slik de vil:)

Endret av frøken_øst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

40 så er man middelaldrende, ja. Men jeg må innrømme at jeg tenker ikke det om folk før de er passert 50.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener man er middelaldrende når man er i midten av livet, altså rundt 40-45 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Prøvis

Vel, da er jeg på randen av middelaldrende.. høres forferdelig ut.. men jeg tror ikke jeg vil føle meg annerledes når den middelaldrende dagen kommer enn jeg gjør nå, håper jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ikke noe galt i å ha kommet i alderen hvor en blir betegnet som "middelaldrende". Tvert i mot er det en susende seier: en har overlevd alle livets private "tsunamier" og fremstår som sterkere og mere erfaren enn noen sinne.

Fremad i alle retninger, kvinner(og menn!)

- la oss Leve til vi dør! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, så går jeg mot 43, og det er snart tre år siden dem av venninnene mine som ennå har et par år igjen til de blir 40 begynte å kalle meg "Gamla" i en humoristisk tone, men fremdeles kan jeg ikke si at jeg føler meg middealdrende. Det er, enn så lenge, slik at jeg anser det som en tilstand fremfor en alder, og jeg ser på meg selv som ungdommelig både hva utseendet og personlighet angår, dermed klarer jeg ikke å identifisere meg med dem som begynner å snakke om hva de skal bruke pensjonisttilværelsen til(bevares, det er jo en evighet til, sant?).

Så: Er det bare jeg som ikke anser meg selv som "middealdrende" efter å ha passert 40, og som fortsatt ikke har noen barrierer med henhold til hva jeg kan og ikke kan gjøre(blant annet synes jeg fremdeles det er gøy å ta en tur på nattklubb med ugjevne mellomrom, mens flere av venninnene mine bestemt mener at det er noe man slutter med når man passerer 35)?

Edit: Skrivefeil

Jeg er 1967 modell, og føler meg moden og attraktiv. Middelaldrende er ikke et ord som passerer mine tanker, men statistisk sett er vi middelaldrende ved passerte 40. Men tilbake til moden og attraktiv, jeg føler meg bedre nå enn noengang. Jada, en rynke og to, men selvsikker, trygg, funnet min plass karrieremessig (skiftet karriere 3 ganger) bryr meg lite om hva andre tenker og har det godt med meg selv.

Vi venninder fniser og ler som vi gjorde da vi var 15 åringer, sexy er vi i Lewis`en, spiller høy musikk i bil og synger med. Ut på nattklubb en gang i blant, danser å koser oss. Voksne og barnlige, hver til sin tid. Middelaldrende .. pøh, kunne ikke falt meg inn! hihi!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Purple Haze

Det er jo å fornekte fakta å si at man ikke er middelaldrende når man er 40+. Sånn er det bare.

Så får man heller tenke at alder er bare et tall, man er kun så gammel som man føler seg, og alle andre klisjeer ;)

Jeg FØLER meg ikke eldre enn da jeg var 25, men jeg er jo det, uansett hvordan man vrir og vrenger på det.

Likevel sier sønnene mine at jeg er kul, så da får jeg bekreftet at jeg ikke er satt og gammelmodig, selv om jeg er kommet midt i livet.

Har ikke noe problem med å ta en tur på byen, jeg elsker rock, metall og indy, kan fleipe og fjase akkurat som da jeg var ung, jeg har mc-lappen, men det endrer ikke det faktum at jeg er middelaldrende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Idamarte

Oi, er jeg middelaldrende om noen få år!! Hjelpes, det har jeg ikke tenkt på før...

Jaja, man er ikke eldre enn man føler seg(?)

Kanskje dette uttrykket er litt utdatert? Eller ihvertfall betydningen av "middelaldrende" som "ikke ungdommelig". 40-åringer nå er jo ikke som 40-åringer for en generasjon tilbake. (For å generalisere noe veldig.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg dør i ulykke e.l. når jeg er 48, er jeg muligens middelaldrende nå?

+1

for meg er middelaldrendes 50år..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Og hva så om man er middelaldrenede? Virker som om det skulle være utelukkende negativt? Om man er 40+ da er man middelaldrende rent aldersmessig, at man føler seg yngre er jo egentlig ikke viktig?

Om en 95-åring sier at hun egentlig føler seg fortsett ung, betyr det jo heller ikke at hun er ung?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men man kan jo spørre hvorfor det er viktig med disse betegnelsene, hvorfor skal man bruke "middelaldrende". Det handler vel ikke om å fornekte, men heller om det er så nødvendig å bruke, kan man ikke bare forholde seg til alderstallet man er

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel kanskje fordi uttrykket middelaldrende virker så satt, så gammeldags. Da jeg var ung og tenkte på de middelaldrende så forestilte jeg meg de gamle damene med hatt og veske, brune snøresko og puddelpels :) De var liksom gått ut på dato, intet mer å hente for dem her i livet.. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...