Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg er en jente fra Bergen har eventyrlig lyst til å studere på St.Andrews University i Skottland. Har snakket med flere som har gått der og hørt så mye bra om lærerne og miljøet. Har også en del venner som går der nå som er like fornøyde.

Problemet er at jeg er helt i villrede og føler at jeg snubler rundt i et mørkt rom. For det første virker det som at skolen er beregnet kun for rikinger, med tanke på at det koster rundt 100 000 per år - jeg vet ikke om jeg får studielån? Og får jeg studielån så må jeg vel ta opp privatlån i bank i tilegg for å dekke resten. Og får jeg det?

Opptakskrav er heller ikke lett og få vite, eller om utdanningen derifra blir godkjent i Norge. Tenker på master i psykologi.

Noen som kan hjelpe meg? Beklager, sikkert idiotisk innlegg som vitner om at jeg nærmest er tilbakestående men info om denne skolen er svært vanskelig å finne.

Blir veldig glad for svar! :)

Skrevet

Lånekassa støtter st. andrews. Du får vanlig lån, slik som alle i Norge får på 88 000. Pluss at du får skolepenge lån, som dekker skolepengene.

Skrevet

Lånekassa støtter st. andrews. Du får vanlig lån, slik som alle i Norge får på 88 000. Pluss at du får skolepenge lån, som dekker skolepengene.

Å tusen takk! Veldig snilt av deg. Så jeg vil klare å få betalt fem år med skolepenger?

Får jeg noe som stipend, altså som jeg ikke må betale tilbake?

Skrevet

Jeg tror kanskje du har gått deg litt vill i informasjonsjungelen, for all denne informasjonen er ganske enkelt tilgjengelig :)

Alt om studiestøtte står det om på Lånekassens nettsider, hvis du går inn på utdanning i utlandet kan du søke deg frem til info om studier i Storbritannia. Du får støtte på samme vilkår som alle andre som studerer der (det er generelt ikke slik at det er spesialordninger for enkeltuniversiteter), det inkluderer også stipendordning som dekker en del av det vanlige studielånet og en andel av skolepengene. Det tar deg ikke lang tid å sette deg inn i. Du må likevel regne med at du kommer til å sitte igjen med en god del mer i studielån enn om du hadde studert i Norge, på stående fot tror jeg det er ca 30 000 du kan få i stipend til skolepenger og så blir resten lån. Det blir noen hundre tusen over fire år.

Du må også huske at den skotske masteren ofte ikke er godkjent som en norsk master, og at en grad i psykologi fra utlandet ofte ikke godkjennes som profesjonsstudiet i psykologi, hvis det er det du tenker deg. Dette kan du sikkert lese mer om på ANSAs nettsider. Opptakskrav sender du en mail til universitetet det gjelder om hvis du ikke finner frem på nettsidene deres.

Skrevet

Så det er fullt mulig å få til økonomisk med kombinasjonen studielån + vanlig banklån?

Og jeg kan bare kontakte ANSA og spørre om master i psykologi fra St.Andrews blir godkjent (eller om det kan bli godkjent med litt påbygging fra Norge?)

Takk for all hjelp!

Skrevet

Hei!

Lånekassa skal så vidt jeg vet dekke hele utdanninga for St. Andrews, for skolen står på Lånekassas tilleggsstipendliste, som vil si at du får dekket opptil godt over 170 000 i skolepenger. Da får du de første ca. 25 000 i stipend, så de neste 85 000 i lån (opp til ca. 110 000), og det du må betale over det igjen er tilleggsstipend. Derfor må du vel regne med 85 000 + 55 000 i lån per år du går der borte.

Når det gjelder rikingskoleproblematikken, så er St. Andrews det eldste universitetet i Skottland, så det er ganske populært å gå der, og det kan være en god del rikinger som går der. Men det er absolutt ikke en skole for bare rikinger, for britene og andre EU-statsborgere betaler kun litt over 3000 pund, altså 30 000 norske kroner, fordi de får såkalt "home fee". Vi nordmenn, derimot, og alle andre utenfor EU, må betale "overseas fee", som er veldig høy på de fleste britiske universiteter. Antall tusenlapper varierer, men det pleier å ligge rundt 90 000-130 000 kroner. Skulle du derimot ha foreldre med EU-statsborgerskap er det mulig at du også kan få "home fee".

Opptakskravmessig kan du gå inn på St. Andrews sine nettsider og se om de forventer at du skal ha tatt visse fag. Vet ikke om de har noe karakterkrav oversatt til norsk, men du kan jo høre med vennene dine hva de hadde?

Jeg tror du kan få svar på veldig mye av det du lurer på hos ANSA. Ellers kan allmektige Google også hjelpe deg med å finne fram. Det kan lønne seg å sette i gang prosessen snart, for St. Andrews har allerede begynt å sende ut svar til internasjonale studenter - men du har jo i hvert fall til 15. januar :)

• 3 uker senere...
Skrevet

Hei! Jeg er en jente fra Bergen har eventyrlig lyst til å studere på St.Andrews University i Skottland. Har snakket med flere som har gått der og hørt så mye bra om lærerne og miljøet. Har også en del venner som går der nå som er like fornøyde.

Problemet er at jeg er helt i villrede og føler at jeg snubler rundt i et mørkt rom. For det første virker det som at skolen er beregnet kun for rikinger, med tanke på at det koster rundt 100 000 per år - jeg vet ikke om jeg får studielån? Og får jeg studielån så må jeg vel ta opp privatlån i bank i tilegg for å dekke resten. Og får jeg det?

Opptakskrav er heller ikke lett og få vite, eller om utdanningen derifra blir godkjent i Norge. Tenker på master i psykologi.

Noen som kan hjelpe meg? Beklager, sikkert idiotisk innlegg som vitner om at jeg nærmest er tilbakestående men info om denne skolen er svært vanskelig å finne.

Skrevet

Skrevet

Jeg kom inn på Management ved StA for noen uker siden. Etter Oxbridge (Søkte E&M på Oxford)var det eneste reele alternativ. Ønsket å gå på en skole med stolt historie, men også en skole som jeg tror kommer til å oppleve en oppsving i henhold til renome og rengering etterhvert som William og Kate gifter seg + at universitetet har 600 års jubileum i 2013. Det er på nåværende tidspunkt 11 søkere per plass på universitetet.

Uansett, karakterkravene for norske studenter ifølge hjemmesiden er:

•Vitnemal: at least 5 as an overall average grade, with scores of 6 expected for entry to particular courses. Candidates would also be asked for scores of 5 or 6 in specified subjects.

•International Baccalaureate offers tend to be in the 35 – 38 points range.

http://www.st-andrews.ac.uk/admissions/Admissionsmap/

Det er nok mulig å komme inn med et snitt ned til 4,5, men da må personal statement og referanser være svært gode. Min kjære fikk et tilbud om studieplass på Psykologi om hun opprettholdt et snitt på 4,5.

Psykologilinjen på StA er den mese påkostede i UK, og regnes som en av verdens 10 beste instutisjoner for dette fagfeltet.

Husk at det er rullerende opptak i UK, dermed er det viktig å søke fort.

Og ja, det regnes som et eliteuniversitet. Kun 13% av universitetets studentmasse kommer fra såkalt arbeiderklassebakrunn - men det jobbes iherdig med å få en mer diversifert studentmasse.

Skrevet

Jeg kom inn på Management ved StA for noen uker siden. Etter Oxbridge (Søkte E&M på Oxford)var det eneste reele alternativ. Ønsket å gå på en skole med stolt historie, men også en skole som jeg tror kommer til å oppleve en oppsving i henhold til renome og rengering etterhvert som William og Kate gifter seg + at universitetet har 600 års jubileum i 2013. Det er på nåværende tidspunkt 11 søkere per plass på universitetet.

Uansett, karakterkravene for norske studenter ifølge hjemmesiden er:

•Vitnemal: at least 5 as an overall average grade, with scores of 6 expected for entry to particular courses. Candidates would also be asked for scores of 5 or 6 in specified subjects.

•International Baccalaureate offers tend to be in the 35 – 38 points range.

http://www.st-andrews.ac.uk/admissions/Admissionsmap/

Det er nok mulig å komme inn med et snitt ned til 4,5, men da må personal statement og referanser være svært gode. Min kjære fikk et tilbud om studieplass på Psykologi om hun opprettholdt et snitt på 4,5.

Psykologilinjen på StA er den mese påkostede i UK, og regnes som en av verdens 10 beste instutisjoner for dette fagfeltet.

Husk at det er rullerende opptak i UK, dermed er det viktig å søke fort.

Og ja, det regnes som et eliteuniversitet. Kun 13% av universitetets studentmasse kommer fra såkalt arbeiderklassebakrunn - men det jobbes iherdig med å få en mer diversifert studentmasse.

Så det er ikke så forferdelig nei? Må si jeg ble glad når jeg leste svaret ditt! Så søknaden man sender består av vitnemål, anbefalingsbrev og personlig begrunnelse?

Når det er snakk om anbefalingsbrev, er det da hovedsaklig fra tidligere lærere/rektorer?

Vet du noe om hvor lik Psykologiutdanningen på St.Andrews er den i Norge?

Skrevet

Forresten tusen takk for flott svar!! :jepp:

Skrevet

Stemmer det. Hvis du har mulighet, prøv å få en referanse fra en lærer i et relevant fag. Tror det er det samme som i Norge, bortsett fra at en kun søker seg inn for ett år i Norge, kontra tre år i UK. Det gjør at sikkerheten blir større.

Det er masse diskusjoner om universitet og forskjellige fagrettninger på:

http://www.thestudentroom.co.uk/forumdisplay.php?f=203

Tror også du vil finne det meste om Psykologi i UK her:

http://www.ansa.no/Fag_og_Land/Fag/Psykologi/Psykologi_i_Storbritannia/

Lykke til videre med søknaden!

Skrevet

Stemmer det. Hvis du har mulighet, prøv å få en referanse fra en lærer i et relevant fag. Tror det er det samme som i Norge, bortsett fra at en kun søker seg inn for ett år i Norge, kontra tre år i UK. Det gjør at sikkerheten blir større.

Det er masse diskusjoner om universitet og forskjellige fagrettninger på:

http://www.thestudentroom.co.uk/forumdisplay.php?f=203

Tror også du vil finne det meste om Psykologi i UK her:

http://www.ansa.no/Fag_og_Land/Fag/Psykologi/Psykologi_i_Storbritannia/

Lykke til videre med søknaden!

Takk igjen! Veldig flott med dere som har kunnskap om nordmenn og St.Andrews.

Håper at pensumet er lagt opp relativt likt som i Norge, ønsker å utdane meg til psykolog på St.Andrews. Kontaktet ANSA og de sa at hvis man hadde en Master i Psykologi fra utlandet som var for ulik måtte man søke seg inn på profesjonsstudiet i Norge.

Men hvis den var ganske lik fikk man opptil 6 måneder med ekstrakurs i Norge. Men enig, det mest sannsynelige er jo at det ikke er totalt ulik.

En annen tanke var jo at hvis bacheloren på St.Andrews var lik den i Danmark kunne jeg ta bachelor på St.Andrews og de siste to årene i Danmark.

Men da skal jeg prøve å få referanser fra tidligere lærere etc. og ta sikte på å komme nn enten i år eller neste år.

Skrevet

Bare fordi Kate Middleton har studert kunsthistorie der?

Skrevet

Hvem har sagt noe om Kate Middleton?

Skrevet

Har Kate Middleton studert kunsthistorie der? Jeg trodde det var på en annen skole i England, ikke i skottland...

Skrevet

Kate Middleton har studert der, ja, står tidligere i tråden, det var der hun møtte kronprinsen :P

Skrevet

Kate Middleton har studert der, ja, står tidligere i tråden, det var der hun møtte kronprinsen :P

St.Andrews er en veldig spesiell skole med høyt antall studenter fra overklassefamilier.

Skrevet

Hvordan blir egentlig St.Andrews ansett i forhold til andre "toppskoler"? Har jo sett på kåringer osv. at det ofte blir plassert nærmest på samme nivå som Harvard og Oxbridge, og hørt at opptakskravene er nesten like tøffe, men den er grusomt mye mer ukjent. Vil i det hele tatt arbeidsgivere i Norge forstå det?

Skrevet

Hvordan blir egentlig St.Andrews ansett i forhold til andre "toppskoler"? Har jo sett på kåringer osv. at det ofte blir plassert nærmest på samme nivå som Harvard og Oxbridge, og hørt at opptakskravene er nesten like tøffe, men den er grusomt mye mer ukjent. Vil i det hele tatt arbeidsgivere i Norge forstå det?

St. Andrews er ikke langt borte fra Harward, Yale, Princeton og Oxbridge, men jeg ville heller sammenlignet den med de lavere rangerte Ivy League skolene og LSE (LSE er meg beskjent kun bedre på Economics).

Tror også du vil få ekstremt god "value" av å studere der nå, både med hensyn til skolepenger og framtidig renomme. Vi ser allerede at dokumentarene om universitetet har begynt å komme (i sammenheng med vårens bryllup), og oppmerksomheten vil trolig øke i omfang frem mot 600års markeringen i 2013.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...