Gå til innhold

Bestemmer barna hva middagen blir?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Nyhetssak fra Aftenposten: Barna bestemmer middagsmenyen.

Jeg må si jeg ble litt overrasket over denne saken. I hvilken grad er det barna som avgjør hva det blir til middag hos deg? Og hvor lang tid i forveien bestemmer du/dere hva det skal være til middag?

Selv prøver jeg å holde en viss oversikt over middagene vi spiser, slik at jeg sikrer et minimum av variasjon, både for smakens og sunnhetens skyld. Det samme gjorde min mor da vi vokste opp, vi hadde feks en "regel" om fisk og kjøtt annenhver dag. Forsvinner denne typen styring av familiens kosthold med trenden om at barna skal få velge og bestemme på stadig flere felt?

Videoannonse
Annonse
Gjest Idamarte
Skrevet

Nei, det er vi voksne som bestemmer middagen. Vi prøver å lage ukemenyer, eller i det minste planlegge og handle inn dagen før. Vi prøver også å lage sunn og variert mat (innrømmer at vi ikke alltid lykkes :gjeiper: ).

Hvis ungen sier en dag at hn har lyst på det og det, kan jeg si at vi kan lage det en annen dag. Som regel foreslår hn ikke ting vi vanligvis ikke lager.

Skrevet

Nei hvorfor skulle de det?? De eier jo ikke næringsvett, hadde det vært opp til de hadde det blitt pølser i brød hver dag! Dummeste jeg har hørt!

• Liker 1
Skrevet

Nei, det gjør de ikke, men de kan komme med forslag. I helgene spør jeg dem og da får de som regel bestemme hvis det ikke er helt på jordet da :)

Skrevet

Nei hvorfor skulle de det?? De eier jo ikke næringsvett, hadde det vært opp til de hadde det blitt pølser i brød hver dag! Dummeste jeg har hørt!

:enig:

Skrevet

Her handler vi inn en gang i uken og eldstemann får lov til å komme med ønsker (når vi husker på å spørre :gjeiper: ) og som oftest blir da en av middagene i uken det hun har lyst på :) Jeg synes det er en helt grei måte å gjøre det på særlig siden det er kjekt for barna å føle at de får være med å bestemme noe de og.

Skrevet

Ungene mine spiser helst fisk så de er ofte med å bestemmer hva vi skal ha til middag. Vi har ukesmenyer og de har hatt innflytelse på menyene som jeg har laget. Fungerer veldig greit :)

Skrevet

Eg har ikkje barn ennå, men eg ser for meg at eg kommer til å la barnet bestemme middagen på bursdagen sin, men ikkje utenom den dagen. Ellers ville eg naturligvis være åpen for forslag, men til syvende og sist hadde det vært eg som bestemte hva vi skulle ha.

Skrevet

Har en heldigvis altetende tenåringsdatter som da også spiser fisk og grønnsaker med velbehag. Dermed er det ikke noe problem at vi ofte bestemmer sammen hva vi skal ha til middag.

Gjest Lebewesen93
Skrevet

Jeg har alltid hatt en del jeg skulle sagt..

Nå er det jeg som står for matlagingen hjemme, vi blir enige om hva middagen blir, da :P

Om jeg får unger ( noe jeg ikke skal, men OM) så skal de ikke få bestemme, men jeg ville aldri fått de til å lide seg gjennom et måltid de ikke liker.

Jeg husker en gang på sfo, jeg MÅTTE spise opp maten jeg ikke likte, jeg satt alene på kjøkkenet lenge :tristbla:

Jeg var veldig sjenert og nervøs på den tiden, å var oppriktig frustrert der jeg satt alene, mens de andre så på film..

Skrevet

Om barna skulle bestemme hva man skulle spise hver dag, så hadde det ikke vært så mye grønnsaker og fisk og vann på bordet.

Skrevet

Jeg har alltid hatt en del jeg skulle sagt..

Nå er det jeg som står for matlagingen hjemme, vi blir enige om hva middagen blir, da :P

Om jeg får unger ( noe jeg ikke skal, men OM) så skal de ikke få bestemme, men jeg ville aldri fått de til å lide seg gjennom et måltid de ikke liker.

Jeg husker en gang på sfo, jeg MÅTTE spise opp maten jeg ikke likte, jeg satt alene på kjøkkenet lenge :tristbla:

Jeg var veldig sjenert og nervøs på den tiden, å var oppriktig frustrert der jeg satt alene, mens de andre så på film..

Hva var det du måtte spise opp?

Skrevet

Om barna skulle bestemme hva man skulle spise hver dag, så hadde det ikke vært så mye grønnsaker og fisk og vann på bordet.

Tja det kommer vel ann på barnet, Det hadde kanskje ikke vært grønt eller fisk på bordet hver dag her hvis min skulle bestemt alle middagene. Men de fleste middagsønskene hun kommer med inneholder enten nok grønt til at det er greit eller så er det bare noe man selv kan bestemme at skal være til :)

Det er ihvertfall veldig kjekt for for henne å få lov til å ha noe å si selv om hun vet at det endelige valget ligger hos mamma og pappa.

Skrevet

Da jeg vokste opp hadde vi barna i familien hver sin dag vi valgte middag :) men vi var fornuftige barn og valgte sånne type ting som spaghetti bolognese, laks, fiskekaker og tomatsuppe. Hvis vi skulle velge middagen måtte vi også være med på å lage den, noe som gav oss mye kunnskaper om mat og matlaging - som jeg i ettertid er utrolig glad over!

Skrevet

Mine barn får være med å bestemme middagene...eller komme med ønsker blir vel heller mere riktig å si. Størstejenta liker kylling, taco, pizza, kjøttkaker, fiskeboller..... Og minstejenta er fisk og grønnsakselsker på sin hals:-)

Men veldig lett å ta hensyn til begge sine ønsker....de fornuftige fiskemiddagene legger vil til ukedagene, mens de mere typiske helgamiddagene legger vil på helg (som oftest fast tacodag på fredager..)

Vi ukeshandler, av og til handler vi og inn for to uker, så da synes jeg det er greit å få ønsker fra jentene, litt lettere for meg å komme på middagsplana da:-))

Skrevet (endret)

Ingen her som kommmer til å innrømme at det går i pølser, pizza, taco, tacogryte, hamburgere og kanskje fiskeboller 1. gang i mnd.

Du ser jo på matforumet her at folk ikke kan lage noe som helst fra bunnen av :ler:

Endret av Antoinette
  • Liker 1
Skrevet

Ingen her som kommmer til å innrømme at det går i pølser, pizza, taco, tacogryte, hamburgere og kanskje fiskeboller 1. gang i mnd.

Du ser jo på matforumet her at folk ikke kan lage noe som helst fra bunnen av :ler:

Dra ikke alle over en kam.... vi har pizza, taco, hamburgere...men som helgamiddag på fredag og lørdag. Bortsett fra taco lager jeg det meste fra bunnen av. Også fiskeboller.... Og all brødmat baker jeg selv.

Så; noen gjør det! Dessuten er f.eks pizza ikke så usunt når en lager den selv med grov bunn, karbonadedeig eller kylling og magrere ost.

Skrevet

Jeg kan gjerne innrømme det.

Vi har fiskeboller et par ganger i mnd, men de er hjemmelagede. Pølser spiser vi sjelden, og da helst fra Grøstad da de har gode typer som smaker mer. Taco har vi også innimellom, men vi krydrer kjøttet selv i stedet for å bruke posekrydder og lager også egen salsa, guacamole osv til. Hamburgere og pizza lager vi selvsagt også selv. Tacogryte har jeg ikke prøvd meg på. Forøvrig er det da alle typer mennesker her på KG, både de som lager alt fra bunnen av og de som ikke gjør det.

Forresten, hva ønsket du å oppnå med innlegget ditt? Innbiller du deg virkelig at det nå skal komme innlegg fra folk som spiser bare hel- og halvfabrikata etter dette oppgulpet ditt?

Skrevet

Jeg lager tacolefsene selv også! :opplyser:

Og fiskemat. Ikke vanskelig det, Antoinette - du burde prøve. :tommelsmil:

Og så må du slutte å lese matforumet på KG som fanden leser Bibelen.

• Liker 1
Skrevet

Jeg lager tacolefsene selv også! :opplyser:

Jeg slakter kua og maler kjøttdeigen selv. :opplyser::fnise:

Neida, men jeg måtte bare. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...