Gå til innhold

Psykolog

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg føler jeg trenger å gå til psykolog grunnet noen problemer jeg har. Jeg har gått til det før, men da var jeg mindreårig. Hvordan gjør jeg det?

Hvis jeg går via fastlegen, må jeg fortellle han alle problemene da også må han finne ut om jeg er "syk nok?"

Hvis jeg får henvisning, må jeg da fortsatt betale for timene, for det har jeg ikke råd til... Noen tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Betale for timene må du uansett frem til du får frikort.

Ja du må til legen - for jeg forstår det slik at du har dårlig råd, så privat psykolog er vel uaktuelt for din del. Hos legen kan du be om henvisnig til psykolog, og JA du må fortelle litt om hva du sliter med, men ikke ALT. Det er ikke legens oppgave å finne ut om du er syk nok, men en psykolog vil vurdere det utifra hva som står i henvisningen og en vurderingssamtale senere. Nettopp pga dette må du fortelle litt til legen din - h*n må jo vite hvorfor du skal dit, for det skal stå i henvisningen.

Frem til du får frikort (etter å ha betalt egenandeler på litt over 1800,-. betaler du over dette pga at det kan ta tid før du får frikort, får du refundert pengene som gikk over frikortbeløpet innen noen uker!) betaler du ca 307 kr pr time (det KAN være dyrere hos noen, men det er hvertfal det som er den normale satsen).

Skrevet

Betale for timene må du uansett frem til du får frikort.

Ja du må til legen - for jeg forstår det slik at du har dårlig råd, så privat psykolog er vel uaktuelt for din del. Hos legen kan du be om henvisnig til psykolog, og JA du må fortelle litt om hva du sliter med, men ikke ALT. Det er ikke legens oppgave å finne ut om du er syk nok, men en psykolog vil vurdere det utifra hva som står i henvisningen og en vurderingssamtale senere. Nettopp pga dette må du fortelle litt til legen din - h*n må jo vite hvorfor du skal dit, for det skal stå i henvisningen.

Frem til du får frikort (etter å ha betalt egenandeler på litt over 1800,-. betaler du over dette pga at det kan ta tid før du får frikort, får du refundert pengene som gikk over frikortbeløpet innen noen uker!) betaler du ca 307 kr pr time (det KAN være dyrere hos noen, men det er hvertfal det som er den normale satsen).

Hvordan fungerer dette med privat psykolog? Gjelder de samme reglene for frikort der?

Gjest scorpius
Skrevet (endret)

Dersom du søker hos privatpraktiserende psykologer som har driftsstøtte fra staten,

betaler du kun opp til frikort-grensen, så betaler du ikke mer det året.

Jeg vet jo ikke hvor du bor, men du kan gå inn på denne

siden og titte :)

Endret av scorpius
Skrevet

Hvordan fungerer dette med privat psykolog? Gjelder de samme reglene for frikort der?

Normalt ikke, men som scorpius nevner er det noen som har driftsstøtte fra staten :) Vil du absolutt ikke fortelle legen hva som er problemet, for å få henvisning, burde du vurdere å bytte lege.

Skrevet (endret)

Hvis du vil finne ut hvilke psykologer med driftsstøtte som har ledige plasser, kan du ringe fritt sykehusvalg, telefonnummer 800 41 004. Da kan du si hvilket område som passer deg, og så får du et par valg :) Hvis ikke du vil ringe, kan du sende brev til en del psykologer fra lista scorpius nevnte, så får du nok napp hos en av dem.

Endret av Dyreelskern

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...