AnonymBruker Skrevet 7. november 2010 #1 Skrevet 7. november 2010 Hei! Jeg er ei jente på 20 år som nettopp har begynt å komme meg ut av en 5-6 år lang kamp mot anoreksi. En dag våknet jeg plutselig opp og visste at jeg måtte stoppe, og at jeg måtte bli frisk. Livet er fantastisk, og jeg vil være her slik at jeg kan oppleve det! Men nok om det. Saken er at jeg prøver å spise regelmessig, næringsfult, MEN sundt. Jeg ønsker ikke å hoppe rett på de mektigste rettene, men bygge meg selv opp med lette og næringsrike måltider. Frokost, lunsj, kveldsmat og mellommåltider er greit. Problemet ligger i middagen. Jeg har alltid hatt utfordringer i forhold til varmretter. Derfor søker jeg nå gode, næringsrike, lette og enkle middagstips fra de kloke kvinner her på Kvinneguiden.no. Kriterier: Jeg liker ikke potet. Det KAN gå om det er helt forferdelig nødvendig, men helst ikke. Er ikke så glad i kjøtt- og fiskefarser, men liker rent kjøtt som renskåra kylling, svin og fisk. Så fiskegrateng, kjøttboller o.l. er ikke aktuelt, men dersom du har en helt genial oppskrift tar jeg den gjerne imot! Er heller ikke så glad i pasta, men som sagt med poteten, er det nødvendig så spiser jeg det. Jeg tåler ikke allverden med melkeprodukter, så grøt er ikke en slager. Håper virkelig noen kan komme med noen gode forslag På forhånd: TUSEN TAKK!
AnonymBruker Skrevet 7. november 2010 #2 Skrevet 7. november 2010 To tips fra meg: Kylling og avokado i kombinasjon gir deg proteiner og sunt fett, uten av det føles for "tungt" og mektig. Feks ovnsstekt kyllingbryst (med skinn gir best smak!) og en grønn salat (forskjellige grønne og røde salatblader) med avokadobåter og valnøtter. Litt bacon, enten sprøstekt i salaten eller surret rundt kyllingbrystet gir også god smak. Og så en god vinaigrette på salaten. Eller lag en meksikansk variant: http://www.bbcgoodfood.com/recipes/4433/cumin-chicken-and-avocado-salad Ellers vil jeg tipse deg om kombinasjonen laks og linser - både smakfullt og næringsrikt. Feks i en innholdsrik middagssalat som her (her kan også tunfisk brukes), eller denne, med granateplefrø (sistnevnte kan erstattes med tomatterninger). Du kan bruke ovnsbakt eller stekt laks i stedet for varmrøkt som det står i oppskriften. Jeg håper forresten du er i kontakt med lege som kan hjelpe deg med å komme tilbake til et vanlig kosthold.
AnonymBruker Skrevet 7. november 2010 #3 Skrevet 7. november 2010 Siden du ikke tåler melkeprodukter, kan kanskje kokosmelk være et alternativ? Feks i en thai-inspirert suppe som denne: http://www.bbcgoodfood.com/recipes/166626/turkey-tom-ka-gai Du kan variere med nesten hva som helst av grønnsaker (friske, eller feks frosne wokgrønnsaker), og bruke kylling, svin eller laks, eller feks noen rensede reker i ved servering. Noen hakkede cashewnøtter på toppen er også godt.
Frk. Belle Skrevet 8. november 2010 #4 Skrevet 8. november 2010 Hva med ovsnbakt laks og wookgrønsaker med ris eller nudler? Jeg bruker forssen laks i sånne små stykker, ca 10min i ovenn på 175grader hvis de er tint i kjøleskap på forhånd. ca 20-30min hvis ikke. Blir ofte frossene wokgrønsaker fordi det er så kjapt og greit, men du kan jo også kutte opp det du liker. Som saus på bruker jeg en blanding av hot&sweet, soya saus, lime og gjerne en skje peanøttsmør (bruker en grov type fra helsekost som kun inneholder kunuste peanøtter +litt salt). Er du gald i fisk kan det være en idee å sjekke ut nettsiden GodFisk.no Der finner jeg mye god inspirasjon:)
AnonymBruker Skrevet 8. november 2010 #5 Skrevet 8. november 2010 Tusen takk for svar, alle tre Jeg skal sjekke ut alle oppskriftene dere har gitt meg.
AnonymBruker Skrevet 9. november 2010 #6 Skrevet 9. november 2010 Alle mulige slags woker er sikkert bra for deg. Da velger du jo selv kjøtt og grønnsaker, og om du vil kan du ha på en ferdig woksaus fra butikken, eller bare litt sweet chilisaus eller litt soyasaus, eller bare litt krydder etter egen smak. Server med nudler eller ris, eller spis woken som den er uten ekstra tilbehør. Næringsrikt og godt! Om du vil lage gryte kan du bruke hakkede tomater på boks, ha oppi en buljongterning, stekte svine- eller kyllingstrimler, grønnsaker etter eget ønske og eventuelt en dæsj kokosmelk eller annet du kanskje tåler? Tomatsauser blir mildere hvis du koker dem lenge, eventuelt kan du ha oppi litt sukker eller litt flytende natreen (noen få dråper er nok) for å mildne sausen litt. Dette er lett og godt, masse saus men ikke noe fett. Denne kan også serveres med ris eller nudler, eller spises som den er. I tillegg kan du godt fryse den i porsjonspakker sånn at du har en god og næringsrik middag til travle eller late dager. Lykke til med en sunn livsstil!
AnonymBruker Skrevet 9. november 2010 #7 Skrevet 9. november 2010 Enkel grønnsakssuppe da? Vann kokes opp med buljong, ha oppi poteter, purre, gulrøtter og kålrot i terninger. Kok i 10-15 min. Mot slutten av koketiden kan du ha i mager kjøttpølse feks. Krydre med salt, pepper og evt persille. Veldig godt
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå