AnonymBruker Skrevet 7. november 2010 #1 Skrevet 7. november 2010 Jeg vil ha en oppskrift på grønnsaks suppe for dummies. En enkel oppskrift uten dill dall og masse eksotiske ingrendienser. Jeg er såpass avansert i matlaging at jeg ikke aner hvordan poter kokes, så her snakker vi for dummies.
AnonymBruker Skrevet 7. november 2010 #2 Skrevet 7. november 2010 Vanlig norsk grønnsakssuppe: Poteter Løk (gul) Gulrøtter Purre Kålrot Kål Evt sellerirot eller persillerot Evt persille og timian Vann - og buljongterninger, kjøtt-, grønnsak- eller høns (mengde pr enhet vann står på pakka) (blir egentlig godt uten også, ellers er det aller beste å bruke selvkokt kraft, men du trenger jo ikke begynne der...) Skrell de grønnsakene som skal skrelles, kutt i terninger/biter, skjær løken i båter eller finhakk, purre i ringer, kål i strimler. Ha vann og buljong i en gryte, ha oppi alt av grønnsaker og kok opp. Kok i ca en halvtime, kjenn etter om poteter og kålrot er mørt. Du kan evt vente med å tilsette purren til det er igjen ca 15 minutter av koketida.
Kamikatze Skrevet 7. november 2010 #3 Skrevet 7. november 2010 Okai, for dummies: Vann i panna. En literish... Toro grønnsaksbuljongterning. Pose frossengrønnsaker, for eksempel lapskausblanding. Eller en halv. Noe varmt under panna, som ild eller elektrisk kokeplate eller liknende. KG-oppdatering ti femten minutter, eller noe sånn deromkring. Voila, bånn appetitt! 3
Titti72 Skrevet 7. november 2010 #4 Skrevet 7. november 2010 Bare husk at det ikke er som med kjøttsupper, jo leger det koker (timer) jo bedre suppe. Jeg fikk nemlig grønnsaksgrøt ut av den metoden.
Sugerøret Skrevet 8. november 2010 #5 Skrevet 8. november 2010 Okai, for dummies: Vann i panna. En literish... Toro grønnsaksbuljongterning. Pose frossengrønnsaker, for eksempel lapskausblanding. Eller en halv. Noe varmt under panna, som ild eller elektrisk kokeplate eller liknende. KG-oppdatering ti femten minutter, eller noe sånn deromkring. Voila, bånn appetitt! OFF Topic men jeg måtte bare -Lattis og flott oppskrift
skrue Skrevet 8. november 2010 #6 Skrevet 8. november 2010 Bare husk at det ikke er som med kjøttsupper, jo leger det koker (timer) jo bedre suppe. Jeg fikk nemlig grønnsaksgrøt ut av den metoden. Om det skulle skje så er det bare å finne fram en fin sil og vips så har du en flott grønnsaksbuljong som kan fryses ned til senere bruk.
AnonymBruker Skrevet 8. november 2010 #7 Skrevet 8. november 2010 Overkokt grønnsakssuppe kan også kjøres glatt med stavmikser, tilsettes et par skjeer crème fraîche og kanskje litt muskat, og vips: Purésuppe. 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå