Gå til innhold

Babys mat og måltider?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Lillealven blir 1 år om noen måneder, og jeg er litt usikker på hvor mye mat h*n trenger og hvilken mat det er best at h*n får.

Nå ser måltidsrytmen sånn ut, og det er 4 timer mellom måltidene:

Frokost: Flaske med morsmelkerstatning og en liten tallerken med grøt

Lunsj: Flaske med morsmelkerstatning og en moset banan, eventuelt også en brødbit

Middag: 1 stk Småfolk middagsglass og vann i flaske

Kveldsmat: Flaske med morsmelkerstatning og en liten tallerken med grøt

Det er sjelden h*n spiser opp all maten ved et måltid. Mengden morsmelkerstatning i hver flaske er 240-260 ml.

Og hvilken type brød er best å gi henne/ham? H*n har fått halvgrovt brød til nå (uten skorpe) og h*n har av og til problemer med å få det ned. Bør vi gi MER brød? Eventuelt noe annet?

Innimellom får h*n mos av andre frukter også, eller en liten smak av det vi har til middag. Eplejuice liker h*n kjempegodt.

H*n har begynt å sitte i tripp-trapp-stol mens h*n får mat, og det går fint.

Noen med råd og tips?

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Synes dette høres veldig greit ut jeg.

Barna regulerer dette litt selv også da. Som du skriver så spises ikke alt opp under hvert måltid, og det tyder på at barnet er fornøyd.

Du kan etterhvert begynne å variere middager, brødskiver og evt. begynne med vanlig melk.

Min datter på 1 1/2 år spiser brødskive til frokost, evt. yoghurt ol. til lunch.

Samme middag som oss, hvis vi ikke har sterk mat. ol. Til kveldsmat får hun brødskive, eller frokostblanding. Hun får vanlig melk til brødmåltider, og saft/vann til middagen.

Dette har hun gjort siden hun var rundt 1 år.

Hun har spist brødskiver og vanlig middagsmat lengre. Hun har heller aldri drukket morsmelkerstatning ettersom jeg ammet til hun var ca 1 år.

Brødmåltidene har hun spist selv siden hun var ca 1 år, og nå har hun som smått begynnt å spise middag selv. Litt søl, men det går da ned.

Gjest Anonymous
Skrevet

Er ikke menyen litt kjedelig kanskje? Barn blir matleie de også. Ivertfall lunsj og middag kan ha andre "smaker", tror mange barn blir veldig lei av grøt hvis de spiser mye av det. En ettåring klarer jo fint å spise mat som ikke nødvendigvis er most, sålenge den er kokt godt og skjært i små biter, f.eks kokte grønnsaker, fisk, kjøtt, pasta osv. Jeg synes det har funket veldig bra med å la ungen spise selv med hendene når den er så liten. Hva med å la ungen få et småfolk-glass til lunsj, og så middag med dere?

Skrevet

for mine to små hadde det både blitt for lite mat og for skjelden mat.... som regel går det ikke mer enn tre timer mellom måltidene, med mindre de får noe annet som mellommåltid (frukt, litt rosiner, yoghurt...).

tror kanskje du skulle trappe ned på melken du gir, for en 1 åring skal jo ikke drikke seg mett?

mitt råd er (jeg er ingen ekspert, men har da iallefall litt erfaring... :-? );

gi ikke mer enn 200ml på flasken hver gang. gi melk og grøt til frokost (kanskje brød med deilig pålegg er mer spennende snart? kanskje barnet er lei grøt og derfor ikke spiser så mye?? :blunke: ) en 1 åring syntes jo det er gøy å spise selv, og da passer brød bra!

lunsj; brød (igjen - vi er jo norske!). gi melk til maten, som h*n kan drikke selv. da går det neppe så mye.

middag; bruk heller det du og din kjære bruker. lag mat som er morsom å spise selv, ikke finmos absolutt alt. dele opp i biter er bedre - eks poteter og godt kokt grønnsakbiter som er lette å ta opp med små fingre.

drikke; vann eller saft.... (nå er det vel mange som roper Nei!!!)

kvelds; yoghurt eller brød.

noen ganger er det nok lurt å gi noe annet enn bare brød. hos oss er pannekaker og pasta kjempepopulært, så da lager jeg det til lunsj av og til. frukt er kjempefint, og ikke bare bruk banan.... den er da litt kjedelig i lengden??

mine forslag. og jeg er ikke ekspert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...