Gå til innhold

Allehelgensaften

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tenkt meg ut når det blir mørkt, og sette lys på alle familiens gravsteder. Ingen i min familie har hatt den skikken før, men jeg syns det er en god og fredfull tradisjon.

Hva med deg? :)

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, vi bor langt unna gravstedene til begges familier, så kommer ikke til å gjøre det. Men det er en fin tradisjon.

Skrevet

Det er en veldig fin tradisjon, som vi ikke følger.

Skrevet

Ja, det skal jeg. gleder meg, det er så utolig vakkert og stemningsfullt på kirkegården på allehelgensaften!

Skrevet

Jepp:) Har kjørt Oslo - Horten t/r for å legge ned krans og tenne lys:)

• Liker 1
Skrevet

Jepp:) Har kjørt Oslo - Horten t/r for å legge ned krans og tenne lys:)

Det pleier jeg å familen å gjøre på dagen da :) Men vi glemte det i år

Skrevet

Niks, men så må jeg reise 6-7 timer for å komme til gravene også. Litt i lengste laget.

Skrevet

Det er en fin tradisjon. Den nærmeste familien som jeg har mistet, er begravd i et annet land. Så blir litt langt å reise. Ellers hadde jeg gjort det.

Skrevet

Trodde det var forrige helg?

Skrevet

Trodde det var forrige helg?

DA var det nok Halloween, min venn... ;)

Fra Wiki:

Halloween er det engelske navnet på allehelgensaften, det vil si natta før allehelgensdag, den katolske minnefesten for helgener og martyrer, og feiringa av denne kvelden. Ifølge engelsk tradisjon feires halloween om kvelden den 31. oktober, dagen før 1. november, mens allehelgensdagen eller «helgemess» i Norge er lagt til første søndag i november.

-----

Personlig kjørte jeg rundt og tente lys på distriktets kirkegårder (min familie ligger spredt) akkurat når det hadde blitt mørkt. Et vakkert og verdig syn var det som utspant seg.

• Liker 1
Skrevet

Vi gjorde det, syns det er ein fin tradisjon :) Vi var også i kyrkja først, og etter gudstenesta tente vi lys på grava (til svigerfar).

Gjest Consensio
Skrevet

Nei, det gidder jeg ikke.

Ser ikke poenget med å tenne lys på gravene. Ja det er fint å se på, men hvem gidder å sitte på en kirkegård hele kvelden for å se på lys?

Skrevet

...men hvem gidder å sitte på en kirkegård hele kvelden for å se på lys?

Folk gjør dette for å minnes sine kjære. Å ha en stille stund ved graven og tenke litt konsentrert på dem som ikke er her lengre. Tiden som var, er og skal bli. Tenne et lys for å vise at de som har gått før oss, ikke er glemt.
  • Liker 1
Skrevet

Jeg og kjære reiste på gravstedet til noen i familien hans i går :) Syns det var kjempefint med alle lysene, var en del folk på kirkegården, men var så utrolig fredelig og fint :)

Fikk meg til å bli litt trist også. Gravstedene i familien min er over 50 mil unna, og besøket på kirkegården hvor noen i familien til sambo ligger fikk meg til å lure på om noen hadde tatt turen for å tenne lys på graven til mine familiemedlemmer i går :lete:

Skrevet

Vi pleier å gjøre det i familien min også, og det er en utrolig fin stemning på kirkegården med alle lysene. Tenner lys på julaften og nyttårsaften også, og da er det enda finere og enda mer lys rundt på kirkegården :)

Men så er det trist med de i familien som ligger så langt unna at man ikke kan sette lys på gravene deres da.

Gjest wild bird
Skrevet

Denne skikken har jeg aldri hørt om. Er det noe nytt, eller noe folk alltid har gjort? :klø:

Anyway, jeg bor alt for langt unna graven til mamma, så nei. Og jeg må innrømme at jeg ikke har besøkt graven hennes mer enn 2 ganger på de 15 årene hun har vært død. Og da var det heller ikke frivillig at jeg dro dit.

Mulig jeg er merkelig, men jeg har ikke noe behov for å dra dit. Føler ikke at hun er der, eller blir meg noe nærmere om jeg besøker graven. Hun er i :hjerte: mitt.

Skrevet

Men for alle dere som bor for langt fra gravene i deres egne familer; det går jo an å ha en liten minnestund eller markering i deres egne omgivelser også. Kanskje lage et bål i nærheten, for dem som kan det.

Til og med i stua deres kan det markeres. Hovedsaken er å minnes de som en gang var, slik at de fremdeles er blant oss, eller?

Å tenne lys der, kanskje finne frem et bilde i ramme og sette ved siden av. Snakke sammen og finne frem minner om dem. Le og gråte litt ved behov. Fortelle ungene om dem de kanskje aldri traff i levende live. Finne frem de gamle albumene og mimre litt? :)

Skrevet

Ja, dette er en veletablert skikk i Norge, og sannsynligvis derfor mange fnyser av "Halloweenfeiringa" fordi de ser på det som allehelgensaftensfeiring på feil dag og uten innhold. Det har så lenge jeg kan huske kommet gravlys i butikkene til allehelgensdag. Og kirker har hatt lys til å tenne, for oss som bor en dagsreise eller tre fra de aktuelle gravstedene.

Skrevet

Ja, dette er en veletablert skikk i Norge, og sannsynligvis derfor mange fnyser av "Halloweenfeiringa" fordi de ser på det som allehelgensaftensfeiring på feil dag og uten innhold. Det har så lenge jeg kan huske kommet gravlys i butikkene til allehelgensdag. Og kirker har hatt lys til å tenne, for oss som bor en dagsreise eller tre fra de aktuelle gravstedene.

Jepp. Om familien ikke har vane for å markere denne dagen, så tror jeg ikke mange blir klar over den før de mister en av de aller nærmeste. For min del skjedde det det året jeg mistet en sønn i dødfødsel. Da kom det invitasjon fra den lokale kirken til allehelgensdagmarkering, hvor man tente lys og leste opp navnet til alle i området som hadde dødd det siste året. Det var en fin markeing, og jeg har også tatt en tur på kirkegården hvert år siden da. Jeg syntes det er godt med en dag i året, som er viet ettertanke og savnet etter de som er borte.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...