Gå til innhold

Koster dere av snøen på biltaket?


Miss Diamond87

Anbefalte innlegg

I dag har det snødd veldig mye. Det har lagt seg omtrent 10-15cm snø overalt.

Var ute og kjørte i dag og møtte en hel drøss med biler med snø på taket. LIVSFARLIG! Tenkte jeg da..

Hva tenker dere om snø på taket? Er det en selvfølge å koste av snøen på taket som det er å koste av snøen på vinduene? Koster du den av før du skal ut å kjøre på veien?

Jeg har selv opplevd en veldig farlig situasjon når det kommer til snø på taket. Kom til et kryss og måtte selvsagt bremse ned. I det jeg bremset ned kom all snøen fra taket og frem på frontruta mi. Bare å viske vekk tenker du sikkert, men så enkelt var det nok ikke. Snøen var såpass tung at viskerne kjørte seg fast. Motoren holdte på å brenne seg fordi den ikke kom lengre. Og hva skjedde så? Null sikt fremover! Da var det bare å rulle ned sidevinduet og stikke hodet ut for å finne en plass å parkere og få kostet av snøen.

Så... En tankevekker?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Føyer meg inn i rekken av de som fjerner snøen. Som capricorn74 sier: "kjedelig få hele ladningen over frontruten under kjøring :) "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer litt an på hvor jeg er, samt hvor mye snø det er snakk om. Der jeg bodde før hadde jeg ganske umiddelbart en 180 graders sving, så da gikk det meste rett av biltaket og til siden. Når jeg tenker meg om så bruker jeg faktisk ikke å koste den av, med mindre det er mye, altså over 15-20 cm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg koster alltid av. For det første er det skummelt om all snøen plutselig kommer nedover frontruta, for det andre er det veldig kjedelig å ligge bak en bil med masse snø på taket (faller av og treffer frontruta på bilen bak, særlig om snøen er lett) og for det tredje vil jeg ikke ende opp med et tykt islag på taket som følge av at snøen blir liggende og delvis smelte for så og fryse igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Consensio

Fjerner all snø ja. Det er jo påbudt å fjerne det på taket og passe på at man har sikt ut fremover og ut til sidene, og jeg vil nødig ha noen bot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

selvfølgelig ikke. Snø på taket forvinner bare man tar et par tre bremsetester før man kjører ut av parkeringsområdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei.

Koster ikke alltid av taket på bilen - kommer ann på hvilken bil jeg kjører.

Kjører jeg Vectraen så koster jeg av det meste på taket, men på hiace'n koster jeg ikke av, fordi jeg jo ikke når opp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på hvor mye snø det er, er det mengder som ikke forsvinner av i det jeg kjører ned veien hjemme, så koster jeg det av, ja, vil ikke ha noen overrasskelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dersom du opplever å få snø fra taket på bilen foran deg i frontruta, ligger du ikke da litt vel nært bilen foran?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mye jeg klarer, men med stasjonsvogn med bøyler på taket og meg uten teleskoparmer, blir det oftest noe snø igjen. Men jeg kjører ALDRI avgårde med en halvmeter snø på taket, som enkelte gjør, altså. Mer noen småklatter med snø jeg ikke har helt nådd tak i, som fyker av med en gang jeg setter bilen i bevegelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...