Gå til innhold

Hvordan slutte med kassen?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ihvertfall fint om pus har en spesielt sted hvor den kan gjøre fra seg, slik at den slipper å gå i naboens bed å gjøre det, eventuelt sandkassen til barna.

Skal man liksom følge etter katten ute og sjekke hvor den bæsjer? :klø: Det er vel naturlig at katter gjør fra seg ute i naturen...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skal man liksom følge etter katten ute og sjekke hvor den bæsjer? :klø: Det er vel naturlig at katter gjør fra seg ute i naturen...

Mulig, men jeg er forsåvidt DRITTLEI av at hunden min koser seg med kattebæsj i hagen min, og at det flyter at kattedritt i sandkassen til barna.

Var et diskre hint til TS om at hun/han kanskje ikke skulle slutte med kassen med det første. ;)

Skrevet

Var et diskre hint til TS om at hun/han kanskje ikke skulle slutte med kassen med det første. ;)

Etter min erfaring vil de fleste katter foretrekke å gjøre fra seg ute selv om de har kasse inne. Det blir rett og slett vanskelig å kontrollere hvor de går på do... men det finnes kanskje noe lukt man kan spraye rundt blomsterbed etc, som gjør at katten går et annet sted.

Skrevet

Katten er 7 mnd. gammel. Han har blitt venn med den andre katten som er her jeg bor virker det som. Jeg tenker ikke akkurat på naboer da jeg vil kvitte meg med kassen siden naboen sin hun driter i vårt bed og det er andre katter også her, så det er egentlig det siste jeg tenker på da det er normalt at katter gjør fra seg ute. Jeg spør jo egentlig ikke om jeg bør ha kasse eller ikke. Har forstått at mange her inne mener det er best å ha kasse, men ingen jeg kjenner har kasse til katten. Jeg vurderer også å ha kassen utpå terassen da vi har tak og vegger rundt terassen. Men det jeg lurer på er hvordan jeg skal gjøre for å kutte ut kassen, hvordan jeg skal lære katten å gå til døren da den må på do.

Ihvertfall fint om pus har en spesielt sted hvor den kan gjøre fra seg, slik at den slipper å gå i naboens bed å gjøre det, eventuelt sandkassen til barna.

Nå har Hank alrede innrømt at han gir blaffen i å ta hensyn til sine naboer siden naboens hun(d) driter på hans eiendom... Og bare ved de holdningene så finner jeg Hank lite interessert i å ta til seg råd om hva som er best for pus eller naboens barn.

Lurer også på hvor Hank har opplysningene om at det er naturlig for katten å gå ut på do? Det er like naturlig å drite inne i kassa som å gå ute.

Skrevet

Det er like naturlig å drite inne i kassa som å gå ute.

Hvordan får du det til å stemme? Det sier seg vel selv at det er mest naturlig for en KATT å gå på do ute, slik den alltid har gjort. Kattekasse er jo noe mennesker har funnet på i senere tid.

Ærlig talt synes jeg det er mange rare holdninger her. Hvis det er greit å ha kjæledyr må det vel være greit at de også er ute. Man kan ikke behandle katter som om de var hunder.

Skrevet

Jeg ville beholdt kassa inne.

Ikke pga naboer og alle andre som er imot katter.

Men, nå kommer vinter med sne, og mange katter liker ikke å gå ut i snø for å gjøre fra seg, da er det greit å ha kassa inne.

Men, det er jo forskjell på katter, så dette er bare min erfaring.

Lykke til :)

• Liker 1
Skrevet

Hvordan får du det til å stemme? Det sier seg vel selv at det er mest naturlig for en KATT å gå på do ute, slik den alltid har gjort. Kattekasse er jo noe mennesker har funnet på i senere tid.

Ærlig talt synes jeg det er mange rare holdninger her. Hvis det er greit å ha kjæledyr må det vel være greit at de også er ute. Man kan ikke behandle katter som om de var hunder.

Og hvordan kan du si at det er naturlig å gå ute på do? Bare fordi det var naturlig for femti år siden, så betyr ikke det at vi må si det samme nå. Heldigvis har kunnskapen om katten kommet mye lengre enn for femti år siden!

Jeg har selv hatt katter med persermix som heller ville dritt inne bak sofaen enn å ut i regn og snø for å drite. Da har jeg heller kasse inne hele året. Og siden jeg ikke ønsker at mine katter skal få urinveisinfeksjon så har jeg spes kasse inne om vinteren.

Og hva mener du med at man ikke kan behandle katter som hunder? Da burde du hvertfall forstå at man ikke kan do-trene katter på lik linje med en hund!

En ting til jeg reagerer sterkt på, er at folk i boligstrøk ikke vil ha kasse inne til kattene. Er det virkelig bedre å irritere naboer som får dritt i både bed og i ungenes sandkasse enn å ha kattesandkasse inne???

Skrevet

Her avvente hun seg selv. I begynnelsen kom hun inn kun for å gå på do før hun gikk ut igjen, men nå bruker hun den aldri. Har riktignok tatt den frem igjen nå som snøen kom siden hun er litt jålete og ikke liker å bli kald på potene sine, så hun er innekatt omtrent hele vinteren (av egen fri vilje, slipper ut om hun vil).

Skrevet

Og hvordan kan du si at det er naturlig å gå ute på do? Bare fordi det var naturlig for femti år siden, så betyr ikke det at vi må si det samme nå. Heldigvis har kunnskapen om katten kommet mye lengre enn for femti år siden!

Jeg har selv hatt katter med persermix som heller ville dritt inne bak sofaen enn å ut i regn og snø for å drite. Da har jeg heller kasse inne hele året. Og siden jeg ikke ønsker at mine katter skal få urinveisinfeksjon så har jeg spes kasse inne om vinteren.

Og hva mener du med at man ikke kan behandle katter som hunder? Da burde du hvertfall forstå at man ikke kan do-trene katter på lik linje med en hund!

En ting til jeg reagerer sterkt på, er at folk i boligstrøk ikke vil ha kasse inne til kattene. Er det virkelig bedre å irritere naboer som får dritt i både bed og i ungenes sandkasse enn å ha kattesandkasse inne???

:ler: Kunnskapen om katten har vist at det egentlig er mest naturlig for en katt å gå på do i en kasse inne i et hus? Ja, ja... Det var jo veldig logisk.

Du har rasekatt, og de er annerledes enn vanlige huskatter, ettersom de er avlet fram til å få en del unaturlige egenskaper. Men bare fordi du har en jålekatt trenger vel ikke alle å få sine katter til å kun gå på do i kassa?

Det er jo du som vil dotrene kattene dine her, ikke jeg. Å trene de til å gå i en kasse er faktisk å dotrene dem. Man må jo gjerne ha en kasse inne i tillegg, hvis man foretrekker det, men TS spurte her om hvordan man kunne slippe. Det er faktisk ikke dyreplageri å la kattene gå ut for å drite.

Skrevet

:ler: Kunnskapen om katten har vist at det egentlig er mest naturlig for en katt å gå på do i en kasse inne i et hus? Ja, ja... Det var jo veldig logisk.

Du har rasekatt, og de er annerledes enn vanlige huskatter, ettersom de er avlet fram til å få en del unaturlige egenskaper. Men bare fordi du har en jålekatt trenger vel ikke alle å få sine katter til å kun gå på do i kassa?

Det er jo du som vil dotrene kattene dine her, ikke jeg. Å trene de til å gå i en kasse er faktisk å dotrene dem. Man må jo gjerne ha en kasse inne i tillegg, hvis man foretrekker det, men TS spurte her om hvordan man kunne slippe. Det er faktisk ikke dyreplageri å la kattene gå ut for å drite.

Jeg har ikke rasekatt. Jeg har hatt rasekattblandinger. Litt forskjell der. Men mange som feks er blandet med perser er litt mer sære enn andre katter med mer "villt" blod i seg. Liker absolutt ikke at du begynner med fordommer som at rasekatter er jålekatter. Det vitner jo bare om dine manglende kunnskaper om katt og kattehold uansett...

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ikke rasekatt. Jeg har hatt rasekattblandinger. Litt forskjell der. Men mange som feks er blandet med perser er litt mer sære enn andre katter med mer "villt" blod i seg. Liker absolutt ikke at du begynner med fordommer som at rasekatter er jålekatter. Det vitner jo bare om dine manglende kunnskaper om katt og kattehold uansett...

Jeg sa ikke at rasekatter er jålekatter. Jeg sa at din katt, som ikke vil tisse ute hvis det er snø, er en jålekatt. Katter er nå en gang sære.

Hva du mener om mine kattekunnskaper er meg revnende likegyldig... Du tror jo at det er naturlig for en katt å gå på do inne.

Skrevet

... men det finnes kanskje noe lukt man kan spraye rundt blomsterbed etc, som gjør at katten går et annet sted.

Det har jeg gjort.

Kanskje er løsningen at alle vi med hund også lar bikkja gå i nabohagen og gjøre fra seg i katteeiernes bed? Så blir det ihvertfall en rettferdig løsning.

• Liker 1
Skrevet

Hvordan får du det til å stemme? Det sier seg vel selv at det er mest naturlig for en KATT å gå på do ute, slik den alltid har gjort.

Det blir jo det samme med mennesker det da, er det naturlig for deg å bæsje i hagen din eller i do?

Det som i hvert fall er sikkert er at det IKKE er naturlig for en katt å gå ut når det er minusgrader, da katter opprinnelig kommer fra varmere strøk. Jeg mener faktisk det er dyreplageri å enten stenge katten ute om natten når det er kaldt eller å tvinge den til å holde seg hele natten, og dermed er kattedo inne den eneste riktige løsningen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...