hank Skrevet 6. november 2010 #1 Skrevet 6. november 2010 Har noen forslag til hvordan det er lurt å slutte med kassen som Pus går på do i? Vi har en liten leilighet og ønsker helst at Pus går ut for å gå på do, evt. ha kasse på terassen. Hvordan er den beste løsningen for å slutte av med kassen uten at det skjer uhell?
Periwinkle Skrevet 6. november 2010 #2 Skrevet 6. november 2010 Aner ikke, men tror det er anbefalt at pus skal ha muligheten til å gå på do inne... Synes å huske jeg har lest dette en plass. Vår katt bruker nesten ikke kassen, annet enn evt på natten eller når det er forferdelig vær ute. Stort sett gir hun beskjed når hun vil ut, og det fungerer greit, men hun har muligheten til å gå på do inne om hun vil
AnonymBruker Skrevet 6. november 2010 #3 Skrevet 6. november 2010 Dersom du fjerner kassa vil pusen bare gjøre fra seg andre steder inne når den er nødt og ikke kan eller vil gå ut...
hank Skrevet 6. november 2010 Forfatter #4 Skrevet 6. november 2010 (endret) Jeg kjenner ingen som har kasse inne fast når katten har lært seg å gå ut, men hvet ikke hvordan de har sluttet med den. Jeg har også lest at noen her inne anbefaler det, men det er jo ikke veldig mange folk som har det. Katter som jeg har erfart fra andre personer klarer å holde seg om natten, springer ut på morningen på do og kommer inn igjen. Endret 6. november 2010 av hank
Troyamin Skrevet 6. november 2010 #5 Skrevet 6. november 2010 Ha ALLTID en kasse inne! Da slipper du sure naboen som klager på kattedritt i sandkasser og blomsterbed. Du kan begrense bruken av kattekassen, så kan du finne en grei plass ute hvor du legger den brukte kattesanden. Hver gang pus våkner eller har spist, så bærer du katten bort til sanden du har lagt ut. Da vil den etterhvert lære at her er det lukt etter den og dermed bruke den plassen. Hvor gammel er katten? Husk på at unge katter ikke har sjansen mot naboens voksne og mer erfarne katt. Og at kattene som er der fra før av sjeldent slipper inn unge nykommere på sitt revir. På vinteren så har katter som ikke har kasse å gå på do inne større sjanse til å få urinveisinfeksjon enn de som har kasse inne. Tenk deg selv hvis du må dyppe "hele stasen" ned i snøen for å tisse?! Da ville du også få problemer ganske raskt...
hank Skrevet 6. november 2010 Forfatter #6 Skrevet 6. november 2010 Katten er 7 mnd. gammel. Han har blitt venn med den andre katten som er her jeg bor virker det som. Jeg tenker ikke akkurat på naboer da jeg vil kvitte meg med kassen siden naboen sin hun driter i vårt bed og det er andre katter også her, så det er egentlig det siste jeg tenker på da det er normalt at katter gjør fra seg ute. Jeg spør jo egentlig ikke om jeg bør ha kasse eller ikke. Har forstått at mange her inne mener det er best å ha kasse, men ingen jeg kjenner har kasse til katten. Jeg vurderer også å ha kassen utpå terassen da vi har tak og vegger rundt terassen. Men det jeg lurer på er hvordan jeg skal gjøre for å kutte ut kassen, hvordan jeg skal lære katten å gå til døren da den må på do.
Green Lady Skrevet 7. november 2010 #7 Skrevet 7. november 2010 Det kommer av seg selv når katten blir mer komfortabel med å være ute.
Thorn Skrevet 7. november 2010 #8 Skrevet 7. november 2010 Det kommer av seg selv når katten blir mer komfortabel med å være ute. Enig. Min katt, som i begynnelsen kom inn for å gå i kassen, løper nå helt hysterisk rundt og maser hvis han må på do når han er inne. Med mindre han en sjelden gang må på do om natta, da vet han utmerket godt at det er kassen som gjelder. Ellers brukes kun kassen dager med ekstremt mye regn, eller mye snø. Med mindre du har en katt som velger helt når den skal inn og ut, ville jeg ikke tatt bort kassen. Du vet vel selv hvor utrolig kjipt det er å måtte holde seg lenge når du må på do?
ladiva Skrevet 7. november 2010 #9 Skrevet 7. november 2010 du kan bære ut katten hver gang du ser at den skal til å gå på kassen.. selv så har jeg hadd mange katter og jobber med katter, og vi pleier å sette en dokasse ute i tillegg.. så når den blir båret ut, så bruker han kassen som står der.. og da tar det ikke lange tiden før den begynner å gjøre fra seg ute:)
Gjest Lille-pus Skrevet 7. november 2010 #10 Skrevet 7. november 2010 hank, det er aldeles normalt og særdeles vanlig, å ha en kasse inne. Selv om innekassen ikke brukes noe særlig så er den tilgjengelig den dagen det er 35 blå iskalde ute og pus ikke vil ut, i tilfellet pus blir syk og må være inne en periode for medisinering eller tilsyn.... og om pus bare må midt på natten Husk at det er en katt du har, ikke en hund
hank Skrevet 8. november 2010 Forfatter #11 Skrevet 8. november 2010 Ja, jeg er fullt klar over dette. Jeg tenker å ha kasse når vi ikke er hjemme og når det er natt siden han ikke kommer seg ut da, men det som er problemet er at han bruker kassen til å tisse i og bæsje av og til. Sånn så i natt så bæsjet han en gang på gulvet og i morres bæsjet han i kassen, han har som en vane at han må bæsje minst en gang på gulvet før han bruker kassen selv om den er ren. Det er dette jeg er mest frustrert over så tenkte jeg hvis jeg får bort kassen så slutter han kanskje med å gjøre fra seg på gulvet.
Green Lady Skrevet 8. november 2010 #12 Skrevet 8. november 2010 Hva bruker du for å rengjøre der han gjør fra seg på gulvet? Enkelte rengjøringsmidler virker mot sin hensikt når det komer til å rengjøre der en katt har gjort fra seg. Forbinder den kassen med do? Lukter det do i kassen?
Tabris Skrevet 8. november 2010 #13 Skrevet 8. november 2010 Jeg ville fjernet kassen, og så fulgt god med. Når pus da går bort der kassen sto, så ville jeg satt den ut. Da lærer den antagelig sammenhengen. Det var sånn sett aldri et problem da vi hadde katter hjemme (i min barndom). Kassen ble fjernet når de ble så store at de var ute alene, og da gikk de ut av seg selv. Eventuelt kan du sette kassen rett utenfor døren i en liten periode, slik at katten kobler at kassen står ute.
hank Skrevet 8. november 2010 Forfatter #14 Skrevet 8. november 2010 Det kan jeg prøve Takk Tror han forbinner kassen med do siden han bruker den hele tiden utenom at han må bæsje en gang på gulvet i tillegg som han bæsjer i kassen, men nå har jeg kjøpt en spray gjennom dyrebutikk som skal gjøre at katten ikke vil gjøre fra seg der jeg sprayer, så jeg får prøve dette
Sushi Skrevet 9. november 2010 #15 Skrevet 9. november 2010 Synes mange som har svart her inne er vel bombastiske. Det går fint an å ikke ha kasse til katten inne. Katten kan da være ute om natten, og lære seg å gå ut når den må på do. Begynn med å ta katten ut hver gang den går til kassen, og etterhvert vil den heller mjaue ved døren når den må på do. Ha kassen i tillegg i starten, slik at du unngår flere uhell... Etterhvert kan du fjerne kassen. Hvis du har mulighet til å ha kattedør er det enda enklere, men det er jo ikke alle som kan ha det.
hank Skrevet 10. november 2010 Forfatter #16 Skrevet 10. november 2010 Synes mange som har svart her inne er vel bombastiske. Det går fint an å ikke ha kasse til katten inne. Katten kan da være ute om natten, og lære seg å gå ut når den må på do. Begynn med å ta katten ut hver gang den går til kassen, og etterhvert vil den heller mjaue ved døren når den må på do. Ha kassen i tillegg i starten, slik at du unngår flere uhell... Etterhvert kan du fjerne kassen. Hvis du har mulighet til å ha kattedør er det enda enklere, men det er jo ikke alle som kan ha det. Takk for svar Dette skal jeg prøve Vi har ikke mulighet til å ha kattedør da ytterdøren vår går ut i en stor gang og terassedøren vår er glass siden vi bor i leilighet/blokk. Men katten har lært seg at det er terassedøren den skal bruke, for der kan den hoppe over rekkverket og ut. Så jeg må bare få lært den at den går til døren når den skal på do. Jeg mener også at det skal gå fint uten kasse og at kattene kan være ute på natten. Alle kattene vi har hatt i familien har gjort det. Og jeg kjenner ikke så mange som har kasse inne bestandig.
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 10. november 2010 #17 Skrevet 10. november 2010 Dette skjer automatisk med mine katter. Plutselig bestemmer de seg for å bæsje og tisse ute. Men kassa står alltid framme allikevel.
2ne2 Skrevet 10. november 2010 #18 Skrevet 10. november 2010 Vil flyttet kassen nærmere og nærmere utgangsdøren etterhvert som pus ble større. Til slutt stod den på trappen og ble fjernet for godt. Noen uhell hadde vi jo, men da bærte vi pus ut å sa fy. Har hørt at hvis man trykker nesa til pusen i tisset vil den bli mer trassen og tisser rundt bevisst!
Tabris Skrevet 10. november 2010 #19 Skrevet 10. november 2010 Har hørt at hvis man trykker nesa til pusen i tisset vil den bli mer trassen og tisser rundt bevisst! Bare tull. Katter (og hunder) har svært god luktesans, og det er ren dyreplageri å trykke nesa ned i uhellet. I tillegg har det absolutt ingen funksjon, da dyret ikke lærer noe av det. Eneste kan være at katten (eller hunden) gjemmer seg bort når den skal på do og tisser bak sofaen i stedet. Det har ingenting med trass å gjøre, men at den ønsker å unngå å bli sett slik at den skal få snuten trykket nedi i det en gang til. 2
Maneo Skrevet 10. november 2010 #20 Skrevet 10. november 2010 Ihvertfall fint om pus har en spesielt sted hvor den kan gjøre fra seg, slik at den slipper å gå i naboens bed å gjøre det, eventuelt sandkassen til barna.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå