Gjest Helene Skrevet 6. november 2010 #1 Skrevet 6. november 2010 Jeg prøver så sårt å gå ned i vekf fordi jeg er alvorlig overvektig. Men jeg kan kun spise en vanlig porson middag om dagen pluss 50 gram sjokolade for må bare ha sjokolade hver da. Resten av dagen må jeg sulte meg fordi hvis jeg spiser to skiver brød og to egg og bacon til frokost. To rundstykker til lunch. En youghurt til mellommåltid. En vanlig middag. Og to rundstykker til kveldsmat med juice. Så går jeg opp i vekt. For to år siden ble jeg innlagt på sykehus og de hadde fire måltider der og i løpet av to måneder hadde jeg gått opp ti kilo. Og de ansatta synes det var rart fordi jeg spiste ikke noe mere enn normalt for spiste alle måltidene der. Og i sommer så hadde jeg lyst på mat og spiste meg mett hele dagen og da gikk jeg opp 20 kilo på tre måneder. Så jeg må sulte meg 3/4 av dagen for å ikke gå opp i vekt. Hva er galt med forbrenninga mi? Den er helt elendig dårlig. Jeg går også tur hver dag på ca. en time. Men alikevell går jeg ikke ned i vekt. Jeg har lavt stoffskifte men tar gjevnlig blodprøver og bruker medisiner sånn at det er normalt. Men hvorfor må jeg gå sulten mesteparten av dagen for å holde vekta mi. Det er helt grusomt å gå å være sulten mesteparten av dagen og jeg kan skjønne hvor fæløt de har det i uland da de går sultne mesteparten av dagen. Det må jeg også og jeg blir så sliten og trøtt av å ikke å spise, men jeg kan ikke spise mere for da går jeg opp i vekt og jeg er veldig overvektig fra før av. Jeg vil så gjerne gå ned noen kilo til jul men må jeg faste helt da? Og sulte meg gjennom hver eneste dag for å gå ned i vekt? Jeg liker ikke frukt og grønnsaker og klarer ikke å spise det fordi synes det er vondt. Jeg er lei av å være sulten. Hva er galt med helsa mi? Når stoffskiftet mitt er normalt?
AnonymBruker Skrevet 6. november 2010 #2 Skrevet 6. november 2010 Du gjør det jo helt feil. Jeg spiser 5 ganger om dagen sunt, og går ned i vekt i ca 400 gram per uke, og er ALDRI sulten! MEn det har å gjøre med hva du dytter i gapet! Klarer du ikke å kontrollere det så er det vanskelig. Du MÅ bli strengere. Sjokolade holder jo ikke akkurat sultfølelsen lenge... Nei ordentlig mat, så skal du se at det ordner seg, i tillegg at du går en tur på 1 time hver dag! Etterhvert vil du faktisk like det, men for mange store mennesker så synes de at det er dritt å starte med.
AnonymBruker Skrevet 6. november 2010 #3 Skrevet 6. november 2010 Jeg prøver så sårt å gå ned i vekf fordi jeg er alvorlig overvektig. Men jeg kan kun spise en vanlig porson middag om dagen pluss 50 gram sjokolade for må bare ha sjokolade hver da. Resten av dagen må jeg sulte meg fordi hvis jeg spiser to skiver brød og to egg og bacon til frokost. To rundstykker til lunch. En youghurt til mellommåltid. En vanlig middag. Og to rundstykker til kveldsmat med juice. Så går jeg opp i vekt. For to år siden ble jeg innlagt på sykehus og de hadde fire måltider der og i løpet av to måneder hadde jeg gått opp ti kilo. Og de ansatta synes det var rart fordi jeg spiste ikke noe mere enn normalt for spiste alle måltidene der. Og i sommer så hadde jeg lyst på mat og spiste meg mett hele dagen og da gikk jeg opp 20 kilo på tre måneder. Så jeg må sulte meg 3/4 av dagen for å ikke gå opp i vekt. Hva er galt med forbrenninga mi? Den er helt elendig dårlig. Jeg går også tur hver dag på ca. en time. Men alikevell går jeg ikke ned i vekt. Jeg har lavt stoffskifte men tar gjevnlig blodprøver og bruker medisiner sånn at det er normalt. Men hvorfor må jeg gå sulten mesteparten av dagen for å holde vekta mi. Det er helt grusomt å gå å være sulten mesteparten av dagen og jeg kan skjønne hvor fæløt de har det i uland da de går sultne mesteparten av dagen. Det må jeg også og jeg blir så sliten og trøtt av å ikke å spise, men jeg kan ikke spise mere for da går jeg opp i vekt og jeg er veldig overvektig fra før av. Jeg vil så gjerne gå ned noen kilo til jul men må jeg faste helt da? Og sulte meg gjennom hver eneste dag for å gå ned i vekt? Jeg liker ikke frukt og grønnsaker og klarer ikke å spise det fordi synes det er vondt. Jeg er lei av å være sulten. Hva er galt med helsa mi? Når stoffskiftet mitt er normalt? Hei! Du skriver at du må ha sjokolade, vel du vet, du må ikke noe. Det er din kropp som er vant med sukkeret. Dette kan du venne deg av med Det er ofte slik at vi må spise ting vi ikke liker, som feks grønnsaker. Grønnsaker er nydelig godt om du tilbreder dem med feks leirgryte, som baker grønnsakene i saftene fra kjøtt som du legger opp i. Dra til ernæringsekspert. Det er mulig du må kunne ned på ting du liker (feks mye brød,pasta ol) og spise mer av det du ikke liker (grønnsaker) men dette er noe folk flest må leve med
Wildy Skrevet 6. november 2010 #4 Skrevet 6. november 2010 Begynn å spise det kroppen din trenger, nemlig skikkelig mat. Dropp skjokkisen, den hører hjemme på lørdager. Begynn å tren stryke i tillegg til å gå. OG sørg for å få opp litt tempo på gåturene, di skal bli varm og svett! Ved lavt stoffskifte er det vanskelig å gå ned i vekt, ja, men ikke umulig. Men det krever mye av kostholdet ditt, og ikke minst av aktivitetsnivået.
Gjest Helene Skrevet 6. november 2010 #5 Skrevet 6. november 2010 Men jeg spiser ikke 2000 kcal i bare middag og en sjokoladebit hver dag? Man skal spise ca. 2000 kcal hver dag hvis man ikke skal opp i vekt. Jeg spiser like stor porsjon middag som foreldrene mine og søskene mine. Men da har de allerede spist frokost, lunch. Og etter middag spiser de kveldsmat. Men ikke jeg fordi da går jeg opp i vekt. Jeg er veldig streng med meg selv fordi jeg nekter meg mat fordi vil ikke gå opp i vekt.
Gjest Iah Skrevet 6. november 2010 #6 Skrevet 6. november 2010 Jeg synes du skal ta kontakt med lege/ernæringsfysiolog som kan skreddersy en kostholdsplan tilpasset deg og ditt behov.
AnonymBruker Skrevet 6. november 2010 #7 Skrevet 6. november 2010 Jo men det er jo nettopp det som er problemet her. At når du IKKE spiser, så tærer koppen på de få musklene du har igjen, og dette senker da forbrenningen din, og gjør at du enda lettere legger på deg og vanskeligere å gå ned. Det blir altså omvendt av det du tror. Når du begynner med styrketrening og SPISER mat så bygger du muskler igjen og da øker forbrenningen. Løsningen er ALDRI å sulte seg. Du er nok ikke den eneste her i verden som synes det er vanseklig å gå ned, men du MÅ ta grep! Slutte å unnskylde deg med ting, "det er greit med en liten sjokoladebit" : NEI DET ER DET IKKE! Ikke så lenge du er avhengig av å ha det hver eneste dag! Begynn å spise små måltider 1 porsjon 4-5 ganger om dagen! Og få i deg proteiner og start med styrke så skal du se at det går.
Dyreelskern Skrevet 6. november 2010 #8 Skrevet 6. november 2010 Du kan ikke kutte ut måltider og spise sjokolade i stedet for kveldsmat, da er det ikke rart du ikke går ned i vekt. Spis mange små måltider, og tren! Treninga kan ta laaang tid før du merker resultater av når du har lavt stoffskifte, har det selv og vet hvor plagsomt det er. Men det går, det bare tar lenger tid.
AnonymBruker Skrevet 6. november 2010 #9 Skrevet 6. november 2010 Jeg syns du skal snakke med legen din, og bli henvist til ernæringsfysiolog. De kan hjelpe deg med å sette opp en matplan. Du må være streng med deg selv, holde deg til planen, kun litt sjokolade på lørdager og trene regelmessig. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 6. november 2010 #10 Skrevet 6. november 2010 Hvis du spiser sjeldent, har det motsatt effekt enn hva man kanskje skal tro. Kroppen går inn i sparemodus for "det er neimen ikke godt å vite når det blir no' mat neste gang!". Å spise lite, men ofte, får i gang forbrenningen, og gjør at du går ned i vekt, selv om du spiser samme mengde vanlig mat som nå. Sjokolade er det ingen som MÅ ha. Jeg var også "avhengig", men om du tvinger deg gjennom en uke uten, så forsvinner faktisk lysten
AnonymBruker Skrevet 6. november 2010 #11 Skrevet 6. november 2010 Helene, jeg har arvet noe lavt stoffskifte, og står stille på vekta om jeg spiser bittelitt sjokolade hver dag. Det er som om kroppen suger til seg alt av sukker den får. Jeg slutta med all sukkermat,ferdigmat og mat med gjær&stivelse etter en tur til ernæringsfysolog, og gikk ned over ti kilo i løpet av tre til fire måneder uten å trene. Jeg tuller ikke, og jeg trodde ikke det var mulig...
Gjest Nanne70 Skrevet 7. november 2010 #12 Skrevet 7. november 2010 Tror også det er en god ide at du får en henvisning til en ernæringsfysiolog, som flere andre nevner. Dette du nevner med 2000 kcal pr dag, er en sannhet med modifikasjoner, som det heter. Det daglige kaloribehovet ditt er avhengig av bl.a. kjønn, alder, høyde, vekt og aktivitetsnivå. Skal du ned i vekt, bør du ha et daglig kaloriunderskudd på rundt 500. Du kan regne ut ditt omtrentlige kaloribehov her. En annen ting er at det ser ut til at du spiser ganske mye karbohydrater (rundstykker, juice), og dette er noe man lett legger på seg av. Appelsinjuice inneholder omtrent like mye sukker og kcal som Cola! Vanlig fruktyoghurt inneholder også mye sukker. En frokost med 2 brødskiver, 2 egg og bacon høres ut som en temmelig stor frokost for meg, og er nok litt i meste laget for en som vil ned i vekt. Egg og bacon er forøvrig helt ok til frokost, men hell av fettet før du spiser og kutt ut brødskivene, eller spis proteinbrød (se under). Når det gjelder brød, bør du spise et grovest mulig et, evt. bake proteinbrødselv (klikk for oppskrift). I stedet for to rundstykker til kvelds kan du f.eks. ta en skive proteinbrød (det er mye mer mettende enn "vanlig" brød) med magert kjøttpålegg og en kopp te (uten sukker) eller et glass skummet eller ekstra lett melk. Når du spiser middag, er det viktig at du bare forsyner deg èn gang. Kutt ned på poteter, ris, pasta osv., og spis mer proteiner (kjøtt, fisk, fugl) og grønnsaker. Du må nok bare venne deg til å spise noen grønnsaker hvis du vil ned i vekt, så enkelt er det. Kutt ned på fete sauser også, må du ha saus så gå for magrere varianter og/eller mindre mengder. Lykke til!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå