AnonymBruker Skrevet 6. november 2010 #1 Skrevet 6. november 2010 Er det riktig at kronprinsparet tar ferie i 2 mnd og reiser på langtidsferie i to måneder? Er det et godt forbilde for andre når vi vet hvordan skolen idag strever med å få foreldre til å slutte å ta ungene utav skolen midt i skoleåret? Hvorfor kan de ikke bruke skoleferien slik som andre oppfordres til å gjøre? De betaler selve turen selv, sier de. Men det er vi, skattebetalerne som betaler alt det andre som følger med dette. Tenker da på det kobbelet av personer som skal følge med familien på reisen. Hva med Mette Marits BI-studier. Det er etterhva jeg forstår studier på master-nivå. Kreves det ikke mer av slike studier enn at man kan ta seg fri 2 mnd? Da må jeg si at jeg setter et stort spørsmål ved at så mange betaler i dyre dommer for denne utdannelsen. 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2010 #2 Skrevet 6. november 2010 Har ikke Mette-Marit startet på, men aldri fullført, diverse studier, helt fra hun ble git med Kronprinsen? Hun blir jo aldri ferdig...hun studerer via nettet. Men hvem kan hjelpe henne med å fullføre et eller annet? Dannelse? Marius behøver denne reisen, er han med? "Egne penger" har de jo ikke, det er offentlig apanasje de bruker. Det er kun Ari og Märtha som tjener egne penger. Ferie er ikke galt! Det er helt ok å ta barna ut av skolen og undervise de selv!!
Tingo Skrevet 6. november 2010 #3 Skrevet 6. november 2010 Ser ikke noe galt i å ta barna med på lang reise, folk har i alle tider "undervist" barna selv i sånne tilfeller og de har også planlagt i tett samarbeid med skolen. Barn har godt av å oppleve verden og andre kulturer. At staten betaler føyer seg bare inn i rekken av grunner til at jeg er imot monarki, så det har ingen betydning hva de bruker pengene på, det er feil uansett.
Gjest Anonym Skrevet 6. november 2010 #4 Skrevet 6. november 2010 Mulig de betaler hotel og fly + kost selv, men hvem betaler for eskortepolitiet og ekstra sikkerhetstiltak 24 timer i døgnet på denne reisen......??? Dette er nemlig noe de ikke KAN unngå; dette vet jeg med sikkerhet - jobber innen politiet selv ( men ikke i eskortetjenesten, vel og merke ) Reagerer ikke sterkt, men mer hoderystende og himlende med øynene på dette...... Men for all del, om staten skal begynne å sende barnefamilier på dannelsesreiser, så gjerne det for meg - jeg begynner å pakke jeg !
Invicta Skrevet 6. november 2010 #5 Skrevet 6. november 2010 Ja, jeg synes det er en god idé at de reiser. Å være borte to mnd fra skolen er ikke noe problem, de går nok ikke glipp av noe. Og det å prioritere å være sammen med ungene sine så mye når man har muligheten til det, det synes jeg er kjempeflott!
Gjest Harriet Skrevet 6. november 2010 #6 Skrevet 6. november 2010 Mulig de betaler hotel og fly + kost selv, men hvem betaler for eskortepolitiet og ekstra sikkerhetstiltak 24 timer i døgnet på denne reisen......??? Dette er nemlig noe de ikke KAN unngå; dette vet jeg med sikkerhet - jobber innen politiet selv ( men ikke i eskortetjenesten, vel og merke ) Reagerer ikke sterkt, men mer hoderystende og himlende med øynene på dette...... Men for all del, om staten skal begynne å sende barnefamilier på dannelsesreiser, så gjerne det for meg - jeg begynner å pakke jeg ! Jeg og ... kunne godt tenkt meg en dannelsesreise i to måneder med full lønn, høres helt fantastisk ut. Fra spøk til alvor - disse personene er sannelig priviligerte. Og nå skal de reise rundt i verden og vise barna hvordan endel mennesker lever i verden. Mens de selv reiser på første klasse og bor på luksushoteller. På tide å fjerne hele sirkuset.
Gjest Gjest Skrevet 7. november 2010 #7 Skrevet 7. november 2010 De undervurderer i alle fall folket ved å kalle det en "dannelsesreise", når alle forstår at det dreier seg om en ferie. De snakker i store ord om miljøet og hvordan vi skal bevare det (vi andre, altså), men reiser samtidig rundt på lange ferier hit og dit, med en masse folk på slep. Folket legger mer merke til handling enn til tomme ord.
Gjest Gjest Skrevet 7. november 2010 #8 Skrevet 7. november 2010 Syntes det er ganske flåsete med en slik dannelsesreise. Tidligere syntes jeg at kongefamilien i Norge har greid å moderere seg med tanke på slike luksusting, men nå med kronprinsparet syntes jeg ting begynner å skli ut. Det virker som at kronprinsen var mye mer jordnær før, dro på festivaler og steder i Norge, nå er det plutselig verden rundt og et mye mer luksuriøst privat forbruk.
Gjest Elyssa Skrevet 7. november 2010 #9 Skrevet 7. november 2010 Huff.. Jeg har alltid på en måte tenkt at kongefamilien er en slags hyggelig tradisjon. Men med tanke på at all skatten vi sliter og strever for skal gå til deres 'dannelsesreise' (for det gjør den garantert!), begynner jeg å tenke litt annerledes. Kongefamilien har ikke lenger noen funksjon, annet enn et slags ansikt utad fra Norge. Flott at de skal lære noe fra andre kulturer, det har selvfølgelig barn godt av. men da håper jeg at de faktisk skal leve sammen med dem også..
Rosenrød Skrevet 7. november 2010 #10 Skrevet 7. november 2010 Jeg synes det er noe stort tull! Dannelsesreise, liksom...
AnonymBruker Skrevet 7. november 2010 #11 Skrevet 7. november 2010 Syntes det er ganske flåsete med en slik dannelsesreise. Tidligere syntes jeg at kongefamilien i Norge har greid å moderere seg med tanke på slike luksusting, men nå med kronprinsparet syntes jeg ting begynner å skli ut. Det virker som at kronprinsen var mye mer jordnær før, dro på festivaler og steder i Norge, nå er det plutselig verden rundt og et mye mer luksuriøst privat forbruk. Herregud, hva tror du da? Er man et kongehus, så er man. Det norske kongehus lever på sparebluss året rundt. De andre kongehusene i Europa lever som konger. Men de norske må leve som på camping. Det er faktisk urettferdig.
AnonymBruker Skrevet 7. november 2010 #12 Skrevet 7. november 2010 Jeg synes det er noe stort tull! Dannelsesreise, liksom... Har du ikke hørt om det du? Det er faktisk vanlig tradisjon at kongelige og adelige reiser på såkalt dannelsesreiser. De tar med barna og det er jo ikke tilfeldig. Å reise har alltid blitt betraktet som et gode, da treffer man folk og får nye erfaringer - andre enn de i Norge. Daahhh...så negative folk er her.
Barcelone Skrevet 7. november 2010 #13 Skrevet 7. november 2010 Hele kongehuset er jo en vits. Det mistet min respekt da Mette-Marit ble en del av det. Synes faktisk at det er helt utrolig at et sånt menneske uten hverken dannelse, klasse eller stil skal representere Norge. Skal man ha et kongehus så synes jeg faktisk det skal stå litt "over" den gemene hop. Ikke ta den opp i seg. Hjelper ikke med noe dannelsesreise på det kvinnemennesket! 1
Kamikatze Skrevet 7. november 2010 #14 Skrevet 7. november 2010 Vel, akkurat den der skattekrona kan jeg faktisk unnvære. Litt greit at våre kommende regenter får sett litt av verden, slik at de vet litt om hvordan folk har det der og her, før de skal sitte klar til å tukte stortinget, hvis de må. 1
Gjest Dainty Skrevet 7. november 2010 #15 Skrevet 7. november 2010 (endret) Vel, akkurat den der skattekrona kan jeg faktisk unnvære. Litt greit at våre kommende regenter får sett litt av verden, slik at de vet litt om hvordan folk har det der og her, før de skal sitte klar til å tukte stortinget, hvis de må. Jeg er til dels enig med deg. Dessverre er jeg tvilsom til hvor mye disse faktisk får sett av verden, all den tid de bor på lekre hoteller og blir kjørt rundt av sjåfører. Det er lett å "dele" de fattiges smerte noen timer, når man selv har en nydelig middag som venter etterpå. Men kanskje jeg er kynisk her? Jeg er av prinsipp imot kongehuset; ikke fordi det koster så mye, for det gjør det ikke, men fordi det er en gjenlevning fra et foreldet menneskesyn som sier at noen mennesker er verdt mer fra fødselen av enn andre. Allikevel har jeg vært positivt overrasket over enkelte av kronprinsparets engasjementer - mens andre ganger må jeg riste på hodet over alt flåseriet og dobbeltmoralen. Endret 7. november 2010 av Dainty 1
zuperduper Skrevet 8. november 2010 #16 Skrevet 8. november 2010 Fra spøk til alvor - disse personene er sannelig priviligerte. Og nå skal de reise rundt i verden og vise barna hvordan endel mennesker lever i verden. Mens de selv reiser på første klasse og bor på luksushoteller. Har du fått reiseplanen, siden du vet at de skal reise på første klasse og bo på luksushoteller?
zuperduper Skrevet 8. november 2010 #17 Skrevet 8. november 2010 Er det riktig at kronprinsparet tar ferie i 2 mnd og reiser på langtidsferie i to måneder? Jeg synes det er helt uproblematisk. Er det et godt forbilde for andre når vi vet hvordan skolen idag strever med å få foreldre til å slutte å ta ungene utav skolen midt i skoleåret? Jeg synes det er forskjell på å dra på en godt planlagt, lengre tur med familien - med undervisning underveis - og det å ta ut ungene fra skolen for å dra 14 dager til syden. Hvorfor kan de ikke bruke skoleferien slik som andre oppfordres til å gjøre? Det vet jeg ikke, men det har de kanskje svart på i intervjuer? Hva med Mette Marits BI-studier. Det er etterhva jeg forstår studier på master-nivå. Kreves det ikke mer av slike studier enn at man kan ta seg fri 2 mnd? Da må jeg si at jeg setter et stort spørsmål ved at så mange betaler i dyre dommer for denne utdannelsen. Vi får da anta at de klarer å administrere seg selv, jeg skjønner ikke hvorfor dette skal være vårt "problem" å undres over...? 1
FoxyFish Skrevet 8. november 2010 #18 Skrevet 8. november 2010 Jeg ser ingen problemer ved det. Det er tross alt vår kommende konge med familie, og jeg vil jo gjerne at hele hurven skal ha dannelse. Dessuten hadde det neppe blitt billigere med en president. 1
Mann_30 Skrevet 8. november 2010 #19 Skrevet 8. november 2010 De betaler selve turen selv, sier de. Det er jo selvfølgelig det samme som å si rett ut at det er skattebetalerne som betaler. For hvem betaler deres appanasje? Jo, VI.
Kamikatze Skrevet 8. november 2010 #20 Skrevet 8. november 2010 Det er jo selvfølgelig det samme som å si rett ut at det er skattebetalerne som betaler. For hvem betaler deres appanasje? Jo, VI.Enig, la oss forby offentlig ansatte hjelpepleiere, renovasjonsarbeidere, lærere etc. å reise på ferie. Det er sløsing med skattepenger! 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå