*Meg* Skrevet 4. november 2010 #1 Del Skrevet 4. november 2010 Jeg hører stadig et uttrykk jeg synes er noe merkelig og det er "må nødt til å" Jeg tar et eksempel på en setning som høres rar ut for meg: "Jeg må nødt til å gjøre lekser!" Er det ikke litt smør på flesk å bruke både ordet må og nødt? Jeg ville enten skrevet: "Jeg må gjøre lekser" eller: "Jeg er nødt til å gjøre lekser" Hva synes dere? Dette er et noe jeg ser og hører så ofte at jeg begynner å lure på om det faktisk er riktig... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 4. november 2010 #2 Del Skrevet 4. november 2010 (endret) Synsing: Du har rett. Dvs. jeg kan ikke si sikkert om det er lov eller ei, men jeg har faktisk aldri hørt uttrykket brukt. Om jeg så hadde så ville jeg reagert akkurat som deg. Det høres for rart ut. I mitt vokabular heter det enten "jeg må" eller "jeg er nødt til". Endret 4. november 2010 av Cata Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sunnyside Skrevet 4. november 2010 #3 Del Skrevet 4. november 2010 Det der er noe jeg også hører hele tiden. Har nødt for, må nødt til, må nødt for, altså i mange varianter. Det er selvsagt "er nødt til" og "må" dette stammer fra, og er ikke annet enn feil! Får vondt i hele meg når jeg hører dette... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 4. november 2010 #4 Del Skrevet 4. november 2010 Det der er noe jeg også hører hele tiden. Har nødt for, må nødt til, må nødt for, altså i mange varianter. Det er selvsagt "er nødt til" og "må" dette stammer fra, og er ikke annet enn feil! Får vondt i hele meg når jeg hører dette... Jeg må også nødt til å spør ;-). Å spør har jeg også sett mange ganger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2010 #5 Del Skrevet 4. november 2010 Det der er noe jeg også hører hele tiden. Har nødt for, må nødt til, må nødt for, altså i mange varianter. Det er selvsagt "er nødt til" og "må" dette stammer fra, og er ikke annet enn feil! Får vondt i hele meg når jeg hører dette... Hvor i landet er dette? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 4. november 2010 #6 Del Skrevet 4. november 2010 Hvor i landet er dette? Jeg hadde en kollega som var fra Porsgrunn. Hun sa "må nødt til" og "mellom" istedenfor "gjennom". Kjøre tvers imellom byen, for eksempel :-). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sunnyside Skrevet 8. november 2010 #7 Del Skrevet 8. november 2010 jeg bor midt i landet, men dette er såvisst ingen dialekt-ting. Dette er noe jeg hører fra folk fra ulike kanter av landet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann_30 Skrevet 8. november 2010 #8 Del Skrevet 8. november 2010 Folk som sier "må nødt til" virker så uintelligente. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå