Gjest Trulta Skrevet 4. november 2010 #1 Skrevet 4. november 2010 Hei på dere Jeg lurer på om noen inne her som har cøliaki kan komme med erfaringer rundt det? Hvilke symptomer du hadde. Hvordan det ble oppdaget. Hvilke blodprøver du tok for å sjekke det. Om du måtte ta gastroskopi for å påvise det og hvordan det er å leve med det.
AnonymBruker Skrevet 4. november 2010 #2 Skrevet 4. november 2010 Hei på dere Jeg lurer på om noen inne her som har cøliaki kan komme med erfaringer rundt det? Hvilke symptomer du hadde. Hvordan det ble oppdaget. Hvilke blodprøver du tok for å sjekke det. Om du måtte ta gastroskopi for å påvise det og hvordan det er å leve med det. Hei =) Jeg har ikke cøliaki selv, men kjenner noen som har det. Har hørt at en av symptomene er at man blir veldig trett og sovner lett. Den personen virker som å leve som normalt, bare at personen må spise glutenfri mat, og kan spise sjeldent godterier osv. Det er dette jeg har fått hørt
AnonymBruker Skrevet 5. november 2010 #3 Skrevet 5. november 2010 Hei, Jeg har cøliaki, og har hatt det en god del år nå (hvertfall diagnosen). Jeg var mye slapp og uggen, og tok derfor en del tester, og fikk så påvist diagnosen. Du skal vite at cølikai absolutt ikke er "verdens undergang" Ja, jeg savner innimellom en fersk kanelbolle fra bakern, men hvis jeg snur på det så har det spart meg for mange ekstra kilo på kroppen Jeg er også glad det ikke melk eller egg jeg ikke tåler, for det er i "alt" føler jeg. Anbefaler deg å gå inn på www.ncf.no Det er cøliakiforeningens nettside, og der er det forum som man kan lese/skrive i.
AnonymBruker Skrevet 5. november 2010 #4 Skrevet 5. november 2010 Glemte å kommentere at ja, jeg måtte ta gastroskopi. De så på blodprøvene at jeg hadde cøliaki (men det gjør de ikke alltid). Ble uansett henvist til gastroskopi, og der kunne de bekrefte det. For at du skal få stønad fra NAV, må de i 99,9% av tilfellene ha bekreftelse fra utført gastroskopi.
momo Skrevet 5. november 2010 #5 Skrevet 5. november 2010 Flere i familien min har cæliaki, de måtte alle sammen ta gastroskopi for å få det påvist. Har selv tatt gastroskopi 2 ganger grunnet mistanke om cøliaki. Men selv har jeg ikke cøliaki, men hvete allergi. Så har jeg egg og nøtteallergi, så laktose inntoleranse. Og det verste er egg og melk. Hvete er lett å holde seg unna.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå