Gå til innhold

A-ending eller e-ending

Anbefalte innlegg

Gjest Spinell
Skrevet (endret)

Uten at jeg har noen referanse for hånden, mener jeg regelen er ganske klar på ei/en og -a/-en-endelse i hunkjønn. Som WendyClear sier: hvis man bruker ei, skal man også bruke -a-endelse osv.

PS: Bryggeriet i Bergen, heter det Hansen mon tro ;)

Endret av Spinell
Skrevet (endret)

Jeg er også usikker på om det er en klar regel på dette. Så vidt jeg har skjønt bøyer man alltid hunkjønnsord med -a og hankjønnsord med -en, det er bare forskjell på hva man regner som hunkjønnsord og hankjønnsord. Så bergensdialekten har ikke hunkjønnsord? :klø:

Jeg har alltid fått høre at jeg skriver relativt konservativt, og jeg ville skrevet elven, ikke elva. Derimot synes jeg jenten høres helt feil ut, men der kan man også velge mellom hankjønn eller hunkjønn i følge ordboka.

Jeg har forøvrig en kamerat fra Bergen som alltid roper "Hurren!" på 17. mai. ;)

Det finnes selvsagt noen som bruker det inkonsekvent, men som hovedregel ikke.

Når det gjelder "Hurren!" så er jo dette bare for å tulle med deg. Det finnes ord som slutter på a i Bergen, bare ikke substantiv.

Hurra er jo en interjekson.

Endret av Supraspinatus
Skrevet

Når det gjelder "Hurren!" så er jo dette bare for å tulle med deg. Det finnes ord som slutter på a i Bergen, bare ikke substantiv.

Hurra er jo en interjekson.

Jeg skjønner jo selvfølgelig det da. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...